کد خبر:14028   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 5 مرداد سال 1399 ساعت 11:29:0

گنجاندن شاخص‌­های هنر و معماری در کتب درسی

جلسه 255 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر محمدرضا شمس اردکانی دبیر کمیته فرهنگ و تمدن طی سخنانی با اشاره به دستور جلسات مختلفی که در کمیته فرهنگ و تمدن در حال پیگیری است گفت: برخی از دستور جلسات مانند شاخص­‌های تمدن نوین اسلامی و کارنامه کمیته فرهنگ و تمدن جلد 2 در حال انجام است که برای پیشرفت در انجام کار، همت و تلاش مضاعف اعضای کمیته را می­‌طلبد.
وی ضمن اشاره به فعالیت‌­های دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این دفتر محل بسیار مناسبی است تا بتوانیم پایه­‌های حکمت بنیان علم را در آنجا به ظهور برسانیم.
پس از سخنان دکتر شمس ­اردکانی، گزارشی از «گنجاندن شاخص‌­های هنر و معماری در کتب درسی» توسط دکتر محمود گلابچی رئیس دانشگاه معماری و هنرهای زیبای پردیس دانشگاه تهران ارائه شد.
 
دکتر گلابچی :شورای عالی آموزش و پرورش باید در بحث فرهنگ و تمدن قدامات بیشتری را جهت معرفی هنرمندان و معماران  ایرانی انجام دهد.
وی با اشاره به عملکرد شایسته وزارت آموزش و پرورش در گنجاندن مباحث فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در بخش­هایی از کتب درسی افزود: آثار مختلف حوزه هنر، از نگارگری تا هنرهای ایرانی – اسلامی، همچنین مباحث مربوط به معماری را می‌­توان در محتوای کتاب­‌های درسی اضافه کرد.
دکتر گلابچی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش باید در بحث فرهنگ و تمدن و همچنین در مباحث مربوط به آموزش­‌های عمومی و فرهنگ‌­سازی، اقدامات بیشتری را جهت معرفی هنرمندان و معماران  ایرانی بعنوان بخشی از تمدن و فرهنگ این سرزمین، به دانش آموزان انجام دهد.
استاد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران اضافه کرد: اقدامات کمیته فرهنگ و تمدن  دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، و همکاری این کمیته با شورای عالی آموزش و پرورش می‌­تواند در ارتقای محتوای کتاب­‌های درسی بخصوص در حوزه فرهنگ اسلامی و مخصوصاً در بعد معماری و هنر و شهرسازی کمک زیادی بکند.
پس از گزارش دکتر گلابچی، دکتر غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم طی سخنانی گفت: بنده با یکی از پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم صحبت کردم که یک کارگروهی تشکیل دهیم که موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ایران را از منظر علمی در آنجا بررسی کنند، با این هدف که ما مطالبی را استخراج کنیم که امکان ایجاد پیوند با مطالب علمی قدیمی فراهم شود و همچنین در سطح عموم قابل استفاده باشد.
وی افزود: البته با توجه به کمبود نیروی انسانی کار بسیار سختی است ولی ما تلاش می­‌کنیم تا مسیری گشوده شود که تبدیل به ساختار شود و وابسته به افراد نباشد و بتوانیم مثل یک وظیفه تشکیلاتی و نهادی دائم آن را پیگیری کنیم.
دکتر رحیمی ادامه داد: در بحث محتوای کتب درسی سه مقاله آماده وجود دارد که قابل اعمال در متن کتاب‌های درسی است: اول مقاله پدیده انتشار صوت، دوم موضوع اصل شناوری(اصل ارشمیدس) و سوم بحث حرکت و مکانیک و اصول حاکم بر حرکت که هر سه موضوع آماده برای ورود به کتاب­های درسی بوده و مستقیماً برای تألیف کنندگان کتب فیزیک قابل استفاده است.
دکتر بلخاری: در حوزه هنر نیز یکسری نکات برجسته و درخشانی داریم که می­‌توان بصورت کوتاه وارد کتب درسی کرد.
پس از سخنان دکتر رحیمی، دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران طی سخنانی گفت: در حوزه هنر نیز یکسری نکات برجسته و درخشانی داریم که می­‌توان بصورت کوتاه وارد کتب درسی کرد بعنوان مثال گنبد کاووس که مهندسی‌­ترین بنای عالم است و شناخت ابعاد و ویژگی­‌های این گنبد قطعاً برای دانش آموزان نیز جذاب است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور بعدی جلسه 255 کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام، گزارش «دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دانشگاه آزاد اسلامی» بود که توسط دکتر مهدی عاشوری مدیر این دفتر، ارائه شد.
در این گزارش هدف اصلی از تشکیل دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در دانشگاه آزاد، استفاده از ظرفیت علمی و انسانی این دانشگاه در راستای توسعه و کمک به ارتقای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، بیان شده است.
در بخش دیگری از این گزارش همچنین عنوان شد که سیاست اصلی معاونت علوم انسانی و هنر، بحث تعالی بخشی در حوزه علوم انسانی در دانشگاه آزاد است و این مهم محقق نمی‌­شود مگر اینکه شبکه علمی از اساتید در دانشگاه آزاد تشکیل شود و سیاست­‌های ارتقاء را باید از طریق اساتید پیش برد.
همچنین در این گزارش به اصلاح دروس کلیدی و اعتباربخشی روی این دروس تأکید شده است.
پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است:
تعمیم این دفتر به وزارتخانه‌­ها و استفاده از ظرفیت موجود در وزارتخانه­‌ها، توجه به تکنولوژی آموزشی و بحث طراحی­‌های آموزشی مؤثر و جدی و استفاده از الگوهای پیشرفته تدریس، لزوم شروع کار از دروس مناسب و تعمیم تجربه موفق حاصل شده به رشته های دیگر.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور پایانی جلسه، ارائه گزارش برگزاری همایش «جایگاه زن در تمدن ایران و اسلام» بود که خانم دکتر مهنام دبیر  این همایش، توضیحاتی در این زمینه ارائه نمودند.