کد خبر: 10802| تاریخ انتشار: جـمـعــه ، ۲۲ فروردین سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۵:۵۵:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۰۲

امام جمعه قم گفت: مسئولین باید در این شرایط سخت چهره واقعیغربی ها راببینند، چرا که در این سختی ها هم حاضر نیستند دست از تحریم ملت ایران بردارند.
آیت الله علیرضا اعرافی در سخنرانی آدینه جمعه که از سیمای مرکز (نور) قم پخش شد، عنوان کرد: در جلسه گذشته بیان کردیم که در نگاه اسلام یک منطق منسجم در باب سختی های علم وجود دارد و این مقوله به درستی تفسیر شده است.
وی افزود: یکی از سوالاتی که مطرح می شود، رابطه علل طبیعی با علل فراطبیعی است. آیا علل و عوامل حوادث طبیعی فقط امور غیبی یا فقط امور عادی است؟.
امام جمعه قم گفت: در اینجا دو نگاه ناقص بعضا طرح می شود، نخست رویکرد کسانی که منحصرا به حس گرایی و ظواهر و عوامل طبیعی اعتقاد دارند. گروه دیگر هم صرفا به علل و عوامل پنهان، غیبی و ماوراءالطبیعی توجه می کنند.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه در منطق اسلام صرف این دو نگاه ناقص است، مطرح کرد: در منطق قرآن پدیده های عالم همگی معلول حوادث طبیعی است، اما حضر علل اتفاقات را در مادیات و امور طبیعی را قبول نداریم، چرا که در عین حال رخدادها تحت تاثیر اراده الهی است.
وی ادامه داد: به طور مثال اگر کسی کلید یک لامپ را روشن کند به روشن شدن لامپ منتهی می شود، در ظاهر می توان گفت که روشن کردن کلید توسط فرد علت روشن شدن لامپ است، اما علت دیگری هم وجود دارد و آن وجود نیروگاه و موتورهای برق است، اتفاقات عالم نیز اینگونه هستند و نمی توان گفت در عرض هم هستند، بلکه در طول یکدیگر قرار دارند.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در منطق اسلام اتفاقات طبیعی آیات الهی بوده و بر عالم غیبی تکیه زده است، این جهان با همه قوانین پیچیده ای که بر آن حاکم است، در برابر عالم غیب ذره ای است و همه این ها در برابر ملکوت کمترین است.
آیت الله اعرافی تاکید کرد: تقابل دنیا و آخرت و علل فیزیکی و متافیزیکی منطق غلطی بوده و ما با براهین روشن و با آیات واضح می توان این ها را کنار هم قرار داد.
وی اضافه کرد: این عالم در دل جهان وسیع تری قرار دارد که به عقل ناقص بشر نمی رسد. کسانی فکر کردند که جریات ترقی بشر در برابر نگاه دینی قرار دارد که این غلط است؛ نباید بین دنیا و عالم غیب تقابل تصور شود.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به رابطه انسان و عالم طبیعت خاطرنشان کرد: ما علل طبیعی برون عالم انسانی را قبول داریم، این عالم تحت تاثیر قوانین فیزیک و علوم طبیعی اداره می شود، اما انسان نیز بر عالم اثر می گذارد.
آیت الله اعرافی ابراز کرد: علاوه بر تاثیرات طبیعی انسان، انگیزه ها، رفتارها و خوبی ها و بدی های او بر جهان تاثیر می افکند.
وی افزود: ناکامی و ترس امور درونی و روحی است، اما این امور بر جسم انسان نیز تاثیر می گذارد، عین این قصه در رابطه انسان و عالم طبیعت وجود دارد.
امام جمعه قم گفت: خداوند می فرماید، اگر بلا و محنتی آمد، یکی از دلایل آن رفتارهای انسان است؛ در جای دیگر قرآن ظاهر شدن فساد در زمین به دلیل رفتارهای ناصواب بشر است.
آیت الله اعرافی مطرح کرد: گناه بشر فراتر از این علل طبیعی بر جهان تاثیر می گذارد، بنابراین عالم درون ما نیز بر جهان تاثیر می گذارد؛ خداوند می فرماید اگر ایمان و تقوا پیشه کنید عالم نورانی می شود.
وی ادامه داد: با همه این توضیحات به این نتیجه می رسیم که علم باید پیش برود و برای کنترل عالم باید این پدیده ها را بشناسیم، اما نباید غفلت کنیم که همه این اتفاقات در ید توانمند خداوند است.
مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: این عالم با همه ترقی هایی که دارد، ظلم و ستم هایی نیز در آن وجود دارد و ما ضمن توجه به علل طبیعی نباید از علل ماوراءالطبیعی غفلت کنیم.
آیت الله اعرافی تاکید کرد: ما کرونا را برای بشر ناگوار می دانیم و آن را برای هیچکسی در جهان نمی پسندیم و تکلیف همگانی بشر حل این معضل است.
وی اضافه کرد: در عین حال خوب است که با یک نگاه نو و جدید به این حادثه بپردازیم، بشر امروز و جریان غربی معاصر امروز یک روی دیگری هم دارد که عبارت از محنت ها، ظلم ها و ناگواری ها است.
عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: به نظر می آید که این بلا می تواند پرده از یک سلسله سختی های بشر بردارد.
آیت الله اعرافی ابراز کرد: اصالت دادن به عالم طبیعت، اصالت دادن به اقتصاد، گسترش ستم در عالم، یکه تازی زورگویان و غارت مستضعفان عالم، تبعیض ها، تحریم ها، ترورها، نژادپرستی ها، هزینه های هنگفت نظامی، دعواها پرخاشگری های قدرت ها، بی توجهی به سالمندان، بی توجهی به انسان و ارزش او، خرافه گویی های مسئولان آمریکایی و طعنه گویی های آن ها نسبت به ایران همه و همه از دلایل لزوم حل مسائل است.
وی با تاکید بر اینکه کرونا به ما یک درس داد، اظهار داشت: در این جریان مدیریت خوب در صحنه، شفافیت، حضور جهادی بخش های مختلف مردمی، سرعت تولید تجهیزات لازم و تحقیقات انجام شده اتفاقات خوبی بود که رقم خورد.
امام جمعه قم گفت: درس بزرگ دیگر این بود که دست از غربی ها بکشیم، مسئولین باید در این شرایط سخت چهره واقعی آن ها راببینند، چرا که در این سختی ها هم حاضر نیستند دست از تحریم ملت ایران بردارند.
آیت الله اعرافی مطرح کرد: ملت ایران در مسیر مقاومت ایستادگی می کند و قم قهرمان در این مسیر پیشگام خواهد بود.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7