کد خبر: 4952| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۱۰ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۲۱:۲۳:۰ | تعداد بازدید: ۶۲۶۱

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تغییر در آئین نامه اجرایی مدیریت دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: ما امروزه بیش از هر زمان دیگری به ایجاد واحدهای علمی و کاربردی در سطح کشور نیاز داریم که متاسفانه رویکرد وزارت علوم به چنین موضوعی تاکنون منفی بوده است.
دکتر محمدمهدی زاهدی در جلسه مشترک روسای دانشگاه‌های استان مرکزی با اعضای کمسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه ویژه به طرح آمایش سرزمین و طرح ادغام دانشگاه ها تاکید کرد و افزود: اگرچه این طرح‌ها ممکن است در سطح گسترده تبعات اجتماعی خاصی را به همراه داشته باشد اما اجرای چنین برنامه‌هایی در برخی از نقاط اجتناب ناپذیر است.
وی با بیان اینکه باید به استفاده بهینه از ظرفیت فضاهای آموزشی بلااستفاده در سطح کشور توجه ویژه‌ای داشت، خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر به شدت به یک تغییر و تحول اساسی در آئین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها نیاز داریم. هم اکنون این سوال مطرح است که آیا روش ارتقای دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید با شیوه ارتقای دانشگاه اراک یکسان باشد؟ به یقین شیوه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاه های مختلف نباید به صورت یکسان باشد و در این زمینه باید بین هر دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها تفاوت هایی را قائل شد که تحقق چنین مهمی جز با تغییری اساسی در این آئین نامه امکان پذیر نیست.
دکتر زاهدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر آئین نامه اجرایی مدیریت دانشگاه ها بسیار ضعیف است و در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: رئیس دانشگاه باید عهده دار رهبری دانشگاه باشد و صرفا فعالیت او نباید به عنوان یک مدیر اجرایی در سیستم آموزشی دانشگاه خلاصه شود. وقتی چنین دیدگاهی وجود داشته باشد، آئین نامه اجرایی مدیریت دانشگاه‌ها به خودی خود زیر و رو می‌شود که مطمئنا این موضوع تبعات مثبتی را به همراه خواهد داشت.
وی اضافه کرد: آئین نامه هیأت امنای دانشگاه‌ها نیز باید از اساس تغییر کند تا آن تغییر و تحولی که همواره مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشته‌اند، محقق شود. با شرایط کنونی امکان رسیدن به شرایط مطلوب وجود ندارد که البته خوشبختانه برای ایجاد این تغییر نیز اقداماتی انجام شده است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چنین شرایطی امکان اختصاص بودجه‌های گلوبال به دلیل برخی از تبعات اجتماعی آن به استان خاصی وجود ندارد، افزود: می‌توان با توافقاتی که فی مابین کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی استان صورت می گیرد، اعتباری را برای این امر در نظر گرفت؛ اما صرفا اختصاص بودجه گلوبال به استان بخصوصی به دلیل موج اعتراضات سایر استان ها وجود ندارد.
دکتر زاهدی بر لزوم توجه و ایجاد تعامل سازنده بین دانشگاه و صنعت تاکید کرد و گفت: من قصد گلایه ندارم اما متاسفانه رویکردهای وزارت بهداشت در سطح کلان در حوزه فرهنگی ضعیف است که این مهم لزوم ایجاد تغییراتی در این زمینه را بیش از هر زمان دیگری نمایان می کند. در حال حاضر دانشگاه های وزارت بهداشت در سراسر کشور مطالبات زیادی از بیمه ها دارند که باید حتما این طلب ها وصول شوند؛ نمی گوییم تحقق چنین امری می تواند دانشگاه ها را به سطح ایده آل برساند، اما یقینا می تواند تاثیرات مثبت بسزایی را ایجاد کند.
وی از پیش بینی وام هایی با سود کم و دوره تنفس دو ساله برای دانشگاه های سطح کشور به منظور تجهیز و خرید امکانات مورد نیاز فضای آموزشی خبر داد و خاطر نشان کرد: ما امروزه بیش از هر زمان دیگری به ایجاد واحدهای علمی و کاربردی در سطح کشور نیاز داریم که متاسفانه رویکرد وزارت علوم به چنین موضوعی تا کنون منفی بوده است. باید به وجود چنین ظرفیت هایی توجه کرد و در کنار آن رشته های جدید و مورد نیاز کنونی کشور را ایجاد کرد؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد مطمئنا وضع مالی دانشگاه ها بهبود می باید و تعامل دانشگاه و صنعت نیز بیش از گذشته رونق پیدا می کند.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از مشکلات قراردادی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های پیام نور، گفت: خوشخبتانه تاکنون بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف شده است و تنها در حدود ۳۰۰  نفر باقی مانده‌اند که امیدواریم در آینده نیز مشکلات این تعداد برطرف شود.
دکتر زاهدی با تاکید بر اینکه رشته‌های دانشگاهی موجود باید از انعطاف پذیری مطلوبی برخوردار باشند، بیان کرد: یک واحد دانشگاه آزاد در سطح کشور سراغ دارم که در سال گذشته در برخی از رشته‌ها تنها با یک عضو هیأت علمی توانسته است تا ۱۲۰ رساله کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشد. این نشان می‌دهد که دانشگاه آزاد باید در ارائه رشته‌های دانشگاهی برای کشور کمک حال سایر دانشگاه ها باشد، اما نباید بدون حساب و کتاب نسبت به ارائه و یا راه اندازی واحدهای درسی جدید اقدام کند.
وی در پایان از اختصاص ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی مدارس کل کشور خبر داد و بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان و تقویت زیرساخت‌های کنونی این دانشگاه تاکید کرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7