رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، سرخوردگی جمعی از متقاضیان کنکور تجربی و بحران خلاقیت در فناوریهای پیشرفته را از تبعات تجمع جمعیت دانشآموزان در رشته تجربی دانست.
دکتر محمدمهدی زاهدی با اشاره به تجمع جمعیت دانشآموزان در رشته تجربی گفت: موضوع هدایت تحصیلی آن طور که انتظار است در آموزش و پرورش دنبال نمیشود و زمانی که مسئولان این وزارتخانه گزارش میدهند، به نوعی تقصیر این امر را به گردن والدین میاندازند که به توصیه آنها مبنی بر اینکه مصلحت نیست این سیل جمعیت از دانشآموزان به رشته تجربی بروند و بهتر است فرزندانشان در رشتههای مهارتی ادامه تحصیل دهند، گوش نمیدهند و مقاومت میکنند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به گونهای شده که تمام خانوادهها مایل هستند فرزندان آنها پزشک و دندانپزشک شوند؛ این امر خطری برای آینده کشور است زیرا از دانشآموزانی که به عشق پزشک و دندانپزشک شدن وارد این رشته میشوند و حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار متقاضی کنکور تجربی هستند، کمتر از ۱۵ هزار نفر میتوانند در این دو رشته تحصیل کنند.
نرفتن دانشآموزان خلاق و مستعد به رشته ریاضی کشور را دچار مشکل خواهد کرد
وی با اشاره به اینکه این امر برای مابقی متقاضیان کنکور تجربی سرخوردگی ایجاد میکند، ادامه داد: موضوع مورد اهمیت دیگر در این بحث آن است که کشور در آینده دچار بحران در بحثهای فناوری به ویژه فناوریهای پیشرفته میشود؛ به همین دلیل معتقدیم دانشآموزان خوشاستعداد باید به رشته ریاضی بروند که با فناوریهای نوین سر و کار دارد.
دکتر زاهدی تاکید کرد: نرفتن دانشآموزان خلاق و مستعد به رشته ریاضی حتما کشور را در آینده دچار مشکل خواهد کرد لذا باید زمینه این امر را فراهم کرد.
اختلاف زیاد درآمد پزشکان و دندانپزشکان با سایر مشاغل برطرف شود
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی سومین دلیل علاقه دانشآموزان و خانوادههای آنها به رشتههای پزشکی و دندانپزشکی را اختلاف زیاد درآمدی این طبقه و سایر حقوقبگیران در سیستم اجرایی و دولتی دانست و توضیح داد: هیچ کشوری را در دنیا سراغ نداریم که اینگونه تبعیض واقعاً ناروا میان مشاغل آن وجود داشته باشد؛ اگر عدالت اجتماعی در زمینه حقوق و درآمدهای افراد شاغل برقرار شود، یقیناً این اتفاق نخواهد افتاد که دانشآموزان صرفاً به سمت رشته تجربی بروند.
منبع: خبرگزاری خانه ملت