جلسه 118 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه شنبه 31 اردیبهشت ماه 1398 به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد دستور و مصوبات این جلسه طی سخنانی گفت: در جلسه امروز ابتدا گزارشی از رتبه دانشگاههای کشور در میان دانشگاههای جهان در حوزههای مختلف ارائه شد.
وی افزود: خوشبختانه بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش، دانشگاههای کشور علیرغم همه مشکلات، دارای وضعیت مناسب و مطلوبی در میان دانشگاههای جهان هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بخش مربوط به پایش و رصد فناوری نیز گزارشی از استفاده برخی کشورهای جهان از فناوری ربات و هوش مصنوعی در صنایع نظامی ارائه شد.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: دستور اصلی جلسه 118 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی بخشهای باقیمانده از "سیاستهای اشتغال دانشآموختگان" بود که ماده یک این سیاستها که مشتمل بر تکالیف و وظائف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود با توجه به پیشنهادهای اصلاحی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.
وی افزود: همچنین ماده دو این سیاستها که به تکالیف و وظائف وزارت آموزش و پرورش اشاره داشت هم مطرح و به تصویب رسید.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: بر اساس این ماده وزارت آموزش و پرورش موظف شد ظرف چهار ماه با همکاری همه نهادها و دستگاهها برنامه عملیاتی خود را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.
دکتر کبگانیان در تشریح بخشی از تکالیف و وظائف وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش حداقل یک مهارت شغلی با توجه به نیازهای بازارکار به تمام دانشآموزان دوره دوم متوسطه بر اساس تکلیف مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بخشی از این تکالیف و وظائف است.
وی افزود: ساماندهی برنامه درسی و سرفصلهای آموزشی رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش هم بخشی دیگر از تکالیف و وظائف وزارت آموزش و پرورش است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در ماده سه این سیاستها هم تکالیفی برای مرکز آمار ایران معین شده است.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در تشریح این تکالیف و وظائف گفت: بر اساس این ماده مرکز آمار ایران باید هر ساله آمار اشتغال مرتبط با رشتههای تحصیلی و مقاطع تحصیلی را با توجه زمینه شغلی و ... به صورت عمومی منتشر کند.
وی افزود: انتشار عمومی این آمار میتواند دانشآموزان را برای انتخاب رشته مناسب راهنمایی کند.