به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در مورد دستور و مصوبات این جلسه طی سخنانی گفت: در جلسه امروز ابتدا گزارشی از رتبه دانشگاههای کشور در میان دانشگاههای جهان در حوزههای مختلف ارائه شد.
وی افزود: خوشبختانه بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش، دانشگاههای کشور علیرغم همه مشکلات، دارای وضعیت مناسب و مطلوبی در میان دانشگاههای جهان هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بخش مربوط به پایش و رصد فناوری نیز گزارشی از استفاده برخی کشورهای جهان از فناوری ربات و هوش مصنوعی در صنایع نظامی ارائه شد.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: دستور اصلی جلسه 118 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی بخشهای باقیمانده از "سیاستهای اشتغال دانشآموختگان" بود که ماده یک این سیاستها که مشتمل بر تکالیف و وظائف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود با توجه به پیشنهادهای اصلاحی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.
وی افزود: همچنین ماده دو این سیاستها که به تکالیف و وظائف وزارت آموزش و پرورش اشاره داشت هم مطرح و به تصویب رسید.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: بر اساس این ماده وزارت آموزش و پرورش موظف شد ظرف چهار ماه با همکاری همه نهادها و دستگاهها برنامه عملیاتی خود را به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه دهد.
دکتر کبگانیان در تشریح بخشی از تکالیف و وظائف وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش حداقل یک مهارت شغلی با توجه به نیازهای بازارکار به تمام دانشآموزان دوره دوم متوسطه بر اساس تکلیف مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بخشی از این تکالیف و وظائف است.
وی افزود: ساماندهی برنامه درسی و سرفصلهای آموزشی رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش هم بخشی دیگر از تکالیف و وظائف وزارت آموزش و پرورش است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در ماده سه این سیاستها هم تکالیفی برای مرکز آمار ایران معین شده است.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در تشریح این تکالیف و وظائف گفت: بر اساس این ماده مرکز آمار ایران باید هر ساله آمار اشتغال مرتبط با رشتههای تحصیلی و مقاطع تحصیلی را با توجه زمینه شغلی و ... به صورت عمومی منتشر کند.
وی افزود: انتشار عمومی این آمار میتواند دانشآموزان را برای انتخاب رشته مناسب راهنمایی کند.
|