رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید مسیر حرکت دانشگاه ها نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد، گفت: مسیر وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند یک کار نظاممند فکری است که مقدمات آن انجام شده، به طوری که باید به همان پایههایی که قرن دوم در تشکیل تمدن اسلامی داشتیم، بازگردیم.
آئین بزرگداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، عصر روز شنبه ۲۷ آذرماه با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عینالهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، آیتالله علیاکبر رشاد رئیس شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه استان تهران، دکتر غلامعلی حدادعادل رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از روسای دانشگاهها و حوزههای علمیه، اندیشمندان و صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی در تالار باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این مراسم با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، یک بحث بنیادی است، چرا که هر دو نهاد، از موسسات تمدنی محسوب میشوند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برای وحدت باید به چهار مولفه مبانی ساختاری و هدف و روش توجه داشت، اظهار داشت: نگاه امام خمینی(ره) در وحدت علم و دین را میتوان در کتاب «چهل حدیث» مشاهده کرد.
وی با اشاره به اهمیت تعامل و وحدت علم و دین، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال ۱۳۶۸ در دیدار جمعی از دانشجویان و طلّاب به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه بیان داشتند «در نظام اسلامی، علم و دین پابهپا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی این دو شعبه هستند از یک مؤسّسه؛ مؤسّسه علم و دین. مؤسّسه علم و دین یک مؤسّسه است و علم و دین با هم هستند؛ [این مؤسّسه] دو شعبه دارد: یک شعبه، حوزههای علمیّه هستند؛ یک شعبه، دانشگاهها هستند؛ امّا [باید] با هم مرتبط باشند، با هم کار کنند، به هم خوشبین باشند، از هم جدا نشوند، از هم استفاده کنند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبیین وحدت حوزه و دانشگاه در کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی، یادآور شد: براساس بیانات مقام معظم رهبری، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل و جامعه الگو حرکت نمایند. اکنون مهمترین سؤال این است که دانشگاهها با استفاده از این میراث تاریخی و علمی و تجربه گرانقدر انقلاب اسلامی، چگونه میتوانند در شکلگیری «تمدن نوین اسلامی» که همان «جامعه آرمانی اسلام» است، نقش آفرینی کنند؟ باید تمام برنامهها و مسیر حرکت دانشگاه ها در جهت نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.
وی با تأکید بر اهمیت جهتگیری علمی، افزود: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، مهمتر از نیروهای مستعد، جهتگیری علمی است، زیرا اگر جهتگیری علمی، صحیح و در چارچوب اخلاق و معنویت نباشد، تبعات زیادی را به وجود خواهد آورد.
دکتر طهرانچی در ادامه به پیام آیتالله جوادی آملی بمناسبت شهادت مجید شهریاری اشاره کرد و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به نگاه «علم و دین» و «الهیات و طبیعیات» بازمیگردد. در بررسی تاریخ علم، میبینیم که علمی در یونان و غرب بود، اما با ظهور اسلام، به سرزمینهای اسلامی آمد و نوعی تحول در مسیر گذشته به وجود آمد و از دوران امام صادق(ع) تا دوره امام رضا(ع) نوعی تحول در مسیر گذشته به وجود آمد و منجر به دوره تمدن اسلامی شد. پس از این دوره نیز علم جدید بروز یافت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به واکاوی «علم جدید» در اروپا پرداخت و اظهار داشت: آنچه ما امروز از علم به آن میپردازیم، دانشی(Science) است که به آن علم جدید میگوییم و در اروپا با تکیه بر میراث گذشتگان بر مبنای نگاهی نو پدید و پیشرفت کرد. علم جدید از زمین فلسفه و فرهنگی که در رنسانس قوام یافته بود، رویید. اروپا در آغاز تاریخ فلسفه جدید دریافته بود که میتواند و باید بنای علمی را بگذارد که با آن بتوان طبیعت را مهار کرده و به استخدام درآورد تا معاش را بهتر و آسانتر کند.
وی در این رابطه افزود: علم جدید با تحقیقات و کشفهای گالیله، نیکلاس کوپرنیک و رنه دکارت آغاز شد و قوام یافت. پیشرفت این علم در ارتباط و تعلق دانشمندان و جامعهشناسان و با ملاحظه شرایط تاریخی آن جامعه بود. علم جدید در اروپا، با نظر تکنیک و بر اثر تلقی موجودات به عنوان منبع نیرو و به قصد تصرف در جهان و موجودات پدید آمده است. حتی در جایی هم که این علوم اخذ و اقتباس شد، این اقیانوس را از تکنولوژی و برای تکنولوژی آغاز کردند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تفاوت دو نهاد حوزه و دانشگاه، یادآور شد: حوزههای علمیه نهادی بر آمده از سنت و دانشگاه نهادی برآمده از مدرنیته است و بنیان دانشگاه در ایران در تعارض با حوزه شکل گرفت. کاری که اکنون باید انجام داد این است که با یک تحول از این تعارض، به مسیر استقلال و گفتوگو پا نهیم و در نهایت به وحدت برسیم.
دکتر طهرانچی اظهار داشت: البته بحث دین و علم تنها مربوط به ما نیست، بلکه بحث روز غرب نیز مطرح میشود، به طوریکه اگر دقت کنیم نشان مجله اِلزِویر (Elsevier) درخت ممنوعه است و مقالات علوم تجربی و پزشکی در این مجله و تحت این نشان منتشر میشود که نشان میدهد رویکرد غرب هم در بحث علم کاملا دینی است، اما مسأله و رویکردی که خودشان دارند آن را دنبال میکنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آنچه در علوم پایه، مهندسی و علوم پزشکی واقع شده، استقلال است. جوانان ما در کلاس معارف اسلامی نظریه تکامل را بر مبنای دین میشنوند و در کلاس زیستشناسی این نظریه را بر مبنای دیگری میآموزند و این یعنی فرد جزء خود را دو قسمت کرده است. ما گفتوگو را آغاز کردیم، اما مسیر وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند یک کار نظاممند فکری است که مقدمات آن انجام شده است. باید به همان پایههایی که قرن دوم در تشکیل تمدن اسلامی داشتیم، بازگردیم و آن خمیرمایهها را دریابیم.
وی افزود: قرآن به عنوان کتاب هدایت یک تربیت علمی برای انسان در نظر گرفته و در نگاه ما کلام خدا و فعل او، با یکدیگر در تعارض نیست و از این رو بخشهای مختلفی از قرآن کریم میبینیم که خداوند خلقت را نشانهای برای همه مومنان، فراگیران، عالمان، عاقلان، متفکران، شنوندگان، متقین میداند و بین پدیدهها و ایمان، ارتباط برقرار میکند.
دکتر طهرانچی در پایان با اشاره به اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در راستای وحدت حوزه و دانشگاه و پیوند علم و دین، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا، ضمن پرهیز از نگاه فرآیندی به علوم انسانی و هنر، همایشهای «حکمت اسلامی و علوم انسانی» و «حکمت اسلامی و علوم طبیعی» را برگزار کرده و در دستور دارد. همچنین درس فلسفه علم، فناوری و جامعه نیز برای دانشجویان مقطع دکتری طراحی شده و این مباحث آغاز راه دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه است.
منبع:خبرگزاری آنا