کد خبر: 7359| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۳ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۵۶

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تفکر رسمی در این دانشگاه توجه به تشکل‌ها و حمایت از آنهاست، چرا که باور داریم که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند تغییر را به تحول تبدیل کنند.
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نشست صمیمانه با دبیران و نمایندگان تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که به مناسبت روز دانشجو عصر سه‌شنبه (12 آذر) در سالن همایش‌های هتل فرهیختگان سازمان مرکزی برگزار شد، با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این جلسه سه ساعته، گفت: بسیار خرسندم که با گردهم آمدنتان فرصتی ایجاد کردید تا از نظرات و انتقادات شما دانشجویان بهره‌مند شوم.
وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلامی می‌فرمایند: « بهترین برادرانِ شما، کسى است که عیب‌هایتان را به شما هدیه دهد.» واقعیت این است که تنها پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)، انسان های کامل و معصومی هستند و بی‌شک همه ما در آنچه انجام می‌دهیم، نقایصی داریم که با نقل می‌توانیم آن را اصلاح کنیم. بنابراین خوشحالم که امروز بهترین هدیه را در ایام روز دانشجو و از دانشجویان عزیز دریافت کردم و از نگاه تیزبین و دلسوزانه دانشجویان تشکر می‌کنم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری دانشگاه در ایران، گفت: دانشگاه پس از صنعت نفت و وابستگی‌ به آن وارد کشور شد. دانشگاهی که در پرتو سیاست‌های نفتی بود، اما در توسعه صنایع نفتی به عنوان مصرف کننده منابع آن نقشی نداشت و عملاً دانشگاه‌های ما غیرمولد بودند و بیشترین فاصله را با نفت داشتند. این دانشگاه که در ایران ناقص متولد شد، در غرب رویکردهای دیگری داشت و در کنار دانش تخصصی، دانش اجتماعی هم تولید می‌کرد.
دکتر طهرانچی تصریح کرد: البته در کشور ما دانش اجتماعی که پایه‌گذاران دانشگاه مدنظر داشتند، مدرنیته موقت بود و اکنون هم عده‌ای ابا ندارند که بگویند دانشگاه نباید در خدمت انقلاب باشد و باید برای خدمت به توسعه مدرنیته موقت به کار گرفته شود، اما 16 آذر 1332 شهیدان مصطفی بزرگ نیا، احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی، پرچمدار مبارزه با استکبار شدند و نشان دادند که یک دانش اجتماعی مبتنی بر استکبارستیزی در ظرف دانشگاه برآمده از غرب در کشور به وجود آمده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 16 آذر، خط بطلانی بر دانشگاهی بود که می‌خواست ما را در فرهنگ مدرنیته ذوب کند، گفت: به دنبال 16 آذر که توسط جریان دانشجویی شکل گرفت، 13 آبان 1357 هم دانشجویان در مقابل دانشگاه تهران نشان دادند که استکبارستیزی در خون دانشجویان و دانش‌آموزان ایران رسوخ کرده و این استکبارستیزی در 13 آبان 58 نمایان‌تر شد. در دوران هشت سال جنگ تحمیلی که همه توان نظامی مستکبران به مصاف با جمهوری اسلامی ایران آمده بود، باز هم دانشجویان و دانش آموزان در میدان عمل به مبارزه با آنها پرداختند.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اظهار داشت: همه تمدن‌ها و حتی انسان‌ها دوران ظهور و تولد، رشد و بلوغ، تثبیت و دوران نزول را پشت سر می‌گذارنند. اما بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری بر این نکته تأکید دارد که وقتی به دوران نزول نزدیک می‌شویم، باید با شکستن پارادایم‌ها و بکارگیری الگوهای جدید و نیروهای جوان سیر نزول را بشکنیم و حیاتی دوباره ایجاد کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای گام دوم تنها به نیروهای جوان نباید بسنده کرد، بلکه باید در روشها، فکر و حتی دانشگاه‌داری و کلاس‌های درس نیز توجه داشته باشیم، چرا که اگر جوانان وارد میدان شوند و براساس پارادایم‌ها و الگوهای قبل حرکت کنند، اتفاق جدیدی نخواهد افتاد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شکل‌گیری این دانشگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی براساس مدل دانشگاه‌های فراگیر در ایران توسعه یافت و گام اول آن 37 سال به طول انجامید. بسیاری از انتقادات و موضوعاتی که دانشجویان در جلسه امروز مطرح کردند و از آن گله داشتند، مربوط به پارادایم‌های گام اول این دانشگاه می‌شود و ما تلاش داریم که در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی پارادایم‌های حاکم بر دانشگاه را بشکنیم.
دکتر طهرانچی همچنین با اشاره به انتقادات مطرح شده از سوی دانشجویان در این نشست مبنی بر دخالت رؤسای واحدها در امور تشکل‌ها، خاطرنشان کرد: متأسفانه حاکمیت رئیس واحد بر همه امور یکی از پارادایم‌های گام اول دانشگاه است که باید تغییر کند، چرا که ما به دنبال تشکلی نیستیم که منبعث از رئیس و قوام بخش ریاست او باشد. بلکه نیازمند جریان‌های دانشجویی هستیم که جوانان بتوانند در آن تمرین مدیریت کنند و مدیران شایسته از آنها بیرون بیاید، بنابراین اینکه تشکل‌ها ابزار دست مدیران باشد، بدترین حالت ممکن است که ما به شدت با آن مخالفیم.
وی با اشاره به دغدغه مالی تشکل‌های دانشجویی، گفت: امسال در بودجه دانشگاه آزاد اسلامی ردیف بودجه اختصاصی برای تشکل‌های دانشجویی تعریف کردیم که در سه سطح به تشکل‌ها پرداخت خواهد شد. سطح‌بندی تشکل‌ها هم بدون دخالت مدیران و از سوی اتحادیه‌های اسلامی سیاسی دانشجویان تعیین خواهد شد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی درباره شفافیت مالی این دانشگاه نیز تصریح کرد: شفافیت مالی یکی از دغدغه‌های جدی دکتر ولایتی و بنده در دانشگاه آزاد اسلامی است که به شدت در سازمان مرکزی پیگیری می‌شود و همکاران ما برای تحقق این موضوع به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند، در این راستا ردیف‌های هزینه و درآمد را در سیستم مالی به صورت دقیق تعریف کرده‌ایم تا بتوانیم به شفاف سازی مالی که یکی از مطالبات نسل جوان است، پاسخ دهیم. همچنین وظیفه خود می‌دانیم که ریال به ریال دانشگاه را شفاف کنیم و در این راستا با هیچ شخص و جریانی تعارف ندارد. با همه سختی‌ها تلاش و فشارها را تحمل می‌کنیم تا اطلاعات را از تاریکخانه‌ها بیرون بیاوریم و شفافیت را در دانشگاه آزاد اسلامی حاکم کنیم.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر موضوع عدالت و شفافیت تأکید داشته‌اند، گفت: تا زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد، عدالت حاکم نمی‌شود و یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران این است که هر دو سال یکبار انتخابات برگزار کرده و همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن از آن حمایت می‌کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه برای حمایت از اشتغال دانش‌بنیان و نوآور، گفت: تا کنون واحدهای دانشگاهی پول‌های خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری و سود بانکی دریافت می‌کردند که این یک کار تورمی است. در قانون بودجه جدید، واحدها را از سپرده‌گذاری در بانک ها منع و تأکید کردیم که سپرده‌ها در صندوق‌های کارآفرین استفاده شود. خوشبختانه توانستیم با بخشی از سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و هفت نهاد غیردولتی دیگر یک فراصندوق برای حمایت از صندوق‌های خطرپذیر ایجاد کنیم که روز گذشته امضای تفاهم‌نامه برای پذیره‌نویسی این صندوق انجام شد.
باید موانع نوآوری و خلاقیت را از مسیر جوانان تحصیل کرده و صاحب ایده برداریم
وی با اشاره به ایجاد زیست بوم فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با شعار نمی‌توان از مهاجرت مغزها جلوگیری کرد، بلکه باید موانع نوآوری و خلاقیت را از مسیر جوانان تحصیل کرده و صاحب ایده برداریم، برای این کار زیست بوم فناوری را در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کردیم تا خروجی این دانشگاه بجای مدرک، شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده توسط دانشجویان باشد. در این راستا بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری بزودی در دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح خواهد شد و تلاش داریم با ایجاد سراهای نوآوری فضای کارآفرینی و اشتغال دانش‌بنیان را برای جوانان فراهم کنیم.
دکتر طهرانچی با اشاره به صحبت‌های نماینده مجمع اسلامی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر استفاده از توان علمی و پژوهشی این دانشجویان، اظهار داشت: دانشجویان دکتری به عنوان نیروی پژوهشگر تمام وقت محسوب می‌شوند و ما از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد، چرا که امیدمان برای پارادایم شکنی استفاده از این نسل جوان فعال، تشکلی و متعهد است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از این نشست سه ساعته به دغدغه یکی از دانشجویان درباره پرداختن به سیره رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: غرب با آموزش عالی مفهوم شهروندی را توسعه داد و دین و خانواده را از محوریت یکپارچگی اجتماع خارج و نظامات شغلی را جایگزین آن کرد، اما متأسفانه ما نتوانستیم در پرداختن به بحث‌های اندیشه، موضوعات این حوزه را حل کنیم یا درس دانش خانواده نتوانست در ذهنیت جوانان مؤثر واقع شود. این انتقاد هم به دانشگاه‌های ما وارد است که چرا برای موضوعات جوانان مشاور ندارند.
وی افزود: ما در گام دوم نقد جدی به روشهای تعامل با جوانان و استاد شاگردی داریم، چرا که معتقدیم دانشگاه جایی نیست که دانشجو چند ساعت در کلاس درس حاضر شود و شنونده باشد. اکنون امتحان جای خود را به تحلیل داده و باید در روش های آموزشی تجدیدنظر داشته باشیم. در این راستا نیازمند یک بحث جدید و جدی هستیم که از نظرات شما دانشجویان استفاده خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم توجه به علوم انسانی، گفت: کشورهای پیشرفته جهان توجه جدی به علوم انسانی دارند و دانشگاه آزاد اسلامی، 650 هزار دانشجو علوم انسانی در اختیار دارد که برنامه جدی در حوزه معاونت علوم انسانی و هنر برای آنها داریم.
تشکل‌های دانشجویی می‌توانند تغییر را به تحول تبدیل کنند
دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه باور داریم که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند تغییر را به تحول تبدیل کنند، گفت: تفکر رسمی ما توجه به تشکل‌ها و حمایت از آنهاست، چرا که به تشکل‌ها باور داریم و ایده و سیاست ما در دانشگاه آزاد اسلامی رشد و میدان دادن به تشکل‌هاست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی را در مقایسه با سایر دانشگاه ها مناسب ارزیابی کرد و گفت: بنده دو گانه دانشگاه دولتی و آزاد را قبول ندارم، چرا که آموزش عالی کشور را یکی می‌دانیم و با افتخار می‌گویم که متوسط وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه‌ها بهتر است، اما در حوزه پژوهش ضریب بهره‌وری قابل قبول نیست. چرا که دستگاه‌ها و تجهیزات زیادی در گذشته خریداری شده و بسیاری از آنها بلااستفاده است. تلاش داریم فضایی فراهم کنیم که فضای تحولی و افتخارآمیز برای کسانی که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل می‌کنند، باشد.
وی با اشاره به افزایش هزینه‌های دانشگاه، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هزار و 800 میلیارد تومان از دولت طلب دارد و تورم نیز هزینه‌های دانشگاه را افزایش داده، اما نهایت تلاش و تأکید ما این است که این فشار روی دانشجویان نباشد. بنابراین در سال تحصیلی جدید بین 11 تا 22 درصد افزایش شهریه داشتیم و برای رشته‌های علوم پزشکی نیز 75 تا 100 درصد شهریه بالینی را به بیمارستان‌های دولتی داده و برای هر تخت بیمارستان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی 80 میلیون تومان یارانه می‌دهیم. بنابراین رشته پزشکی هیچ سودآوری برای دانشگاه آزاد اسلامی ندارد و ما برای تأثیرگذاری در مناطق و توسعه علوم پزشکی، به آموزش پزشکی توجه داریم.

منبع:روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7