کد خبر: 17417| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۳ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۶:۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۱۰۳

آیت الله رشاد با تاکید بر اینکه دشمنان غربی و صهیونیستی تمام قد برای تحریم انتخابات وارد شدند، گفت: شرکت در انتخابات وظیفه شرعی و ملی است.
انتخابات از ارکان مهم شکل‌گیری ساختار سیاسی در نظام‌های مردم سالار به شمار می‌رود. در نظام جمهوری اسلامی نیز که مبتنی بر نظریه مردم سالاری دینی است، راه‌های حضور اثرگذار مردم در تشکیل تمامی نهادهای قدرت به صورت مستقیم و غیرمستقیم پیش بینی شده است. مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند امنیت داخلی کشور را ارتقا بخشیده و مشروعیت نظام سیاسی را تثبیت نموده و در مقابله با تهدیدات خارجی که امنیت داخلی را به خطر می‌اندازد نقطه قوت محسوب شود. بر همین اساس با توجه به انتخابات پیشرو و اهمیت مشارکت گسترده مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آیت الله رشاد در پیامی تصویری که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داد به تببین لزوم مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است:
آیت الله رشاد با تاکید بر مشارکت گسترده مردم در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و حضور در پای صندوق‌های رأی، اظهار داشت: در عنوان جمهوری اسلامی بین دو حق، حق الله و حق‌الناس جمع شده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با بیان اینکه اسلامیت حق الله است، عنوان کرد: انسان‌ها موظف و مکلف هستند حدود الهی را اجرا کنند؛ در جمهوری اسلامی اجرای حدود الهی محقق می‌شود و این همان اسلامیت است.
وی افزود: در عین حال نظام، جمهوری نیز هست و جمهوریت رکن نظام اسلامی ایران به شمار می‌رود؛ بنابراین جمهوریت نماینده حق‌الناس است. مردم دارای حقوقی هستند و حق دارند که در تعیین سرنوشت خود تصمیماتی بگیرند و نقش آفرینی داشته باشند؛ بر این اساس جمهوریت، از حق‌الناسی و اسلامیت، از حق اللهی جمهوری اسلامی حکایت می‌کند.
رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران با اشاره به اینکه ایفای حق الله واجب است، گفت: حق حکم وضعی است اما ایفای آن حکم تکلیفی بوده و بر مردم واجب است که حق الله را ادا کرده و حدود الهی را پیاده کنند. همچنین استیفای حق‌الناس واجب است یعنی هرکسی که حقی دارد در تعیین سرنوشت خود شرکت کند استیفای آن حق واجب بوده و متعلق به تکلیف است، تکلیف رخصت نیست بلکه عزیمت است، مستحب نیست که انسان از حق خود دفاع کرده و از آن استفاده کند بلکه واجب است که از حق خود دفاع کرده و از آن بهره ببرد.
آیت الله رشاد با اشاره به اینکه در عنوان انتخابات بین حق و تکلیف جمع شده است، ابراز کرد: برخی از بزرگان انقلاب اسلامی از جمله مقام معظم رهبری فرمودند انتخابات هم حق و هم تکلیف است؛ مقصود از این کلام آن است که حکم تکلیفی و حکم وضعی در اینجا جمع شده است، به این معنا که خداوند متعال حقی دارد که آن اجرای حدود الهی است و انسان نیز در خصوص اجرای آن حدود، تکلیفی دارد. همچنین انسان‌ها حقی دارند اینکه باید در تعیین سرنوشت خود شرکت کنند در عین حال تکلیف هم بر عهده دارند به گونه‌ای که این حق متعلق بر تکلیف است و مکلف هستند حق خویش را استیفا کنند.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) با اشاره به انتخابات پیشرو عنوان کرد: انتخابات در ایران بخصوص انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت خاصی برخوردار است به گونه‌ای که علاوه بر اهمیت ملی دارای اهمیت جهانی نیز هست؛ اصولاً در این روزگار و طی دهه‌های اخیر دو کشور است که جهانیان انتخابات آن دو را رصد می‌کنند و برای آنان دارای اهمیت است و آن دو کشور یکی آمریکا و دیگری ایران است.
اهمیت انتخابات ایران و تأثیر آن در سیاست منطقه و جهان
وی افزود: در دنیا همواره وقتی زمان انتخابات آمریکا فرا می‌رسد با ظهور موافقان و مخالفان غوغایی به پا و خبرهایی تولید می‌شود و همه کسانی که دارای جایگاهی هستند نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اظهار نظر می‌کنند و این امر در انتخابات ایران نیز اتفاق می‌افتد به گونه‌ای که در هر دوره‌ای از جمله دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران همه راجع به این رویداد مهم صحبت می‌کنند و نظر می‌دهند دلیل آن مربوط به اهمیت این دو کشور می‌شود.
آیت الله رشاد ادامه داد: ایران به عنوان یک کشور خاص برای جهان مهم است و می‌خواهد بداند نتیجه انتخاباتش چه خواهد شد، ایران به عنوان کشوری که در منطقه منشأ اثر بوده و تاثیرگذارترین کشور قدرتمند در منطقه به شمار می‌رود برای همین انتخابات جمهوری اسلامی ایران به دلیل تأثیری که در منطقه دارد مؤثر بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین ایران در مقیاس جهانی و معادلات بین‌المللی نقش آفرین بوده و بازیگر صحنه‌های مهم سیاست در دنیا است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه جوهر نظام انقلاب اسلامی همانگونه که اسلامی است جمهوری نیز هست، اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرای مردم است از این رو مشروعیت و مقبولیت آن به معنای سیاسی و فقهی آن بسته به رأی مردم است و ریاست جمهوری در بین انواع انتخابات از اهمیت خاصی برخوردار است. ۴۲ سال است که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و در طول این سال‌ها تقریباً به تعداد این سال‌ها در کشور انتخابات برگزار شده است حال این سوال مطرح می‌شود که این رویداد و اتفاق در کجای دنیا جریان دارد؟
این استاد برجسته حوزوی با تاکید بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است، گفت: در میان قوای سه گانه این قوه مجریه است که تعیین کننده تر و وسیع‌ترین قوه به شمار می‌رود، قوه مجریه عملاً کشور را اداره می‌کند، تصمیمات مجلس و قوه قضائیه را اگر قوه مجریه عمل کند به نتیجه می‌رسد، این قوه مجریه است که برنامه تعیین می‌کند و برای تصویب آن را به مجلس و پارلمان می‌فرستد تا اجرا کند حتی بودجه کشور در قوه مجریه تنظیم و به مقننه ارجاع داده می‌شود؛ بنابراین برنامه و بودجه کشور در دست دولت و قوه مجریه است برای همین انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم به شمار می‌رود.
وی تاکید کرد: با توجه به نکاتی که بیان شد تک به تک مردم آگاه، فهیم، انقلابی و با اراده باید پای صندوق‌های رأی بروند چرا که هم وظیفه شرعی و هم به نوعی استیفای حقوق خود محسوب می‌شود از این رو شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی است که پشتوانه نظام را در برابر این همه دشمن تقویت می‌کند. امروز تمام غرب، تمام مرتجعان و تمام صهیونیست تمام قد در برابر جمهوری اسلامی ایران ایستاده است و می‌طلبد ما نیز تمام قد در برابر آنان بایستیم. حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی بیانگر آن است که ملت در برابر سرنوشت خود بی تفاوت نیستند و مشارکت در انتخابات را یک وظیفه ضروری و واجب می‌دانند.
آیت الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: نفس حضور حماسی و پرشور مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ علاوه بر اینکه اهمیت خاصی دارد بلکه حضور حماسی و پرشور توأم با شعور در تعیین اصلح نیز اهمیت خاص خود را دارد که نباید از آن غفلت شود؛ مردم باید از میان نامزدها و کاندیدها اصلح را انتخاب کنند تا شاهد رفع معضلات و مشکلات موجود باشند.

منبع:مهر

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7