کد خبر: 9889| تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، ۲۶ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۹:۴۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۹۹

وزیرآموزش‌وپرورش با بیان این که توسعه عدالت آموزشی زمینه ساز کشف استعدادهای جدید در جامعه است،گفت: اصلی‌ترین عنصر تغییردر جوامع یادگیری و پایدارترین نتایج در جامعه و آنچه که درآینده جامعه اتفاق می‌افتد محصول همین امر است.
محسن حاجی میرزایی شب گذشته در نشست صمیمانه با جمعی از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار استان خراسان رضوی در مشهد با اشاره به اتفاقات دردناک هفته‌های اخیر درکشور اظهارکرد: سردار سلیمانی یک الگو و نماد برای زیستن بود و قلب تمام ایران برای شهادت این مرد بزرگ که می‌تواند الگوی دانش آموزان، جوانان و همه مسئولان کشور باشد جریحه دار شد، ضمن این که دو رویداد تلخ، حادثه درگذشت هموطنان عزیزمان در کرمان و سقوط هواپیمای اوکراین نیز بر درد و آلام همه ما افزود.
وی با تاکید براینکه به حال خیرین مدرسه‌ساز که الگوی دلسوزی برای فرزندان این مرز و بوم هستند، غبطه می‌خورم، افزود: خیرین باید شکرگذار نعمتی که خداوند نصیب آن‌ها کرده، باشند. در قرون و اعصارآدم های زیادی آمده و رفته‌اند و آنچه که باقی می‌ماند انسانیت است که در عرصه‌های مختلف تجلی می‌یابد که نماد واقعی آن‌ همین مشارکت خیرین در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان است.
حاجی میرزایی یکی از رنج‌هایی که امروز همه انسان‌ها در تمام جوامع با آن روبرو هستند را بی عدالتی دانست که باعث تباهی ظرفیت‌ها و استعدادها و جلوگیری از پیشرفت انسان‌ها می‌شود، تصریح کرد: توسعه عدالت به عنوان یکی از محوری‌ترین اهداف و مسیرهای امامان و بزرگان دین ما بوده و تمام کسانی که در خصوص عدالت سخن گفته‌اند معتقدند تمام دسته بندی‌های جامعه به دلیل عدم توسعه مناسب و عادلانه فرصت‌های یادگیری است.
وی افزود: اصلی‌ترین عنصر تغییر درجوامع یادگیری و پایدارترین نتایج در جامعه وآنچه که درآینده جامعه اتفاق می‌افتد محصول همین امر است اما نباید فراموش کنیم کیفیت و محتوای یادگیری هم بسیار مهم و حیاتی است چرا که هر گامی‌که برای توسعه یادگیری در جامعه انجام می‌شود بی نظیرترین و پایدارترین نقش را در پیشرفت کشور دارد.
وزیرآموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: اهمیت یادگیری و تاثیرگذاری آن حتی در مبانی دینی ما مورد اشاره قرار گرفته است و هر فردی که به هر شکلی در این عرصه قدم می‌گذارد باید شاکر خداوند باشد.
وی ادامه داد: ما باید برای فرزندان این سرزمین کار کنیم، متاسفانه باید اعتراف کنیم فلسفه تعلیم و تربیت ما امروز به درستی اجرایی نمی‌شود، در واقع دانش آموزان‌مان باید زندگی‌مستقل و شرافتمندانه و دفاع از خود وآرمان‌های کشور را فرا بگیرند اما ما امروز بیراهه رفته‌ایم و با قراردادن سدی در انتهای نظام تعلیم و تربیت به نام کنکور، تنها توانایی تست زدن و حافظه محوری را در آن‌ها تقویت کرده‌ایم .
وی با اشاره به این که این مشکل از پایه‌های ابتدایی آغاز و پس از آن ادامه می‌یابد، گفت: متاسفانه نظام منزلت اجتماعی و اشتغال ما هم برهمین اساس شکل گرفته و ما در حالی که باید زیستن قوی و مقتدر در محیطی که کودک و نوجوان ما درآن زندگی می‌کند را به او بیاموزیم به سمت دیگری حرکت کرده‌ایم.
وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به این که در گذشته سرعت تحولات و تغییرات کند بود و ما می‌توانستیم ارزش‌های خود را به فرزندانمان منتقل کنیم، تصریح کرد: به دلیل سرعت تغییرات و تحولات همه نقش‌ها دچار کاستی شده و فرزندان ما با سرعت فراوانی از کنار ما می‌گذرند و در واقع امروز باید بگوئیم زبان گفتگو و تعامل‌مان با فرزندان را از دست داده‌ایم اما نباید فراموش کنیم خانواده‌ای که با بچه‌های خود پیوند گفتگوی صمیمانه و عمیق دارد در معرض هیچ خطری نخواهد بود و بر همین اساس همه ما نباید یک لحظه از فراگیری غفلت‌ کنیم تا زبان تعامل و گفتگو در خانواده‌ها تقویت شود.
حاجی میرزایی در بخش پایانی صحبت‌های خود خراسان را الگو و پیشگام در بسیاری از عرصه‌ها بویژه در زمینه مشارکت خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار دانست و گفت: توجه خیرین به آموزش مهارت‌ها در مدارس نیاز جدی امروز جامعه ماست و باید به سمتی حرکت کنیم که بخش بزرگی از دانش آموزان ما به مهارت کارکردن برای تامین آینده خود برسند.
وزیرآموزش‌وپرورش با بیان این که از حضور و مشارکت خیرین در برنامه‌های تعلیم و تربیت استقبال می‌کنیم، اظهارکرد:دولت قطعا با تمام توان در کنار خیرین خواهد بود . دولت امسال برای مشارکت در ساخت پروژه‌های آموزشی و پرورشی خیرین دو هزار و۷۰۰ میلیارد اختصاص داده است که این رقم سال گذشته حدود یک هزار میلیارد بوده است ضمن این که در همین حال تلاش می‌کنیم موانع قانونی برای مشارکت خیرین در حوزه آموزش و پرورش را پیگیری و رفع کنیم.
گفتنی است؛ پیش از سخنان وزیرآموزش‌وپرورش، تعدادی از خیرین مدرسه‌ساز و مدرسه‌یار استان خراسان رضوی دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را بیان کردند.

منبع: مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7