کد خبر: 9869| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۵ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۴۸:۰ | تعداد بازدید: ۶۱۸۸۸

هواپیمای اوکراین که قرار بود ۵۲ دانش‌آموخته ایرانی را رهسپار کانادا کند، بعد از ۶ دقیقه پرواز، مسافرانش را راهی سفری ابدی کرد تا کتاب زندگی‌شان در اوج جوانی و پویایی ناتمام بماند.
ساعت ۶ صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه، آخرین ثانیه ها برای خداحافظی ابدی ۱۷۶ مسافر طی می شد. در این پرواز ابدی و در کنار سایر مسافران، ۵۲ نفر از دانش آموختگان دانشگاه های کشور هم به چشم می خوردند که بعد از ایران، از کی‌ف اوکراین قصد عزیمت به کانادا را داشتند؛ دیدار با خانواده، برگزاری مراسم ازدواج و نامزدی دلیل اصلی سفر تعداد زیادی از این نخبگان به ایران بود. بعضی از آنها با خانواده عازم ایران شده بودند.
در این میان، دانشگاه های تهران،‌ صنعتی شریف و علم و صنعت بیشترین جان‌باختگان را میان سایر دانشگاه ها داشتند. ۲۸ نفر از این دانش آموختگان جانباخته در این پرواز، زن و ۲۴ نفر دیگر مرد بودند.
در این گزارش به انعکاس گوشه ای از زندگی و تحصیل این دانش آموختگان و نخبگان ایرانی پرداخته است. تا لحظه نگارش این گزارش، اسامی ۵۲ دانش آموخته از دانشگاه های تهران و برخی دانشگاه های سایر استان ها به دست آمده است که در صورت دریافت فهرست جدیدتر، این گزارش به روزرسانی خواهد شد.
جانباختگان دانشگاه صنعتی شریف
آرش پورضرابی متولد ۱۳۷۲ و پونه گرجی (اهل مازندران) متولد ۱۳۷۳ زوج جوانی که هر دو مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر را از دانشگاه آلبرتای کانادا دریافت کرده و برای برگزاری جشن عروسی خود به ایران سفر کرده بودند. زنده یاد آرش پورضرابی دارای مدال طلای المپیاد کامپیوتر بود. این زوج به همراه چهار تن از دوستان شان به ایران سفر کردند تا مراسم عروسی خود را برگزار کنند.
زهرا حسنی سعدی ورودی سال ۱۳۹۲ کارشناسی رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بود که به همراه همسرش محمد صالحه دیگر دانش آموخته این دانشگاه در سانحه سقوط هواپیما به شهادت رسیدند. آنها زاده استان قم بودند. شادروان حسنی سعدی، فرزند شهید حجت الاسلام حسنی سعدی فرمانده اسبق بسیج استان کرمان بود. همچنین مرحوم محمد صالحه ورودی ۱۳۸۴ کارشناسی مهندسی کامپیوتر و ۱۳۸۹ کارشناسی ارشد همین رشته در شریف بود. شادروان صالحه یکی از قوی‌ترین برنامه‌نویسان ایرانی بود که تحصیلات دکتری را در دانشگاه تورنتوی کانادا می گذراند. او در کانادا جلسه‌ قرآن برگزار می کرد و قصد داشت پس از اتمام دکتری به ایران بازگردد. سال ها مدیر فنی یک شرکت بود و در تولید محصولات دانش بنیان متعدد نقش کلیدی داشت. مدال نقره المپیاد کشوری کامپیوتر سال ۸۲، مقام سوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی فوتبال سال ۲۰۰۴، مقام دوم مسابقات جهانی روبوکاپ شبیه سازی امداد سال ۲۰۰۷، مقام هفتم مسابقات ACM منطقه ای غرب آسیا سال ۲۰۰۹ و مدال طلای المپیاد دانشجویی کامپیوتر ۱۳۸۹ بخشی از افتخارات علمی او بود.
شادروان صالحه به همراه همسر مرحومش بعد از مراسم عقد به گلزار شهدای کرمان رفته بودند و در آنجا سردار شهید قاسم سلیمانی را دیدند که تصویرشان در فضای مجازی منتشر شده است.
ایمان آقابالی متولد ۱۸ آذر ۱۳۷۰ و دارای رتبه ۴۴ کنکور ریاضی بود. او ورودی سال ۸۹ رشته کارشناسی مهندسی برق شریف که فوق لیسانس همین رشته را از دانشگاه تهران دریافت کرده بود؛ شادروان آقابالی در مقطع دکتری دانشگاه مک مستر کانادا تحصیل می کرد.
حمیدرضا ستاره کوکب، دانش آموخته ورودی ۱۳۸۹ دانشکده مهندسی برق در مقطع کارشناسی ارشد بود که به همراه همسرش سمیرا بشیری در هواپیمای مرگ بودند؛ مرحوم ستاره کوکب استادیار دانشگاه ویندروز کانادا بود.
مهدی اسحاقیان درچه ورودی ۱۳۹۲ کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، اهل اصفهان و مشغول به تحصیل در مقطع دکتری دانشکده مهندسی دانشگاه مک‌مستر بود. این دانشگاه با صدور پیام تسلیتی برای از دست دادن دانشجویان ایرانی خود، نوشت: ما اندوه بسیار خود و جامعه دانشگاهی را به اشتراک می‌گذاریم زیرا دانشگاه "مک‌مستر چند تن از اعضای خود را در سانحه هوایی ایران از دست داده است. دیوید فارر، رییس دانشگاه مک‌مستر هم اظهار کرده بود که جامعه دانشگاهی ما به هم پیوسته است و از دست دادن سه تن از این جامعه برای ما غم بسیار بزرگی محسوب می‌شود.
محمدمهدی الیاسی ورودی کارشناسی مهندسی مکانیک در سال ۱۳۸۹ است. از شادروان الیاسی که در المپیاد فیزیک هم حضور داشت فقط یک ویدیو به جا مانده بود. زنده یاد الیاسی در این ویدیو به دلایل مهاجرتش اشاره کرده و گفته بود که از سال ۲۰۱۵ میلادی در کانادا تحصیل می کرد.
الیاسی برای تحصیل در مقطع فوق لیسانس به کانادا رفته بود. او دارای مدال نقره کشوری المپیاد فیزیک بود. گفتنی است بین ۸۰ تا ۹۰ درصد دانش آموختگان ۸۹ دانشگاه صنعتی شریف برای ادامه تحصیل از ایران مهاجرت کرده اند. 
میلاد قاسمی آریانی ورودی سال ۱۳۸۴ کارشناسی مهندس برق و ورودی سال ۱۳۸۹ کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه صنعتی شریف بود. مرحوم آریانی دانشجوی دوره دکتری در دپارتمان مارکتینگ (بازاریابی) دانشگاه گوئلف کانادا بود که بعد از فوتش، دانشگاه برای او مراسم بزرگداشت برگزار کرد.
الناز نبیی نیز ورودی سال ۱۳۹۲ کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه صنعتی شریف بود که در این هواپیما به دیار باقی شتافت. او پیش از این برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته مهندسی صنایع دانشگاه پذیرفته شد اما برای ثبت نام مراجعه نکرد.
محمدامین بیرونی ورودی سال ۹۲ رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف بود که برای تحصیل در رشته فیزیک دانشگاه تورنتوی کانادا تحصیل می کرد؛ زنده یاد بیروتی اهل استان قم و دانش آموخته رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه گلستان بود.
امیر اشرفی حبیب آبادی ورودی ۱۳۹۲ کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است که برای تعطیلات ژانویه به ایران آمده بود اما در خاک وطن جان سپرد. او زاده اصفهان بود و مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان به اتمام رسانده بود.
او دبیری انجمن اسلامی دانشجویان زوریخ را برعهده داشت که به همراه همسرش در این سانحه جان باخت.
غزل نوریان ورودی سال ۱۳۹۱ کارشناسی مهندسی علم مواد دانشگاه صنعتی شریف و مهندس مواد از دانشگاه تهران بود. زنده یاد نوریان در دانشگاه وسترن کانادا دانشجوی انرژی مواد نانوفوتونیک و ساکن شهر لاندن کانادا بود.
منصور اثنی عشری اصفهانی، ورودی ۱۳۹۱ کارشناسی ارشد مهندسی عمران این دانشگاه بود که یکی از قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی و زاده اصفهان بود؛ از این دانش آموخته اطلاعاتی در دسترس نبود.
فائزه فلسفی ورودی ۱۳۷۱ کارشناسی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف بود و در هنگام فوت، ۴۶ سال داشت. او پنج سال قبل به همراه همسرش دکتر علیرضا قندچی، دختر ۱۶ ‌ساله‌اش درسا و پسر هشت ساله‌اش پارسا به کانادا مهاجرت کرد. این زوج موفق در ایران شرکتی داشتند که در زمینه طراحی نرم‌افزارهای لوله‌های نفت و گاز فعال است، آن‌ها به‌رغم زندگی در کانادا و فاصله زمانی زیاد با ایران بسیاری از شب‌ها به‌ صورت آنلاین به امور این شرکت می‌رسیدند.
دیگر شریفی حاضر در این هواپیما،‌ مریم ملک ورودی ۱۳۸۶ کارشناسی ارشد ام‌بی‌ای (مدیریت کسب و کار) بود که در کنار ۱۶ دانش آموخته دیگر این دانشگاه جان خود را در هواپیما از دست داد.
جانباختگان دانشگاه تهران
دانشگاه تهران هم از این مصیبت بزرگ کوله باری سنگین و حزن انگیز بر دوش دارد و ۱۸ نفر از دانش آموختگانش در این هواپیما حضور داشتند. سوزان گل باباپور دانش آموخته رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران و کارمند سابق محیط زیست از ایران مهاجرت کرده بود.
فرید آراسته دانش آموخته مهندسی کشاورزی دانشگاه تهران با خرید بلیط این هواپیما پا به این سفر ابدی گذاشت. او دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد گروه مهندسی باغبانی از پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و ورودی سال ۸۵ رشته باغبانی دانشگاه ارومیه بود.
مرحوم آراسته دانشجوی مقطع دکتری رشته زیست شناسی دانشگاه کارلتون کانادا بود که برای گذراندن تعطیلات به ایران آمده بود و قصد ازدواج با نامزدش را داشت. دانشگاه کارلتون کانادا برای احترام به قربانیان این حادثه، پرچم پردیس‌های این دانشگاه را پایین آورد.
غنیمت اژدری هم دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد گروه مهندسی مرتع و آبخیزداری پردیس کشاورزی دانشگاه تهران بود که در این سانحه هوایی چهره در نقاب خاک کشید. او برای تحصیل در مقطع دکتری محیط زیست دانشگاه گوآلف به کانادا مهاجرت کرده بود. شادروان اژدری ۳۶ ساله زاده استان فارس و برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرد. به گفته دوستانش، او روی حقوق بومیان تحقیق می‌کرد.
سعید طهماسبی خادم اسدی در میان جانباختگان بویینگ اوکراینی بود، او مهندس عمران خود را در دانشگاه تهران خوانده بود. زنده یاد طهماسبی برای برگزاری مراسم ازدواجش به ایران آمد تا در لاهیجان ازدواج کند اما در کنار همسرش به شهادت رسید.
مجتبی عباس نژاد یکی از مسافران این پرواز بود و جان خود را از دست داد. مجتبی که با نام مستعار سروش در توییتر فعالیت می کرد، دقایقی قبل از شروع پرواز توییتی را منتشر و با حالت طنز از دوستانش حلالیت خواسته بود. این توییت در ساعات اولیه سقوط هواپیما بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت. زنده یاد عباس نژاد که مادرش را هم از دست داده بود، متولد سال ۱۳۷۲ و از دانشجویان ورودی ۱۳۹۰ در رشته کارشناسی برق دانشگاه شهید چمران اهواز و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی برق دانشگاه تهران بود. زنده یاد عباس نژاد در مقطع دکتری و در رشته الکترونیک دیجیتال دانشگاه تورنتو کانادا تحصیل می کرد. مرحوم عباس نژاد برای دیدن خانواده خود به اهواز سفر کرد و دستیار آموزشی دانشگاه تورنتو بود.
فروغ خادم دانش آموخته زیست شناسی گیاهی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی و ورودی سال ۱۳۸۴ رشته علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس در مقطع کارشناسی ارشد بود. مرحوم خادم پس از دریافت دکتری در رشته ایمنی شناسی از دانشگاه مانیتوبا کانادا، در یکی از شرکت های کانادایی به عنوان هیأت مدیره مشغول به‌ کار بود.
ساجده سرائیان در رشته مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران درس خوانده و دانشجوی ورودی جدید دانشگاه وسترن کانادا بود که روی این دانشگاه را ندید. او قرار بود در رشته مهندسی شیمی مقطع کارشناسی این دانشگاه تحصیل کند.
سه مسافر دیگر این هواپیما یک مادر و دو دختر بودند. شکوفه چوپان نژاد که متخصص زنان و زایمان یک کلینیک پزشکی در ادمونتون کانادا بود به همراه فرزندان خود که دانشجوی دانشگاه آلبرتا بودند، راهی این سفر ابدی شد. صبا سعادت متولد سال ۱۳۷۵، دانشجوی پزشکی و خواهرش سارا سعادت متولد سال ۱۳۷۷، دانشجوی روانشناسی بالینی بود. مرحوم سارا سعادت در رشته الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران دانش آموخته شده بود.
الوند صادقی از کشته شدگان سقوط هواپیما بود که نامش در فهرست دانش آموختگان دانشگاه تهران قرار دارد و در رشته مهندسی صنایع این دانشگاه دانش آموخته شده بود. او به اتفاق همسرش نگار برقعی، خواهر و فرزند دخترش در این پرواز ابدی حضور داشت.
از شهرزاد هاشمی دانش آموخته روانشناسی عمومی دانشگاه تهران که در این هواپیما حضور داشت،‌ اطلاعاتی در دست نیست.
سمیرا بشیری ورودی سال ۱۳۸۷ در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران و همسر حمیدرضا ستاره کوکب دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف بود. زنده یاد بشیری به همراه همسرش حمیدرضا ستاره کوکب دانشجوی دانشگاه ویندروز کانادا بود. این زوج جوان سه روز قبل از سقوط هواپیما ازدواج کرده بودند.
بهاره حاج اسفندیاری دانش آموخته مهندسی عمران دانشگاه تهران بود؛ مرحوم حاج اسفندیاری به همراه دختر ۱۱ ساله و همسرش به ایران آمده بودند. او برای تحصیل در رشته فوق لیسانس عمران به کانادا رفته بود.
مهران ابطحی فروشانی زاده اصفهان و دانش آموخته مهندسی عمران دانشگاه تهران بود. از او اطلاعات چندانی در دسترس نیست.
بهاره کرمی مقدم در آخرین دقایق به لیست دانش آموختگان جانباخته دانشگاه تهران در سقوط هواپیمای اوکراین افزوده شد. مرحوم کرمی مقدم در رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران تحصیل کرده بود.
جانباختگان تربیت مدرس
سارا ممانی ورودی ۱۳۸۸ کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست، گرایش خاک و پی دانشگاه تربیت مدرس بود که در یک شرکت حمل و نقل کانادا مشغول به کار بود. او به همراه همسرش سیاوش غفوری آذر دانش آموخته دانشگاه کونکوردیا در کانادا عازم کی‌ف بودند. این زوج جوان برای برگزاری مراسم عروسی به ایران سفر کرده و عازم منزل جدیدشان در مونترآل کانادا بودند.
جانباختگان دانشگاه علم و صنعت
محمدحسین ساکت، دانشجوی مقطع دکتری دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت، در سانحه سقوط هواپیمای اوکراین جان باخت. این دانشجو ورودی ۱۳۹۴ دکتری گرایش مهندسی ماشین‌های ریلی دانشگاه علم و صنعت بود که مقطع کارشناسی ارشد را هم در این دانشگاه گذرانده بود.
او اهل اراک بود و با همسرش فاطمه کازرانی در این هواپیما حضور داشت، این نخبه ایرانی، در لیست نخستین دانش آموختگان رشته مهندسی ریلی در ایران و جزء نخستین پذیرفته شدگان دکتری این رشته با حضور متعدد در سمینارهای خارج از کشور و طراحی و مهندسی بسیاری از خطوط ریلی شهری در مشهد و شیراز بود. مرحوم ساکت کمک های زیادی برای برقراری ارتباط جاناتان ویلکینسون، نماینده پارلمان کانادا با جامعه ایران انجام داده بود.
پدرام موسوی بفرویی، دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق-مخابرات سال ۱۳۷۳ دانشگاه علم و صنعت ایران به همراه دو فرزند و همسرش در ارابه مرگ حضور داشتند؛ مرحوم موسوی به همراه همسرش مژگان دانشمند عضو هیأت علمی دانشگاه آلبرتا، ساکن شهر ادمونتون کانادا بودند. به گفته پدر شادروان موسوی، او و همسرش دو اختراع داشتند و زنده یاد موسوی آنتنی را اختراع کرد که امکان تماشای تلویزیون روی سقف هر ماشینی در هر کجای دنیا فراهم می کرد.
مژگان دانشمند هم دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق-الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران بود.
دیگر دانش آموخته علم و صنعتی حاضر در هواپیمای مرگ، رزگار رحیمی، دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق-مخابرات، ورودی ۱۳۷۹ بود که به همراه کودک و همسر باردارش فریده غلامی به دیار باقی شتافتند. مرحوم رحیمی دانشجوی دکتری الکترونیک کانادا بود که به صورت دوره‌ای در دانشگاه اُنتاریو هم تدریس می‌کرد. او اهل شهرستان سقز استان کردستان بود.
فریده غلامی، اهل کرمانشاه و دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته طراحی صنعتی، ورودی ۱۳۸۱ دانشگاه علم و صنعت ایران و در کانادا تکنسین یک شرکت برق بود.
آروین مرتب، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق-کنترل، سال ۱۳۸۹ دانشگاه علم و صنعت ایران بود. زنده یاد مرتب در مقطع دکتری دانشگاه تکنولوژی کبَک تحصیل می کرد و مهندس ارشد شرکت ایتون کانادا بود. وی به همراه همسرش آیدا فرزانه دانش آموخته دانشگاه کبک در این هواپیما حضور داشتند و سنندجی بودند.
پانیذ سلطانی متولد سال ۱۳۷۰، دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته مهندسی مواد و متالورژی، ورودی ۱۳۸۸ دانشگاه علم و صنعت ایران و از پژوهشگران انستیتوی علمی ماکس پلانک آلمان بود. او یک روز بعد از تولد ۲۹ سالگی اش، در این هواپیما به شهادت رسید. زنده یاد سلطانی موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد علوم مواد از دانشگاه آویرو پرتغال و مدرک کارشناسی ارشد علوم مواد گرایش نانوتکنولوژی از موسسه FAME شد.این نخبه ایرانی، مدرک کارشناسی ارشد علوم مواد را هم از دانشگاه آگسبورگ آلمان و مدرک دکتری رشته علوم مواد را از موسسه مکس پلانک دریافت کرده بود.
آلما اولادی اهل شهرستان دماوند، دانش آموخته مقطع کارشناسی رشته ریاضیات و کاربردها، ورودی ۹۰ دانشگاه علم و صنعت ایران و دانش آموخته کارشناسی ارشد ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دیگر قربانی هواپیمای ابدی بود. زنده یاد اولادی برای تحصیل در مقطع دکتری ریاضیات عازم دانشگاه اوتاوای کانادا بود.
اردلان ابن الدین حمیدی، دانش آموخته مقطع کارشناسی مهندسی عمران، ورودی ۱۳۷۲ از دانشگاه علم و صنعت ایران بود. از این دانش آموخته اطلاعات زیادی در دسترس نیست.
سام ذکایی، دانش آموخته مقطع کارشناسی مهندسی شیمی، نفت و گاز، ورودی ۱۷۴ دانشگاه علم و صنعت ایران، یکی از مسافران هواپیمای ابدی و مهندس یک شرکت نفتی در کانادا  بود. در عکس های منتشر شده از لاشه هواپیما، کتاب آموزش سه تار استاد حسین علیزاده به همراه سام ذکایی دیده می شد چرا که او به تازگی قصد آموختن سه تار داشت.
روجا آزادیان، دانش آموخته مقطع کارشناسی مهندسی صنایع شبانه واحد بهشهر، ورودی ۱۳۷۵ از دانشگاه علم و صنعت ایران و یکی از مسافران پرواز مرگ و از اعضای گروه کر تهران بود.
جانباختگان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
پدرام جدیدی، دانشجوی انصرافی مقطع دکتری مهندسی عمران، ورودی ۱۳۹۷ دانشگاه علم و صنعت ایران بود که مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دریافت کرده بود. او به منظور شرکت در سالگرد فوت پدرش (حسین جدیدی) رئیس سابق حسابداری سازمان آگهی‌های همشهری به ایران آمد و با این پرواز در حال بازگشت به کشور محل تحصیل خود بود. مرحوم جدیدی ۲۶ سال داشت و در مقطع دکتری مهندسی عمران در دانشگاه ویندزور کانادا تحصیل می کرد.
زهرا نقیبی دانش آموخته کارشناسی ارشد از دانشکده عمران به همراه همسرش محمد عباسپور در این حادثه جان خود را از دست دادند؛ زنده یاد نقیبی فرزند جعفر نقیبی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان بود.
جانباختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر
نسیم رحمانی فر دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و ورودی سال ۱۳۹۲ بود. یکی از دوستان مرحوم رحمانی فر در مورد او گفته است: نسیم دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه آلبرتا کانادا بود و این، اولین زمستانی بود که در ادمونتون حضور داشت. به همین دلیل از سرمای زیاد این شهر بسیار نگران بود.
امیرحسین سعیدی نیا دانش آموخته دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مقطع کارشناسی ارشد، ورودی سال ۱۳۹۶ و دانشجوی دکتری دانشگاه آلبرتا بود که در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی جان باخت. او مدرک کارشناسی خود را از دانشکده نفت اهواز دریافت کرده بود.
شادی جمشیدی ورودی سال ۱۳۸۵ در مقطع کارشناسی دانشکده پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مسافر هواپیمای مرگ و فرزند یکی از مدیران بانکی کشور بود. او از کانادا برای دیدار با خانواده به ایران آمده بود.
فراز فلسفی ورودی سال ۱۳۸۵ علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی دیگر از دانش آموختگان و نخبگان حاضر در هواپیمای اوکراینی بود که برای شرکت در مراسم ازدواج خواهرش به ایران آمده بود. او در تورنتوی کانادا زندگی می کرد. زنده یاد فلسفی سال ۲۰۱۴ از دانشگاه مک‌گیل کانادا در رشته کامپیوتر دانش آموخته شده بود.
پریناز قادر پناه ورودی ۱۳۸۳ دانشگاه صنعتی اصفهان در رشته مهندسی نساجی و دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر در همین رشته بود. زنده یاد قادر پناه مدیر یک شعبه بانک در تورنتو بود. او به همراه همسرش ایمان قادرپناه مسافر این هواپیمای اوکراینی بودند. این زوج دو به کارهای خیریه و کمک داوطلبانه در تورنتو شناخته شده بودند.
معصومه قوی ۲۹ ساله و دانش آموخته دانشکده مهندسی کامپیوتر این دانشگاه بود، او سه روز قبل از این حادثه مراسم نامزدی خود را در ایران برگزار کرد و به همراه خواهر ۲۰ ساله اش که به تازگی پذیرش تحصیل در کانادا دریافت کرده بود، در این پرواز حضور داشتند اما شوق این سفرشان پایانی تلخ داشت.
سایر دانشگاه ها
میلاد نهاوندی دانش‌آموخته ورودی ۱۳۸۸ مهندسی شیمی کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی اصفهان بود که در این هواپیما به کام مرگ فرو رفت ؛او اهل استان همدان و سال آخر دکتری شیمی دانشگاه تورنتوی کانادا بود.
شیدا شادخو دانش آموخته رشته مهندسی شیمی کارشناسی از دانشگاه شهید بهشتی بود که در این پرواز اوکراینی حضور داشت و چهره در نقاب خاک کشید.
فاطمه محمودی دانش آموخته رشته بیمه اکو ورودی ۱۳۸۶ و کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه علامه طباطبایی بود که در یکی از دانشگاه های کانادا تحصیل می کرد.
یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) بر اثر خطای انسانی و به صورت غیر عمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۱۴۶ مسافر ایرانی این پرواز جان باختند.

منبع:خبرگزاری ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7