کد خبر: 4228| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۲۱:۰ | تعداد بازدید: ۸۱۸۷

استاد تاریخ تمدن اسلامی دانشگاه تهران گفت: وظیفه خود را نسبت به تمدن ایرانی و اسلامی آن طور که شایسته است انجام نداده ایم.
دکتر سيد احمد رضا خضری در گفتگو با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص چگونگی آشنایی نسل جدید با فرهنگ و تمدن اسلامی گفت: آشنایی نسل جدید با تاریخ و تمدن ملل اسلامی یک ضرورت انکارناپذیر است و این ضرورت می تواند از ابعاد مختلف هویتی و حیثیتی مورد توجه قرارگیرد، هم به دلیل نقش آفرینی جدی که ایرانی ها در این زمینه داشته اند و هم برای اینکه جامعه ما و نسل جدید ما به یک خودباوری برسند و بدانند همان طور که در گذشته توانسته ایم تمدنی را آفریده و شکوفا بسازيم، اکنون نيز می توان این تاثیرگذاری را داشته باشیم.
وی افزود: اما برای اینکه بدانیم از چه ابزارها و وسایلی برای دست يابي بر این هدف بهره بگیریم، باید ابتدا بدانیم که نسل جدید توانمندی ها و توقّعات جدی دارد و بنابراین طبیعی است که از ابزارهایی که در دهه های گذشته براي آشنايي افراد با تاریخ و گذشته تاریخی شان استفاده می کردیم، نمی توانیم استفاده کنیم اینجاست که باید از همه ابزارهای مدرنی که می توانند در این زمینه به کمک کنند بهره گیریم.
مشاور ریاست دانشگاه تهران یکی از راههای بسیار مهم برای این امر را تدوین و تنظیم برنامه درسی در دانشگاه ها دانست و افزود: این کار البته ممکن است با توجه به برخی از نگاه های خاص یک نگاه افراطی به حساب بیاید اما بسیاری از ملل و کشورهای متمدن دنیای امروز برای اینکه بتوانند نسل جدید را با پشتوانه هویتی خود همراه سازند، چنین برنامه هایی را در دروس دانشگاهی در نظر می گیرند.
وی تصریح کرد: در کتاب های دوره متوسطه و دانشگاهی مثال هایی که در مورد تمدن داریم عمدتا از مثال های تمدن غربی است در حالی که در زمينه علوم مختلف دانشمندان برجسته ايراني و مسلماني داشته ایم که دارای دیدگاه هایی قابل تامل و مثال زدنی هستند.
خضری با اشاره به بهره گیری از فضای مجازی ادامه داد: فضای مجازی ظرفیت فوق العاده ای را فراهم آورده که باید از آن بهره برد هم چنان که از رسانه های جمعی نيز بايد استفاده مطلوب برد که متاسفانه در دهه های گذشته از رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون و مطبوعات برای معرفی درست تمدن ايراني اسلامی به حد کفايت و ضرورت استفاده نکرده ايم.
 استاد دانشگاه تهران در پاسخ علت بی توجهی در مورد فرهنگ تمدن اسلامی گفت: ممکن است کوتاهی یا سهل انگاری و یا کم کاری صورت گرفته باشد اما هر چه هست ما وظیفه خود را نسبت به تمدن ایرانی و اسلامی آن طور که شایسته و بایسته است انجام نداده ایم و اکنون هم نباید به دنبال مقصر بود زیرا تمدن اسلامی یک سرمایه ملی و بشری و انسانی است و این سرمایه را باید درست نگاهداري کنیم و به دیگران بشناسانیم.
خضری با تاکید بر اینکه یکی از راه های مهم حفاظت از یک سرمایه، معرفی درست آن است افزود: در دوره هاي گذشته هرگاه از تمدن اسلامی سخن به ميان مي آمد، تصور مي شد که بیان قشری گری و تعصبات است و در دوره فعلی نیز برای جبران، گاهی ناآگاهانه و توسط افراد ناآشنا وارد عرصه شدیم که معرفی ناقص و ناکارآمدی از اين موضوع صورت گرفت.
وی ادامه داد: به همین علت زمانی که در دانشگاه ها از تمدن اسلامی سخن گفتیم و نتوانستیم به درستي از آن دفاع کنیم و یا مثلا نتوانستیم فیلسوفان بزرگ خود و دیدگاه هایشان را تشریح کنیم و دانشجو دست ما را برای عرضه خالی دید و فلاسفه غرب را به رخ کشید، ما در این معرفی ناقص مقصر هستیم.
استاد تاریخ تمدن اسلامی دانشگاه تهران جریان علم یک جریان به هم پیوسته خواند و گفت: علم یک موضوع بشری است و منحصر به یک ملت و قوم مشخص نیست اما در یک دوره هایی همیشه افراد و اقوامی بوده اند که در این زمینه فعالیت بیشتری داشته اند. اما هیچ گاه در تاریخ بشر این گونه نبوده است که یک قومی برای همیشه در این زمینه نقش آفرینی کرده باشد و همیشه رتبه اول را به دست آورده باشد.
وی تشریح کرد: بعد از ظهور اسلام و در نتيجه تشویق های آموزه های این دین، مسلمانان تحت تأثير اين آموزه های جدید در عرصه علم و تمدن بشری نقش آفرینی کردند که با مراجعه به منابع و متون و آثار موجود تمدنی می توان فهمید که مسلمانان در یک دوره مهم از تاريخ بشر يعني سده های چهارم، پنجم و ششم هجری یک عصر زرین در تاریخ و تمدن بشری به وجود آوردند و تمام میراث تمدنی بشر را از ايران، هند، چین، یونان و... گرفتند و با هم تلفیق کردند و ضمن حفظ این میراث آن را چندین گام به پیش برده و شکوفا کردند و مجددا به بشریت و جهان تحویل دادند.
خضری در خاتمه اظهار داشت: بنابراین چون علم یک جریان به هم پیوسته است می توانیم بگوییم مسلمانان نقش بسزایی در تمدن بشری و بالندگی علم داشته اند و آن را به دنیای غرب انتقال دادند و دنیای غرب بی هیچ شک و شبهه تحت تاثیر این علوم توانست تمدن جديد خود را باز توليد کند و این تمدن هم به نوبه خود دوره ای دارد و تنها محصول غرب نیست و اي بسا روزی دیگر این کانون عظیم تمدنی توسط ديگران تداوم بيابد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7