کد خبر: 7481| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۴ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۶:۵۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۸۶۱

رییس مجلس شورای اسلامی بر افزایش همکاری میان اعضای مجمع مجالس آسیایی برای حفاظت و ارتقاء چندجانبه گرایی تاکید کرد.
دکترعلی لاریجانی صبح شنبه (23 آذرماه) در رأس هیات پارلمانی عازم ترکیه شد تا در دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی (APA) حضور یابد.
اجلاس مجالس آسیایی برای ارتقای جایگاه آسیا مفید و مهم است
رییس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به کشور ترکیه در جمع خبرنگاران اهداف سفر به این کشور و اهمیت اجلاسی که امروز بعدازظهر برگزار می شود را تشریح کرد و گفت: دو مسئله اقتضا می کرد که این سفر انجام شود، نخست اینکه کشور ترکیه کشور دوست و برادر ماست، با ما مراودات تجاری خوبی دارد و در مسائل مختلف منطقه ای رایزنی نزدیکی با این کشور داریم، از سوی دیگر در سطح پارلمان هم ارتباط خوبی با کشور دوست ترکیه داریم.
وی با بیان اینکه مجمع عمومی مجالس آسیایی فرصتی است تا با توجه به شرایط منطقه ، گفت وگویی با ترکیه داشته باشیم، اظهار داشت: این اجلاس متشکل از مجالس کشورهای آسیایی است، کشورهای آسیایی در قرن معاصر جهش خوبی در موضوعات مختلف از جمله اقتصادی، علمی و فناوری داشته اند.
دکتر لاریجانی افزود: در اینگونه اجلاس ها سازوکارهایی برای استفاده از پتانسیل کشورهای آسیایی فراهم می شود.
رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه اجلاس مجالس آسیایی با نگاه چندجانبه گرایی انجام می شود، گفت: باید این نگاه تقویت شود و با هیات های پارلمانی کشورهای دیگر نیز مذاکره داشته باشیم.
وی عنوان کرد: بین ما و کشورهای عضو اجلاس از جمله ترکیه، همکاری های اقتصادی و برخی مسائل دیگر مطرح می شود و زمینه برای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر نیز فراهم خواهد شد.
دکتر لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مصوبات اجلاس های سال گذشته مجمع عمومی مجالس آسیایی پیگیری می شود یا خیر؟ گفت: در اجلاس ها هماهنگی مصوبات و موضوعات مطرح می شود و بیشتر مصوبات برای پایه گذاری در راستای همکاری دولت هاست تا بتوانیم تجارت بین کشوری را بین اعضای اجلاس ایجاد کنیم. در اجلاس های گذشته سازوکارهای بین دولت ها تا حدودی بحث و فراهم شده است و اجلاس هایی که بین دولت ها برگزار می شود، در این زمینه بحث می کنند تا همکاری علمی و فناوری بیش از گذشته فراهم شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پارلمان ها کار اجرایی نمی کنند و بیشتر بسترها را فراهم می کنند، گفت: با این حال در اجلاس ها نکات خوبی مطرح شده که اگر پیگیری شود، با توجه به شرایطی که کشورهای آسیایی دارند، ارتباطات را نزدیک تر می کند و می تواند در آینده برای جایگاه آسیا مهم و مفید باشد.
نقش فعال ایران و ترکیه در ایجاد امنیت پایدار در منطقه
براساس این گزارش؛ در حاشیه اجلاس مجمع عمومی مجالس آسیایی در ترکیه، رئیس مجلس کشورمان و رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه با یکدیگر دیدار کردند و سپس در جمع خبرنگاران حاضر شدند.
دکتر علی لاریجانی در جمع خبرنگاران از رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه برای میزبانی مجمع عمومی مجالس آسیایی قدرانی کرد و افزود: ترکیه و ایران دو کشور مهم در منطقه هستند و ما روابط دوستانه و صمیمانه‌ای داریم که این روابط بین دو ملت، دو دولت و دو پارلمان وجود دارد.
رئیس مجلس کشورمان ادامه داد: در این جلسه درباره روابط دوجانبه و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور با دکتر شنتوپ به طور تفصیلی صحبت کردیم و در زمینه مسائل مهم منطقه‌ای و فعال بودن دو کشور برای ایجاد امنیت پایدار منطقه نگاه‌های بسیار نزدیکی با هم داشتیم که امیدوارم این همکاری نزدیک بین دو پارلمان بتواند به سود ملت های دو کشور مهم منطقه یعنی ایران و ترکیه باشد.
مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: امروز نشست مجالس آسیایی را داریم و در این چارچوب با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار کردیم؛ این دیدار بسیار مفید بود و مسائل مهم منطقه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی در پایان از سفر رئیس مجلس کشورمان به ترکیه و حضور در اجلاس مجالس کشورهای آسیایی تشکر کرد.
همچنین دکتر علی لاریجانی در دیدار با رییس مجلس ملی کبیر ترکیه گفت: تلاش‌های آمریکا و کشورهای غربی این است که اجازه ندهند کشورهای مهم نقش سازنده‌ای داشته باشند. آنها هنوز ذهنیت قرون وسطایی دارند و می‌خواهند منابع کشورها را چپاول کنند. ترامپ اگر خوبی داشته باشد این است که آن چه در ذاتش است را به زبان می‌آورد و می‌گوید برای نفت به منطقه آمده است.
رئیس مجلس کشورمان ادامه داد: آنها در واقع دزدان بین‌المللی هستند  و با کشورهای مستقل مانند ایران و ترکیه مخالفند.
وی با بیان اینکه کشور ترکیه نقش مهمی ایفا می‌کند، بیان داشت: هدف‌گیری غربی‌ها دو کشور مهم منطقه است، بنابراین باید ایران و ترکیه باید نهایت همکاری را داشته باشند.
رئیس دستگاه قانون گذاری کشور با اشاره به توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 1+5 گفت: برای این توافق مذاکره طولانی شکل گرفت و طرفین به توافق رسیدند و تعهداتی را پذیرفتند اما آمریکا بعد از ترامپ زیرِ میز توافق زد، این کار ناجوانمردانه و غیر حقوقی بود.
وی ادامه داد: اروپایی‌ها هم در این بین کاری نکردند البته برخی کشورهای مهم از جمله ترکیه همکاری‌هایی داشتند.
دکتر لاریجانی با اشاره به فراهم بودن زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران ترک در ایران گفت: مشکل برخی شرکت‌های شما را پیگیری می‌کنیم، در عین حال در ایران پروژه‌های خوبی وجود دارد که شرکت‌های شما می‌توانند عهده دار آن شوند.
وی عنوان کرد: می‌دانیم برخی مواضع مستقل شما باعث رفتارهایی شده است، ما کنار شما هستیم و برخی دغدغه‌های شما در صحنه منطقه را ما نیز داشته و اعتقاد داریم ایران و ترکیه می‌توانند امنیت پایدار منطقه را فراهم کنند، این ظرفیت در هر دو کشور وجود دارد  و نمونه آن همکاری ایران، ترکیه و روسیه در آستانه، درباره سوریه است.
رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مهم این است که در زمینه های مهم، دو کشور به هم نزدیک شوند.
وی تأکید کرد: ما با هر رفتار تروریستی از هر سنخی مخالفیم و بدون شک در زمینه مبارزه با تروریسم جدی هستیم.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه نقش ترکیه در منطقه و حل مسئله سوریه مهم است، اظهار داشت: همکاری ما در آستانه بسیاری از مسائل را عوض کرد، نباید در گذشته ماند، ترکیه می‌تواند نقش مثبتی در صحنه سوریه داشته باشد، البته راه‌های دیگری در رابطه با سوریه وجود دارد که می‌توانست مواضع سازنده‌تری داشته باشد.
رئیس مجلس کشورمان با اشاره به اینکه ایران نیز درگیر مهاجرت‌های غیرقانونی از سوی افغانستان است، گفت: باید تلاش کنیم این مهاجرت‌ها قاعده‌مند شود، باید وزارت کشور ایران و ترکیه روی این مسئله کار کنند، ما آمادگی این همکاری را داریم و با وزیر کشور برای همکاری گسترده‌تر صحبت می‌کنیم.
رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه در این دیدار با اشاره به اشتراکات موجود میان ایران و ترکیه اظهار داشت: خوشحالی، امنیت و آرامش مردم ایران، خوشحالی، امنیت و آرامش ما محسوب می‌شود، روابط بین ایران و ترکیه صرفاً بین دولت‌ها نیست بلکه ملت‌ها نیز روابط خوبی دارند، همچنین روابط بین مجالس از سطح خوبی برخوردار است.
شنتوپ تأکید کرد: دنیا و منطقه در حال گذار از دوران سختی است و مسائل بسیاری ما را تهدید می‌کند که مجبور هستیم در مقابل آنها ایستادگی کنیم و سیاست‌گذاری داشته باشیم؛ به همین خاطر ایران و ترکیه باید در هر حال رایزنی و گفت‌وگو داشته باشند.
وی افزود: پیشاپیش انتخابات مجلس ایران را تبریک می‌گویم و امیدوارم این انتخابات به خیر و خوشی برگزار شود.
رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه با بیان اینکه ترکیه در برابر تحریم‌های آمریکا همیشه از ایران حمایت کرده و به حمایت خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: همواره مواضع خود را در قبال تحریم‌های آمریکا اعلام کرده‌ایم.
وی با اشاره به روابط اقتصادی بین دو کشور گفت: با وجود مشکلات اقتصادی کارفرمایان و سرمایه‌گذاران ترک را برای حضور در ایران تشویق می‌کنیم اما از مقامات ایران تقاضا داریم مشکلات اداری که پیش روی سرمایه‌گذاران ترک وجود دارد را حل کنند.
شنتوپ ادامه داد: در مدت 8 سال حضور مهاجران سوری در ترکیه 40 میلیارد دلار هزینه آموزش، بهداشت و امنیت آنها در ترکیه شده است و اکنون یک میلیون مهاجر سوری در سن آموزش قرار دارند. ما می خواهیم برادران سوری در کمترین زمان به خاک خود برگردند و برای اینکه چنین اتفاقی رخ دهد باید محیطی توأم با صلح و آرامش در سوریه فراهم شود.
وی با بیان اینکه سال‌هاست می‌دانیم برنامه‌هایی برای طراحی دوباره منطقه و خاورمیانه دارند، اظهار داشت: آمریکا نمی‌خواهد کشورهای قدرتمندی که برای اسرائیل تهدیدی خلق می‌کنند در منطقه بمانند از این رو عراق را خنثی و تکه تکه کرد، سوریه هم دیگر شکل تهدید ندارد، عربستان و مصر را هم اهلی کرد و اکنون هدف ایران است که اگر ایران تأثیرش را از دست بدهد نوبت به ترکیه می‌رسد.
رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه گفت: با وجود اینکه ممکن است در برخی مسائل دیدگاه متفاوتی داشته باشیم که طبیعی است، اما اشتراکات زیادی داریم، ما باور داریم در شرایطی که دنیا به سمت نظم جدیدی می‌رود، ایران، ترکیه و کشورهای اسلامی باید در کنار هم قرار گیرند و به آن سمت حرکت کنند.
کشورهای غربی به ویژه آمریکا، تحمل جابه‌جایی جایگاه آسیا را ندارند
دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دوازدهمین مجمع مجالس آسیایی به ایراد سخنرانی پرداخت که متن آن به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای شنتوپ رئیس محترم مجلس ملی کبیر ترکیه؛
رؤسای محترم مجالس؛
خانم ها و آقایان؛
ابتدا لازم می‌دانم از بیانات خانم گابریلا کئواس بارون رئیس IPU تشکر کنم که تلاش‌های خوبی را در بین‌المجالس سامان دادند و در موضوعات مورد مناقشه در صحنه بین‌المللی ورود شجاعانه‌ای داشتند که کمتر در گذشته این وضع را دیدیم.
نطق امروز ایشان نشان داد در موضوعات مختلف تسلط خوبی دارند و از خانم‌ها خوب دفاع کردند.
همچنین از محمدرضا مجیدی که در این مدت دبیرکلی مجالس آسیایی را برعهده داشتند تشکر می‌کنم. ایشان تلاش‌های خوبی را در مسیر همکاری مجالس‌ آسیایی داشتند.
از حضور در دوازدهمین نشست مجمع عمومی مجالس آسیایی که به میزبانی کشور دوست و برادر، ترکیه برگزار می‌شود؛ خرسندم لازم می‌دانم، از اقدامات و ابتکارات پارلمان جمهوری ترکیه، به ویژه تلاش‌های برادر عزیزم، جناب آقای دکتر مصطفی شنتوپ، رئیس محترم پارلمان و همکاران ایشان، صمیمانه قدردانی کنم. امیدوارم این نشست، دستاوردهای ارزشمندی در حوزه‌های گوناگون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در برداشته باشد.
آقای رئیس،
آسیا از حیث جغرافیایی، بزرگترین و پهناورترین قاره و از منظر تاریخی، خاستگاه کهن‌ترین فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهان است. این قاره با بیش از نیمی از جمعیت جهان و 48 کشور‌، نماد تنوع و کثرت به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد بعد از فراز و فرودهای زیاد در تاریخ گذشته، در ظرف 4 دهه اخیر از پیشرفتی متمایز برخوردار گردیده است.
اولا؛ بسیاری از کشورهای آسیایی، از حیث علمی و فناوری گام‌های موفقی برداشته‌اند.
ثانیا؛ از نظر رشد اقتصادی مجموعه آسیا، رشد فزاینده‌ای داشته که از جهاتی حیرت‌انگیز بوده و نکته قابل توجه آن که بعضا قالب‌های گذشته در تئوری‌های توسعه را به هم ریخته است.
ثالثا؛ در سال‌های اخیر از نظر سیاسی، آسیا از بلوغ دموکراتیک عمیق‌تر بهره‌مند شده و تغییرات سیاسی در آن، گرچه در مقطعی با جراحت همراه بود و گاه با ماجراجویی برخی کشورهای غربی اما در کل، ظرفیت سیاسی آن افزایش یافته است.
رابعا؛ دیپلماسی آسیایی امروز یکی از پرتحرکترین ظرفیت‌های صحنه بین‌المللی است. یکی از ویژگی‌های 4 دهه اخیر، ظهور دیپلماسی آسیائی است که نمونه آن در نقش‌آفرینی روسیه، ترکیه و ایران در حل مسئله سوریه است که تا حد زیادی، ماجراجویی‌های مشترک آمریکا و تروریست‌ها را در هم شکست.
 همکاران محترم
ویژگی‌هایی که بیان گردید مزید بر قدرت فرهنگی و ریشه‌های تمدنی بسیار غنی آسیاست. البته در سال های اخیر، سازوکارهایی نیز به وجود آمد چه در سطح دولت‌ها و چه مجالس، که پیوندها و همکاری‌های آسیایی را کارآمدتر نمود. نظیر اتحادیه شانگهای یا بین‌المجالس آسیایی و نظایر آن که هریک، در بخشی از ماموریت همگرایی منطقه‌ای، توفیقاتی به همراه داشت.
در این مسیر کشورهای آسیایی با توجه به پیشینه فرهنگی و تمدنی خود را در مقابل غرب تصور نکردند چرا که همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی اگر با لحاظ احترام متقابل همراه باشد از جهات مختلف ازجمله منافع طرف‌ها و کمک به امنیت پایدار و صلح جهانی مفید خواهد بود؛ اما آیا برخی قدرت‌های غربی خود را در مقابل آسیا قرار ندادند؟
متأسفانه بعضاً شاهد رفتارهای خصمانه بودیم نمونه‌ها زیادند نظیر جنگ تعرفه با چین، تحریم روسیه، تحریم ایران و ماجراجویی نسبت به این کشورها، مسئله‌سازی نسبت به ترکیه، باج‌گیری از برخی کشورهای منطقه که نشان می‌دهد کشورهای غربی به خصوص آمریکا، تحمل جابه‌جایی جایگاه آسیا را ندارند، اما آیا در این مقابله موفق می شوند؟
عالیجنابان؛
نمایندگان محترم؛
بررسی روندهای گذشته در این سنگ اندازی‌ها، نشانگر آن است که این ماجراجویی‌ها برای عقب راندن طرف مقابل ممکن است موقتاً مزاحمت‌هایی ایجاد کند اما در نهایت، باعث فهم کاستی‌های خود شده و با رفع آن، جایگاه قوی‌تری حاصل می‌گردد. فی‌المثل آنها دو دهه است در مسئله هسته‌ای ایران مسئله سازی می‌کنند.
آیا توانستند جلوی توسعه دانش هسته‌ای دانشمندان ایران را بگیرند؟ خیر، امروز صاحبنظران هسته‌ای ایران به نسل های جدید از فناوری هسته‌ای دست یافته‌اند، البته از سر کینه‌ورزی، فشارهای اقتصادی به ملت بزرگ ایران را تحمیل کرده‌اند. یا با تحریم روسیه، آیا توانسته‌اند نقش روسیه را در صحنه بین‌المللی کاهش دهند؟
یا با بازی تعرفه‌ها، توانستند نقش چین را در ساختار قدرت جهانی پایین بیاورند؟ این‌ها نمونه‌هایی است که نشان می‌دهد با همه مقابله‌های سازمان یافته، آسیا نقش راهبری و پیش برنده در تحولات جهان معاصر خواهد داشت.
جناب آقای رئیس؛
از یک امر نباید غفلت نمود که اقدامات تروریستی در منطقه غالباً با حمایت آمریکا، بوجود آمده‌اند. پرده اول، مشغول سازی نظام‌های آسیایی بود که در سال‌های گذشته، ملت رشید عراق و مردم و دولت سوریه، برخورد قوی و تاثیرگذاری با داعش و انواع دیگر آنها داشتند و قطعاً کشورهای دیگر در جهت مقابله با انواع تروریسم به یکدیگر کمک خواهند نمود و جلوی حیات مجدد آنها را خواهند گرفت.
اما پرده دوم مقابله آمریکا با منطقه آسیا، در آشفته‌سازی منطقه از سنخ دیگر است تا انرژی این کشورها صرف توسعه نگردد. ایجاد فضای دوگانه مصنوعی یا با ما (آمریکا و غرب) یا آشفتگی برای شکستن اراده ملت‌های آسیایی است تا مجدداً غرب به سیاق قرن گذشته بر منابع نفتی و سرمایه‌های دیگر آنان مسلط شود. از طرفی تنفر نسبت به رژیم صهیونیستی به حدی فراگیر شده که برای ایجاد فضای تنفسی برای این رژیم باید میدان‌هایی تقابل و سرگرمی‌هایی پیدا کنند تا نتوانند از ملت مظلوم فلسطین، کشورهای آسیایی حمایت درخور نمایند. همه این‌ها بیانگر آن است که کشورهای آسیایی باید برای گام‌های قوی‌تر، سازوکارهای فعال‌تری را تدارک نمایند. در این زمینه ایجاد ساختارهای تجاری، آسیایی، تبادلات پولی آسیایی، معاهدات امنیتی و نظامی آسیایی و همکاری‌های علمی و فناوری آسیایی بیش از پیش ضرورت دارد.
آقای رئیس؛
فکر می‌کنم با تأسی از تجارب گذشته، این نشست می‌تواند از دولت‌ها بخواهد با توجه به روند گذشته در زمینه‌های فوق، سازوکارهای فعال تری را دنبال نمایند. ضمناً مجمع عمومی مجالس آسیایی نیز خود می‌تواند اسناد این گونه همکاری‌ها را تهیه و تدارک نماید.
در همین راستا، مجلس شورای اسلامی ایران در مسیر تقویت همکاری‌های چندجانبه در سطح مجمع مجالس آسیایی تلاش نموده که از آن جمله می‌توان به اقدام اخیر آن در ارائه پیش‌نویس قطعنامه «افزایش همکاری میان اعضای مجمع مجالس آسیایی برای حفاظت و ارتقاء چندجانبه گرایی» در نشست کمیته دائمی امور سیاسی در اصفهان و نخستین نشست شورای اجرایی در ریزه ترکیه در سال جاری اشاره کرد.
امیدوارم پارلمان‌های عضو با تصویب اجماعی این قطعنامه پیام روشنی در زمینه حمایت مجمع مجالس آسیایی از گفتمان مبتنی بر عناصر تفاهم، همکاری و منافع مشترک در سطح منطقه‌ای و حتی جهانی به دیگران بدهند و بیش از گذشته، چندجانبه گرایی را اشاعه و تقویت نمایند.
بار دیگر از مهمان نوازی پارلمان محترم ترکیه و برادرم، آقای دکتر مصطفى شنتوپ، سپاسگزارم.
از خداوند متعال توفیق همه را خواستارم.
تأکید بر توسعه روابط اقتصادی ایران و قطر
همچنین دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس کشورمان در حاشیه دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی با احمد بن عبدالله بن زید آل محمود رئیس مجلس قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.
دکتر علی لاریجانی با تأکید بر روابط بسیار خوب ایران و قطر گفت: ما نقش شما را در منطقه مثبت می‌دانیم، متأسفانه تحریم‌هایی که علیه شما اتخاذ شد ظالمانه بود اما خوب مقاومت کردید و تاکتیک‌های شما باعث شد منزوی نشوید.
وی تأکید کرد: ما همیشه در مسائل مهم منطقه رایزنی نزدیکی خواهیم داشت، همچنین علاقه‌مند به توسعه روابط اقتصادی با شما هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بسیاری از تجار ایرانی علاقه‌مند به کار با شما هستند، زمینه‌ها را فراهم کنید. ما از هر پیشنهادی برای توسعه روابط بین دو کشور استقبال می کنیم.
در ادامه احمد بن عبدالله بن زید آل محمود بیان داشت: شما در برابر تحریم‌های ظالمانه علیه ما برادرانه و صادقانه رفتار کردید. به یاد دارم رئیس جمهور ایران با آغاز بحران‌های قطر تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران این تحریم‌ها را نمی‌پذیرد.
رئیس مجلس قطر با بیان اینکه مرحله تحریم را پشت سر گذاشته‌اند، گفت: به دنبال گزارش بانک جهانی شاخص پیشرفت و توسعه قطر در دوران تحریم در مقایسه با سایر کشورهای منطقه ارتقاء یافت.
وی با اشاره به اینکه شرط لغو تحریم‌های قطر قطع ارتباط با ایران است، تأکید کرد: ما هیچ کدام از 13 شرط را نپذیرفتیم؛ در واقع ما گفت وگو را بدون پیش شرط می‌خواهیم.
احمد بن عبدالله بن زید آل محمود در خصوص رفتار اسرائیل در قبال مردم فلسطین گفت: ما بارها گفته‌ایم که مصالح مهم فلسطین را قربانی نمی‌کنیم و مردم فلسطین باید سرنوشت خود را تعیین کنند در کنفرانس کشورهای عربی در غرب هم تأکید کردم کشور قطر از دل و جان در کنار مردم فلسطین است.
پذیرش آتش بس در یمن اقدامی عاقلانه است
همچنین دکتر لاریجانی در ادامه سفر خود به ترکیه با عبدالله ملی العمری نایب رئیس مجلس عمان دیدار و گفت و گو کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی در این دیدار، روابط ایران و عمان را خوب توصیف کرد.
وی با اشاره به دیدارهای اخیر اقتصادی مسئولان کشور عمان بیان داشت: امیدواریم این تحرکات نتیجه بخش باشد.
دکتر لاریجانی تأکید کرد: روابط ایران و عمان طولانی مدت و عمیق است و حوادث اخیر در منطقه تأثیری بر روابط ایران و عمان نداشت. کشور عمان همیشه نقش آرامش بخش داشته است.
وی بیان داشت: تجار ایرانی علاقه مند به حضور در کشور عمان هستند، با این حال مشکلاتی دارند که شما می‌توانید آن را حل کنید. بهتر است بانک مرکزی دو کشور توافقاتی برای حل مسائل بازرگانان داشته باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه مهم انتقال گاز از دریا به سمت عمان گفت: باید وزرای مربوطه دو کشور برای حل مشکلات فنی و اقتصادی این پروژه اهتمام بیشتری داشته باشند چرا که این پروژه استراتژیک به نفع هر دو کشور است.
وی با اشاره به رفتار کشور عمان در قبال بحران یمن تأکید کرد: نقش شما در این بین عاقلانه بود؛ امیدواریم گفت وگو در خصوص یمن به نتیجه عملی و آتش بس برسد، پذیرش آتش بس در یمن مسیر عقلانی است.
در ادامه این نشست، عبدالله ملی العمری نایب رئیس مجلس کشور عمان گفت: روابط بین ایران از جمله مسئولان دولتی، پارلمانی و بازرگانی محکم و عمیق است.
وی ادامه داد: ما در مجلس شورای عمان از نزدیک روابط سیاسی و اقتصادی هیأت‌هایی که به ایران سفر می‌کنند را دنبال می کنیم. اخیرا هیأت تجاری از عمان به تهران سفر کرده است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.
عبدالله ملی العمری تأکید کرد: در مسائل اقتصادی اهتمام داریم که گام‌های موثری برداریم و فرصت حضور بازرگانان ایرانی در مناطق اقصتادی و مناطق آزاد تجاری را فراهم کنیم.
وی در خصوص انتقال گاز از ایران به عمان از راه دریا گفت: اراده کافی برای انجام این پروژه وجود دارد و تنها مشکلات فنی و اقتصادی مانع آن است که با پیگیری وزرای مربوطه قابل حل است.
نایب رئیس مجلس عمان در خصوص بحران یمن اظهار داشت: عمان بر برخی گفت وگوها درباره یمن اشراف دارد و تلاش می‌کنیم برای پایان این جنگ راه حلی پیدا کنیم.
وی تأکید کرد: شرایط یمن رو به بهبود است؛ تلاش‌ها برای حل مسئله یمن با سالم ترین شیوه شکل گرفته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه ۲۴ آذر ماه پس از حضور در دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی و دیدار گفت و گو با رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه، رئیس مجلس قطر و نایب رئیس مجلس عمان، ترکیه را به مقصد کشورمان ترک کرد.
کشورهای آسیایی امنیت پایدار منطقه را در گرو همکاری با ایران می دانند
 دکتر لاریجانی پس از ورود به فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: اجلاس مجالس کشورهای آسیایی  از سوی تهران ابداع شده است که جلسات آن در کشورهای مختلف برگزار می شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به نقش و آینده آسیا چنین اجلاسی مستمراً در حال پیشرفت است، به طوری که اعضای آن نسبت به سال های گذشته فعالتر شده اند.
وی اظهار داشت:  از موضوعات مهم اجلاس مجمع مجالس آسیایی این بود که دنیای امروز احتیاج به چندجانبه گرایی دارد و باید از ظرفیت قطب های مختلف که یکی از آنها آسیاست، استفاده شود. 
دکتر لاریجانی با اشاره به مباحثی که در دوازدهمین مجمع مجالس آسیایی شکل گرفت، گفت: محور اصلی اجلاس، همگرایی  کشورهای آسیایی بود.
وی عنوان کرد: کشورهای حاضر در این اجلاس نسبت به سال های گذشته همسنخ تر و به یکدیگر نزدیکتر شده اند و  هر چند فرمت ها یک شکل نیست، اما دریافته اند که از نظر اقتصادی باید با هم کار کنند و برای ایجاد امنیت در منطقه از ظرفیت ها استفاده کنند، از این رو گرایش ها به یکدیگر نزدیکتر شده است.
وی با اشاره به دستاوردهای دوازدهمین  مجمع عمومی مجالس آسیایی در ترکیه  اظهار داشت: درباره همکاری های اقتصادی با رئیس مجلس ملی  ترکیه صحبت هایی انجام شد که نشان می داد نگاه ها مثبت است . همچنین  راه های گسترش این  همکاری های  اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت که دو طرف باید پیگیر آن باشند.
رئیس قوه مقننه، رایزنی در مسائل منطقه ای  با توجه به نقش آفرینی ایران و ترکیه را دیگر محور گفت و گو با رییس مجلس ملی ترکیه توصیف کرد و افزود: همچنین از این فرصت یک روزه برای دیدار با  مجالس برخی کشورهای  حوزه خلیج فارس که دوست ما هستند، استفاده شد و مذاکراتی  در زمینه اقتصادی و همین طور برخی مسائل منطقه ای  با آنها صورت گرفت.
وی تاکید کرد: گرایش کلی این اجلاس  این  است که با همکاری ایران، امنیت پایدار در منطقه به وجود بیاید.  بر همین اساس کشورهای عضو، رفتار آمریکایی ها را در مورد نادیده انگاری  ایران  نمی پذیرند و به بیان های مختلف می گویند که باید روابط نزدیک امنیتی و اقتصادی با ایران داشته باشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید از این ظرفیت استفاده  و ظرفیت ها را به نحو احسن فعال کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7