کد خبر: 7071| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۹ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۳۲:۰ | تعداد بازدید: ۳۰۱۵

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین افتتاحیه روزهای فرهنگی روسیه در ایران در تالار وحدت تهران گفت: جايگاه و نقش هنر تأثیر بسزایی در دوستی و پیوند ملت‌ها دارد.
آیین افتتاحیه روزهای فرهنگی روسیه در ایران با حضور پاول استپانف، معاون وزیر فرهنگ روسیه، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید محمدحسین هاشمی، معاون علمی و فرهنگی این سازمان و هیأتی ۵۰ نفره از هنرمندان روسیه در تالار وحدت تهران برگزار شد.
ابراهیمی‌ترکمان در سخنرانی خود در این مراسم، با اشاره به اهمیت جایگاه هنر و نقش آن در انتقال مفاهیم گفت: تمام اتفاقاتی که امروز و در این مراسم خواهید دید، موضوعاتی است که کلمه از انتقال معانی آنها برنمی‌آید و هنرمند به موسیقی و شعر پناه می‌برد تا بتواند آن معانی را منتقل کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضای موافقت‌نامه‌ فرهنگی بین ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: ۵۲ سال پیش، موافقت‌نامه‌ای فرهنگی میان دو کشور ایران و اتحاد جماهیر شوروی امضاء شد. پس از آن هم کشور ایران بعد از پیروزی انقلاب، ایران دیگری شد و هم اتحاد جماهیر شوروی به روسیه تبدیل شده، اما این موافقت‌نامه فرهنگی میان دو کشور پایدار و معتبر باقی مانده است.
وی با بیان اینکه بین دو کشور ایران و روسیه مشترکات فرهنگی بی شماری وجود دارد، اظهار امیدواری کرد در آینده نیز شاهد تداوم و برگزاری چنین برنامه‌هایی باشیم.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خطاب به شرکت‌کنندگان روسی روزهای فرهنگی روسیه در ایران گفت: ما امروز با شما به یک چشم و یک دل هنرنمایی هنرمندان روسی را تماشا خواهیم کرد.


در ادامه، پاول استپانف، جانشین وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه در ایران نیز متنی را قرائت کرد که در بخش‌هایی از آن یادآور شد: در سال‌های اخیر مناسبات  میان کشورهای ایران و روسیه رو به گسترش بوده و ارتباطات مستقیمی میان فعالان این حوزه شکل گرفته است. سال گذشته نیز برگزاری روزهای ایران در روسیه با استقبال بسیاری گرمی روبه‌رو شد و مردم روسیه با فرهنگ بی‌نظیر ایران آشنا شدند.
وی همچنین، افزود: هم‌اکنون با برگزاری روزهای فرهنگی روسیه در ایران امیدوارم این فرصت فراهم شود تا مردم ایران نیز با فرهنگ غنی روسیه آشنا شوند.
پاول استپانف خاطرنشان کرد: به طور کلی در کشور ما بر ارتباطات فرهنگی میان ایران و روسیه تأکید ‌می‌شود و بر همین اساس، این برنامه‌ها به‌صورت مستمر ادامه خواهند داشت.
بنابر اعلام این خبر، این مراسم با اجرای موسیقی روسی و هنرنمایی هنرمندان روسیه به پایان رسید.
گفتنی است؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با همکاری وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه، روزهای فرهنگی روسیه در ایران برگزار کرد. شهرهای تهران و قزوین، در روزهای ۱۸ تا ۲۳ آبان میزبان مقامات فرهنگی دو کشور و سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم ایران هفته فرهنگی روسیه در ایران هستند.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه در اجرای برنامه از همکاری بنیاد رودکی و  مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران و نهادهای فرهنگي شهر قزوین و روس کنسرت روسيه بهره می‌گیرند.
همچنین، نمايشگاه هنرهای سنتی روسيه (١٩ آبان‌ماه) در مجموعه فرهنگی و تاريخی كاخ نياوران برپا می‌شود و به مدت چهار روز دایر است. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از پارچه‌های توری کشور روسیه که در موزه پارچه‌های توری منطقه «وولوگدا» واقع در شمال روسیه نگهداری می‌شود، به مدت ۴ روز در تالار آبی این مجموعه به نمایش گذاشته می‌شود.
 

منبع:روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7