کد خبر: 7540| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۷ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۵:۰ | تعداد بازدید: ۲۷۵۳

دکتر ابراهیمی‌ترکمان در یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو ایسیسکو گفت: جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن چالش‌های فراروی وحدت، همبستگی و انسجام اسلامی کشورهای مسلمان، طرح«گفت‌وگوهای فرهنگی کشورهای جهان اسلام»را پیشنهادمی‌کند.
ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو ایسیسکو در تونس گفت: امروز ما با هويت اسلامی‌مان اينجا جمع شده‌ايم و بر آن افتخار می‌كنيم، اما غفلت در ميان جوامع اسلامی مانع بالنده شدن اين هويت افتخار آميز شده است. غفلت سبب جهالت مدرن می‌شود. امروز مشكل جهان ندانستن بسيط نيست، بلكه ندانستن در عين آگاهی است كه از آن به جهالت مدرن تعبير می‌كنم. يعنی نوعی جهل در عصر اطلاعات.
وی منشاء پيدايش جهالت مدرن را ناباوری دانست و گفت: ناباوری به آموزه‌های عقل و خرد. به تعبير ديگر جدال بين «داشتن» و «شدن» است. آنچه دين از بشر انتظار دارد؛ شدن است. با خبر شدن؛ هوشيار شدن؛ عادل شدن؛ پرهيزگار شدن؛ دوستدار بشريت شدن؛ صالح شدن و شدن‌های ديگر.
ابراهیمی‌ترکمان افزود: راهی كه امروز افراط‌گرايان طی می‌كنند به شدن منتهی نمی‌شود، بلكه اين راهها به داشتن قدرت برای پيشگيری از شدن منتهی می‌گردد. جدالی كه آنها در پيش گرفته‌اند نه تنها به صلح نمی‌انجامد، بلكه فاصله تا صلح را افزايش می‌دهد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: غفلت از گوهر درون انسان و عدم درك هدف از خلقت كه همان عبوديت است، افراط‌گرايان را دچار توهم خود خدا پنداری كرده است. خود را مالك جان انسان‌ها تلقی می‌كنند و براي خود چنين حقي قايلند كه جان هر كس را كه بخواهند بستانند. آيا چنين پنداري جهالت مدرن نيست؟
وی در ادامه سخنانش، تأکید کرد: يكی از مظاهر جهالت مدرن، خود مطلق‌‎انگاری است. انسان خود مطلق‌انگار خود را جای خدا می‌نشاند و قضاوت‌های قطعی خود را مقدس شمرده و انجام آنها را فریضه می‌پندارد. انگاره‌های خود مطلق‌انگاری، جايي برای نياز و احترام به انديشه ديگران باقی نمی‌گذارد و در چنين وضعيتی صلح، از دايره انگاره‌های فرد خود مطلق‌پندار، بيرون می‌رود، زيرا پيش فرض صلح، پذيرش احترام به انديشه ديگران و خروج از مطلق‌انگاری است.
ابراهیمی‌ترکمان افزود: متأسفانه جاهلیت مدرن به سلاح علم و دانش مجهز شده و سرعت آثار تخریبی‌اش بیش از دوران جاهلیت بدوی است. در دوران جهالت بدوی، آثار تخریبی جهالت از خود فرد و اطرافیان و نیز تا حدودی از منطقه‌اش فراتر نمی رفت. اما جهالت مدرن امروز فراگیر شده و جهان را در کام خود فرو برده است.
بازگشت به عقلانيت و خردگرايی/ دستیابی به صلح و دوری از خشونت
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: امروز كه منازعات فرقه‌ای ـ مذهبی به خشن‌ترين و خطرناكترين منازعات عصر حاضر تبديل شده است، جاي خردورزی در اين ميان به شدت خالي است و نياز به بازگشت به عقلانيت و خردگرايی در ميان انديشمندان و رهبران دينی، به ضرورتي انكار ناپذير تبديل شده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر ما شاهد جنایات و کشتار بی‌رحمانه مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم غاصب قدس شریف هستیم و این اقدامات با حمایت و پشتیبانی دولت امریکا صورت می‌گیرد.
ابراهیمی‌ترکمان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات غیرقانونی و نامشروع دولت آمریکا در به رسمیت شناخته شدن شهرک‌سازی صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی که بر خلاف قوانین بین‌المللی است و همچنین، اقدام خبیثانه دولت آمریکا در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت‌المقدس را محکوم می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنانش، تأکید کرد: آمریکا با این اقدام بار دیگر دشمنی خود را نسبت به اسلام و مسلمانان و تعرض به مقدسات، سرزمین و حقوق فلسطینیان ثابت کرد و نشان داد که قوانین بین‌المللی و انسانی را به رسمیت نمی‌شناسد.
وی با بیان اینکه سرافرازی و سربلندی مسلمانان در گرو اتحاد و همبستگی بین آنهاست، گفت: جهان اسلام امروزه بیش از هر زمان دیگری به اتحاد و همبستگی نیاز دارد و تفرقه بین مسلمانان به سود دشمنان و به زیان جهان اسلام است، لذا جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن چالش‌های فراروی وحدت، همبستگی و انسجام اسلامی کشورهای مسلمان و لزوم معرفی سیمای تابناک اسلام و جایگاه والای آن در اداره زندگی بشری طرح ابتکاری «گفت‌وگوهای فرهنگی کشورهای جهان اسلام» را پیشنهاد می‌کند.
فرهنگ اسلامی بهترین عامل مشترک میان کشورهای اسلامی است
ابراهیمی‌ترکمان افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار پیشرفت و تحکیم تقریب بین مذاهب اسلامی، گفت‌وگوی بین ادیان، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها در جهت ایجاد انسجام اسلامی، صلح و آرامش است. بدون شک فرهنگ اسلامی بهترین عامل مشترک میان کشورهای اسلامی است و باید از عامل اشتراک در جهت همکاری و وحدت امت اسلامی استفاده کرد.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت روابط فرهنگی میان ملت‌های مسلمان با رعایت اصل احترام به حاکمیت دولت‌ها تأکید داشته و آمادگی گفت‌وگوهای فرهنگی و انتقال تجربیات موفق خود در حوزه‌های نقش و جایگاه زنان در فرآیند توسعه پایدار همسو با راهبرد فرهنگی جهان اسلام، توسعه صنایع فرهنگی و گسترش خلاقیت فرهنگی به ویژه در حوزه استارت آپ‌ها و پویانمایی، ارتقاء جایگاه هنر در اشکال مختلف تئاتر، سینما، مرمت آثار تاریخی، برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و هنری به ویژه انتقال تجربیات استادکاران ایرانی در جهت مرمت آثار تاریخی را دارد.
بنابر اعلام اين خبر، یازدهمین اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو ایسیسکو با هدف تدوین سیاست‌های فرهنگی در جهان اسلام با حضور شماری از وزیران فرهنگ کشورهای عضو سازمان آیسیسکو و برخی کارشناسان و نمایندگان سازمان‌های اسلامی، عربی و بین‌المللی که در زمینه امور فرهنگی فعالیت دارند، برگزار شد.
 

منبع: روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7