کد خبر: 6975| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۲ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۹:۲۳:۰ | تعداد بازدید: ۲۵۲۸

دکتر رحمانی فضلی گفت: امسال سه حادثه بزرگ داشتیم که در آنها هم‌افزایی خوب و نتایج مطلوبی حاصل شد؛ نخستین حادثه سیلاب بود که در آغاز سال رخ داد و به‌جز لطف خدا و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و همچنین همراهی مردم نمی‌توانستیم کار را پیش ببریم.
وی افزود: دومین حادثه که همچنان جاری است، مقابله با تحریم و مقاومت در برابر توطئه‌های دشمن بود که خوشبختانه توانستیم به‌گونه‌ای آن را پیش ببریم که دشمنان را به اذعان استقامتمان واداشت. مراسم اربعین نیز سومین حادثه‌ای بود که توانستیم در آن مدیریت منسجم و هماهنگی را در مدت محدود اعمال کنیم.
وزیر کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه موکب‌داران عراقی در حوزه فرهنگی تأکیدات زیادی داشتند، گفت: در حقیقت موضوع اربعین و عاشورا دارای بُعد فرهنگی و آموزه‌های دینی است که باید روی آنها کار کنیم و خوشبختانه در این حوزه روند قابل قبولی داریم.
وی ادامه داد: این وضعیت مستلزم این است که برای سال‌های بعد نیز برنامه‌ریزی بیشتری داشته باشیم ضمن اینکه اقتضائات فرهنگی اربعین می‌طلبد کمیته مستقلی در شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شود.
رحمانی فضلی تصریح کرد: در این بین باید از مردم تشکر ویژه‌ای کنیم چرا که هرگاه به هماهنگی آنها نیاز پیدا کردیم از ایجاد هماهنگی دریغ نکردند و نظم‌پذیری آنها در این شرایط نیز برایمان یک ودیعه گرانبهاست.
وی اضافه کرد: همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌ها نیز خوب بود، قطعاً اختلافی برای انجام وظیفه وجود نداشت و با کمترین زحمت هماهنگی‌ها انجام می‌شد. وسیله حمل‌ونقل نیز در مرز مهران کم نبود ولی جاده کشش نداشت و این وضعیت نشان می‌داد ترافیک سنگین است بنابراین اضافه کردن خودرو، ترافیک را سنگین‌تر می‌کرد، علاوه بر این مجبور بودیم در ساعاتی فعالیت مرزهای چذابه و شلمچه را متوقف کنیم تا جمعیت آن سوی مرز تخلیه شود و بتوانیم ترافیک را مدیریت کنیم.
وزیر کشور افزود: برخی فکر می‌کردند آب و غذا فقط به ایرانی‌ها داده می‌شود ولی این‌طور نبود و از هر مراجعه‌کننده‌ای به موکب‌ها پذیرایی می‌شد. درباره وضعیت تردد نیز نگرانی‌هایی وجود داشت اما مدیریت خوب و علمی در حوزه ترافیک نقش مهمی ایفا کرد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته الگوی پیاده‌شده تنها با کمی اختلاف اجرایی شد.
وی با بیان اینکه موکب‌داران نیز در این مراسم کار بی‌نظیری انجام دادند گفت: خدمات حوزه انتظامی نیز در موضوعات امنیتی ترافیکی و مرزبانی بسیار خوب و قابل تقدیر بود؛ ستادکل نیز هماهنگی نیروهای مسلح را به‌عهده داشت و در مواردی که در ترافیک گرفتار شده بودیم با دستور آقایان باقری و سلامی حدود 500 دستگاه اتوبوس به مسیرهای مورد نظر اضافه شد.
رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: آستان قدس و شهرداری تهران به‌ویژه در کشور عراق زحمات بسیاری کشیدند و بسیج، سپاه و استانداری نیز خدمات خوبی ارائه دادند همچنین هلال احمر نیز با همه ظرفیت خود به میدان آمده بود و سازمانهای حج و زیارت و تبلیغات نیز تلاش‌های خوبی کردند.
وی با اشاره به اینکه دولت عراق چیزی کم نگذاشت، گفت: مقام معظم رهبری نیز در دیدار با موکب‌داران عراقی توصیه‌هایی بیان کردند که هم برایمان راهبردی و هم انگیزشی بود؛ امنیت واقعی نیز آن سوی مرز بود و ما هیچ نقشی در امنیت داخل عراق نداشتیم و خوشبختانه امنیت عراق را در اوج می‌بینیم.
وزیر کشور یادآور شد: تفاوتی که مراسم اربعین امسال با سال آینده خواهد داشت افزایش جمعیت و گرمای هوا است؛ حدود 16 سال این مراسم در گرمای زیاد برگزار خواهد شد و باید اقتضائات مناسب با آن شرایط را در نظر بگیریم؛ به‌عنوان مثال در مسیر نجف تا کربلا کارهای خاصی انجام دهیم و مسیر 80کیلومتری را بین 10 استان تقسیم کنیم چرا که شاید لازم باشد این مسیرها سایه‌بان داشته باشد؛ این موارد باید در ستاد اربعین بررسی شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7