کد خبر: 5017| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۵ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۹:۰ | تعداد بازدید: ۷۴۹۷

جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با حضور وزیر ارشاد با مروری بر مفاد سند مهندسی فرهنگی و مصوبات نخستین جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور، ارائه گزارش برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی و آئین‌های دهه کرامت برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهگی در ابتدای این جلسه که روز سه شنبه ۱۵ مردادماه برگزار شد، سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ضمن محکوم کردن تحریم وزیر امور خارجه کشورمان از سوی دولت آمریکا برخی مناسبت‌های تاریخی در تقویم مرداد ماه سال جاری را مرور کرد.
ساماندهی روابط اجتماعی در سطح محلی از طریق انتخابات شورایاری
در ادامه «محمدرضا جوادی یگانه» گزارشی از انتخابات شورایاری های شهر تهران ارائه داد.
وی گفت: برای اولین بار رای گیری در تهران به صورت الکترونیک انجام شد و از ابتدا فرآیند ثبت نام‌ها نیز به صورت الکترونیک صورت گرفت که این امر به موضوع شفافیت کمک بسیاری می کند.
جوادی یگانه ادامه داد: تنوع و تکثر در این دوره از انتخابات بسیار زیاد بود و از آن جمله می توان رای آوری 16/5 درصد از زنان و ثبت نام ٨٠٠ نفر از کارگران اشاره کرد.
 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: از طریق رای دادن یک ظرفیت اجتماعی و انجمنی شکل گرفت که به ائتلافات اجتماعی می انجامد و این امر نشان می‌دهد که ظرفیت‌های خردی در جامعه ایران وجود دارد که می تواند روابط اجتماعی در سطح محلی را سامان دهد.
شرکت بیش از ٣ میلیون نفر در ٤ دوره از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی
در بخش دیگری از این جلسه علیرضا مختار پور دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گزارشی از برگزاری نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی ارائه داد.
وی با اشاره به اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی از جمله برنامه‌های بنیاد امام رضا (ع) است، گفت: ٤ دوره است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همکاری برخی از دستگاه‌های فرهنگی کشور جشنواره کتابخوانی رضوی را برگزار می کند.
مختارپور با اشاره به شرکت بیش از ٣ میلیون نفر در مجموع ٤ دوره از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی این نهاد و میزان رشد مشارکت در ٤ دوره برگزاری ادامه داد: ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی سال ٩٥ با مشارکت ٢٣٥ هزار و ٣٨٢ نفر، هفتمین دوره در سال ٩٦ با مشارکت ٦٤٨هزار و ٢٢٨ نفر، هشتمین دوره در سال ٩٧ با مشارکت ٨٥٨هزار و ٦٩٥ نفر و نهمین دوره در سال جاری یک میلیون و ٣٦٤ هزار نفر شرکت کننده داشته است.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: تا قبل از واگذاری برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی به این نهاد فقط کتب مرتبط با امام رضا (ع) ارائه می شد، ولی از سال ٩٥ هر ساله منابع مرتبط با سیره یکی از معصومین به کتاب‌های جشنواره اضافه شد؛ به طوری که در سال دوم کتب مرتبط با حضرت معصومه (س)، سال سوم کتب مرتبط با حضرت شاهچراغ و در سال جاری بر اساس توصیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آثار امام جواد (ع) نیز به این جشنواره اضافه شد.
وی افزود: در این دوره از برگزاری جشنواره ١٢ کتاب در ٣ سطح کودک، نوجوان و بزرگسال انتخاب شد و با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ٥ هزار نسخه از این کتاب ها در کتابخانه‌های عمومی قرار گرفت و همچنین با کسب اجازه از ناشران کتاب ها، نسخه بریل و صوتی آن را  نیز تهیه کردیم.
وی با بیان اینکه امسال ٣٧٠ دستگاه در این جشنواره مشارکت داشته‌اند، گفت: در بخش نقاشی در حوزه کودک ٢٢٢هزار نفر از کودکان به این جشنواره آثار خود را ارسال کردندکه انتخاب در این حوزه به دلیل اینکه گروه مخاطب کودکان هستند، بسیار سخت است و به دلیل محدودیت‌ها  پیشنهاد می‌کنم همه دستگاه‌ها کمک کنند تا بتوانیم هدایایی را برای همه این کودکان در نظر بگیریم.
مختارپور در ادامه بر ویژگی خانواده محور بودن این دوره از جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: در این دوره علاوه بر شرکت افراد، بخشی هم برای شرکت خانوادگی در نظر گرفتیم که تجربه خوبی در گسترش کتابخوانی با موضوع اهل بیت (ع) صورت گرفت.
نیاز به مدل‌های متکثر در حوزه های فرهنگی، دینی و هنری داریم
در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گزارش ارائه شده از جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: بر اساس این گزارش، اینکه بیش از یک میلیون نفر در این دوره از جشنواره شرکت کرده اند نوید بخش است و تجربه خوبی است.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: محبت مردم به اهل بیت (ع) زیاد است و باید طوری عمل کنیم که از طریق جشنواره‌هایی مانند کتابخوانی رضوی معرفت در این زمینه را افزایش دهیم.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: اگر بتوانیم از طریق این جشنواره کودکان را با فعالیت‌های هنری و کتابخوانی با ترکیبی از مطالعه با علاقه و خلاقیت انس بدهیم، امر پایدارتری را در این حوزه ایجاد خواهیم کرد.
وی در عین حال تصریح کرد: اینکه کودکان در جشنواره کتابخوانی رضوی بعد از خواندن کتاب آن را بر اساس درک خود نقاشی می کنند، منجر به خلاقیت در میان کودکان می شود و ارتباط معرفتی آن‌ها را با اهل بیت (ع) افزایش می دهد.
صالحی با اشاره به خانواده محور بودن این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی نیز گفت: هرچقدر فعالیت‌های خانواده محور را در حوزه فرهنگ و دین افزایش دهیم شایسته است.
وی در عین حال تصریح کرد: در این حوزه نیاز به مدل‌های متکثر در حوزه های فرهنگی، دینی و هنری داریم.
امسال دهه کرامت از پلدختر آغاز شد
در ادامه این جلسه «حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی» دبیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور گزارشی از برگزاری این دوره از جشن های دهه کرامت ارائه داد.
وی گفت: شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کشور دارای کارگروه‌های محتوایی، ارتباطات و فضای مجازی، ادیان، اقوام و ملل و هنری است و تلاش بر همگرایی  با هدف انسجام و هماهنگی در امور از موضوعات مورد توجه در این شورا است.
ارزانی ادامه داد: امسال برنامه‌های دهه کرامت را با هدف توجه به مناطق سیل زده از پلدختر آغاز کردیم.
حفظ تعادل بین سوگ و سرورهای مناسبتی
در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره گزارش ارائه شده از جشن‌های دهه کرامت نیز گفت: سال گذشته بحثی را آغاز کردیم مبنی بر توجه بر شادی‌های اجتماعی در کنار سوگ های مناسبتی، بنابراین دهه کرامت مسیری برای توجه به این امر می تواند باشد که در کنار سوگ‌هایی مانند محرم و صفر و ... به شادی‌ها و سرورهای دینی نیز توجه داشته باشیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: دهه کرامت مبنایی در این زمینه شده که دستگاهها در کنار یکدیگر قرار بگیرند و همگرایی دینی و مذهبی میان آن‌ها بیش از پیش ایجاد شود.
صالحی ادامه داد: دهه کرامت که امسال با شعار خدمت کریمانه بود به عنوان یک فرصت اجتماعی محسوب می شود و ١٤ هزار برنامه آن که مردم با آن ارتباط برقرار کرده اند فرصتی برای خدمت کریمانه برای اهل بیت است.
توجه سند مهندسی فرهنگی کشور بر همگرایی فرهنگی
در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سند مهندسی فرهنگی کشور گفت: چندی پیش رییس محترم جمهوری سند مهندسی فرهنگی را به آقای جهانگیری معاون اول محترم ارجاع دادند و اولین جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور دو هفته قبل برگزار شد.
وی افزود: بر این اساس مقرر شد مقدمات آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شود و بخش اجرای استانی نیز بر عهده شورای فرهنگ عمومی در استان ها باشد.
صالحی تصریح کرد: با توجه به وظیفه‌ای که بر عهده شور های فرهنگی عمومی در استان‌ها است باید این شورا با سند مهندسی فرهنگی ارتباط بیشتری برقرار کند و نکات قابل ملاحظه در آن را مورد بررسی قرار دهد.
در ادامه محمدآقاسی معاون نظارت و ارزیابی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از مفاد سند مهندسی فرهنگی و مصوبات نخستین جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور ارائه داد.
وی گفت: عملیات اجرایی سند مهندسی فرهنگی کشور از تیر سال ٩٨ آغاز شد. این سند با توجه به تعابیر مقام معظم رهبری «مدظله العالی» از فرهنگ تهیه شده است و بنا دارد منویات ایشان در این زمینه را عملیاتی و اجرایی کند.
آقاسی در تعریف سند مهندسی فرهنگی افزود: مهندسی فرهنگی را مبتنی بر دانش و مدیریت یکپارچه می دانیم و بر این اساس بنا داریم دانش و مدیریت یکپارچه داشته باشیم و عناوین و روایت های غیر رسمی در این زمینه را مدیریت کنیم.
وی تاکید کرد: وقتی از مهندسی فرهنگی سخن به میان می آید باید به تقسیم کار ملی، یکپارچه شدن نظام بودجه، مقررات گذاری مناسب، اولویت‌های فرهنگی و ... توجه داشته باشیم.
آقاسی با تاکید بر اینکه برای موفقیت در حوزه فرهنگ به همگرایی احتیاج داریم، ادامه داد: سند مهندسی فرهنگی کشور نیز به این موضوع توجه دارد.
وی با اشاره به ساختار سند مهندسی فرهنگی کشور ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ٨٦ به صورت تخصصی تدوین این سند را آغاز کرد و ١٥٠ جلسه در این زمینه برگزار شد که حدود ٣٠٠ نفراز صاحب نظران  به صورت مستقیم و ٢هزار نفر به صورت غیر مستقیم نسبت به آن نظرات و پیشنهادهایی ارائه داده اند.
آقاسی ادامه داد: در این سند سعی داریم تعقل، اخلاق، ایمان، علم و عمل را در جامعه ارتقا دهیم و چشم انداز فرهنگی وضعیت مطلوب فرهنگی کشور در افق ١٤٠٤ را ترسیم کنیم.
وی با اشاره به راهبردهای ١٣ گانه این سند گفت: از جمله راهبردهای سند مهندسی کشور می توان به نهادینه سازی فرهنگ تمسک به قرآن و عترت و تبیین، ترویج، تقویت و ساماندهی شعائر الهی، نمادها و آئین‌های اسلامی ایرانی، بازآفرینی نظام فکری، ساختارهای رسمی و غیر رسمی و میراث تمدنی جامعه مبتنی بر جهان بینی و تعالیم اسلام ناب محمدی (ص)، تبیین، نهادینه سازی و ارتقای اخلاق و رفتار و نظام حقوقی اسلام در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی، بازنگری و اصلاح اهداف و کارکردهای فرهنگی نظام های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مبتنی بر نقشه مهندسی فرهنگی کشور و ... اشاره کرد.
آقاسی با اشاره به اینکه متن این سند بر روی سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی موجود است تاکید کرد: شوراهای فرهنگی عمومی در استان‌ها بازوی اجرایی این سند در استان ها به شمار می آیند.
در ادامه برخی از اعضای حاضر به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود درباره مفاد سند مهندسی فرهنگی پرداختند.
عماد افروغ بر توجه این سند به حق فرهنگی مردم تاکید کرد و گفت: باید تهدیدها، موانع، مبانی و سیاست‌های سند مشخص شود.
جوادی یگانه نیز بر تفکیک مسائل اجتماعی و فرهنگی در این سند تاکید کرد و گفت: عدم تفکیک این دو منجر به سوءتفاهم می شود.
توجه به نقش و جایگاه مردم، فهم مناسب از سند با هدف اجرایی شدن، نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در سند و ... از دیگر موارد مورد تاکید در این جلسه بود.
ضرورت قرائت یکپارچه از سند در مفهوم سازی آن
در پایان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت ایجاد قرائت یکپارچه از سند در مفهوم سازی آن از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد.
وی گفت: توجه به یکپارچگی مفاهیم محتوا در سند، توجه به جایگاه و نقش مردم در سند، توجه به برنامه‌های عملیاتی مبتنی بر سند و ... ضروری است.
در پایان این جلسه آیین نامه شرح وظایف نمایندگان شورای فرهنگ عمومی کشور در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها از سوی موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی اعلام شد.
منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (https://www.farhang.gov.ir/fa/news/424786)

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7