دکتر علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه تحول در برنامه درسی مدارس از مهمترین برنامههای آموزش و پرورش است، تصریح کرد: با کمک صاحبنظران در حال تدوین برنامه درسی یکپارچه، تربیتی و فراگیر که فراتر از کلاس درس باشد، هستیم.
دکتر علیرضا کاظمی در نشست صمیمی با کارکنان معاونت آموزش متوسطه، ضمن تسلیت ایّام شهادت حضرت فاطمه(س) با اشاره به تحصیل بیش از ۷ میلیون دانشآموز در دوره متوسطه، گفت: آموزش متوسطه بخش حیاتی و مهم نظام تعلیم و تربیت است و بار سنگینی از نظام تعلیم و تربیت را بر دوش دارد.
وزیر آموزش و پرورش به انتظارات خود از این معاونت اشاره کرد و گفت: معاون آموزش متوسطه باید با بررسی وضعیت فعلی و تحلیل وضع موجود، برنامه چهارسالهای تدوین و ارائه دهد و مشخص کند که طی چهار سال آینده چه میزان پیشرفت کیفی و کمی در برنامههای ارائه شده حاصل خواهد کرد.
وی افزود: برای انجام این مأموریت باید شاخصهای حوزه نظری و مهارتی استخراج و سپس اقدام شود.
کاظمی با تأکید بر ۳ مأموریت مهم وزارت آموزش و پرورش در حوزه متوسطه؛ گفت: ارتقای کیفیت آموزشی از منظر آموزشی و تربیتی در اولویت اول قرار دارد.
وی ضمن اشاره به شاخصهای مرتبط به ارتقای سطح آموزش، گفت: این معاونت ظرفیتهای متعددی دارد؛ از پژوهشسراها گرفته تا گروههای آموزشی و اجرای برنامههای مختلف که همه باید بهدنبال افزایش سطح آموزش و ارتقای آن باشند.
کاظمی توجه و تمرکز بر گروههای آموزشی را ضروری دانست و گفت: گروههای آموزشی، حلقه شتابدهنده و واقعی برای کیفیتبخشی به مدارس محسوب میشوند.
کاظمی توجه به توسعه عدالت آموزشی را مأموریتی دیگر آموزش و پرورش در این حوزه دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت، مکلف به اجرای توسعه و اجرای عدالت آموزشی هستیم.
وی ضمن تأکید بر اولویت قراردادن توزیع سرانه مدارس شبانهروزی ادامه داد: در این حوزه، توسعه، پوشش و تقویت مدارس شبانهروزی از لحاظ کمی و کیفی در دستور کار باشد.
کاظمی هدایت تحصیلی را از مهمترین مصادقی نرمافزاری عدالت آموزشی دانست و افزود: لازم است میان معاونت متوسطه و پرورشی، تیمی تشکیل شود تا با همافزایی، الگویی جهت هدایت تحصیلی دانشآموزان تدوین و هدایت آنها در بهترین مسیر تحصیلی قرار دهد.
وی بر ضرورت ارائه گزارش تحلیلی با راهبرد اجرایی برای بازماندگان و تارکان از تحصیل تأکید کرد و گفت: به دور از بخشنامه و تبیین وضع موجود، باید بهدنبال الگویی جدید و منعطف برای این دانشآموزان باشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید مدلی طراحی کنیم تا دانشآموزانی که به هر دلیلی امکان تحصیل ندارند از آموزشهای لازم برخودار شوند.
کاظمی بر عبور از ساختارهای غیر منعطف درسی تأکید کرد و گفت: بزرگترین چالش نظام آموزش و پرورش، عدم توجه به مهارتآموزی است. باید زیرساختهای مهارتآموزی را از ابتدا طراحی و رقم بزنیم. البته به گونهای که نگرشها و باورهای فرهنگی را در میان دانشآموزان تغییر دهد.
وی افزود: باید حوزه مهارتآموزی را متحول کنیم و بر اساس نقشه راه، تحلیل وضعیت موجود و شاخص کلان در حوزههای اعلامی بازطراحی شود.
کاظمی بر آمایش سرزمین در همه بخشها تأکید کرد و افزود: آمایش سرزمین در رشتههای فنیوحرفهای مدنظر باشد زیرا آمایش سرزمین، تصویری از عدالت آموزشی را ترسیم میکند، لذا ضرورت دارد در این حوزه سند بومی متناظر با جغرافیا وجود داشته باشد.
برنامه کنونی درسی مدرسه هیچ ارتباطی با پرورش استعدادها ندارد
وی برنامه درسی مدرسه و معماری نظام تعلیم و تربیت را دو چالش اصلی در عدم موفقیت عملکرد نظام تعلیم و تربیت برشمرد و گفت: تا زمانی که ریلهای اساسی تعلیم را تغییر ندهیم به سمت تحول نخواهیم رفت. تحول اساسی در ریلگذاری درست است.
کاظمی ادامه داد: برنامه کنونی درسی مدرسه هیچ ارتباطی هم با پرورش استعدادها ندارد.
وی با تأکید بر اینکه تحول در برنامه درسی مدارس از مهمترین برنامههای آموزش و پرورش است، تصریح کرد: با کمک صاحبنظران در حال تدوین برنامه درسی یکپارچه، تربیتی و فراگیر که فراتر از کلاس درس باشد، هستیم.
وی بر بازطراحی معماری نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: دانشآموزان باید بیش از دورههای عمومی و آموزشی وارد فاز تخصصی و مهارتی شوند و این اقدام نیز از جمله برنامههای مهم وزارت آموزش و پرورش در این دوره محسوب میشود.
منبع:روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش