وزير آموزش و پرورش در آيين اختتاميه جشنوار ه ملي فردوسي گفت: ۷۵ درصد رتبههای برتر کنکور سمپادی، از مناطق محروم بودند.
عليرضا كاظمي در آيين اختتاميه جشنواره ملي فردوسي با قدرداني از مشارکت پرشور دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان و والدین آنان از اين جشنواره، اظهار كرد: امروز با بحران هویت مواجهیم، در این موضوع و مولفههای موثر در شکلگیری هویت انقلابی، دینی و ملی دانش آموزان کم کار کردیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه ما میدانیم بزرگترین مولفه هویت یک ملت، زبان آن ملت است، ادامه داد: توجه به زبان یک ملت با ارزشترین مولفه در جامعه است که این مولفه در مجموعه تعلیم و تربیت نهتنها در عرض کتابهای درسی نیست بلکه بنیان کتابهای درسی است.
کاظمی با بیان اینکه دانشآموزی که در ادبیات فارسی ضعف داشته باشد، در همه حوزهها دچار مشکل میشود، گفت: میزان تسلط در حوزههای دیگر، به تسلط در این حوزه بستگی دارد.
وی با بیان اینکه مهمترین مولفه یک ملت آثار ماندگار و اثرگذار مرتبط با زبان ملت است، افزود: در کشور هیچ شخصیت ادبی به اندازه فردوسی و هیچ کتاب ادبی به اندازه شاهنامه نتوانسته در سرنوشت ملت ایران، شکلگیری هویت ملت ایران و غرور و افتخار آن نقش داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هر نوع سخن حکیمانه و ارزش فرهنگی، اجتماعی و دینی را در شاهنامه میتوانیم جستجو کنیم و به بهترین شکل متوجه آن میشویم .
كاظمي خاطرنشان كرد: یکی از رموز ماندگاری شاهنامه بعد از هزار سال محتوای روان، جذاب و دلپذیر آن است.
وی افزود: امروز مکلفیم از این گنجینه فرهنگی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و باید غصه بخوریم که چرا این جشنواره در سطح ملی برگزار نشده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشآموزان با این گنجینه ارزشمند بیگانهاند و وظیفه ماست که به دست تمام دانشآموزان در مدارس برسد، تاكيد كرد: باید سال آینده از همه ظرفیتها استفاده کنیم و این جشنواره را در سطح گستردهتری انجام دهیم.
کاظمی با بیان اینکه یکی از راهبردیترین حوزههای کشور مدارس سمپاد است و تمام دانشآموزان نخبه و تیزهوش ما را در جای جای کشور پوشش میدهد، گفت: بیش از ۷۵ درصد دانش آموزان قبول شده در رتبههای برتر کنکور که سمپادی بودند، متعلق به مدارس سمپاد مناطق دو و مناطق محروم بودند. از هیچ کوششی برای تقویت مدارس سمپاد و هویت ملی و دینی دانشآموزان دریغ نخواهیم کرد.
وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی با رویکرد عدالتبخشی بارها بر زمینه سازی برای کشف و شکوفایی استعداد همه دانشآموزان تاکید فرموده اند.
منبع:مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش