کد خبر: 25308| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۶ خرداد سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۳:۱۴:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۴۰

جلسه هیئت اندیشه‌ورز استان کرمان با موضوع تبیین و تعیین محورهای مشارکت هیئت اندیشه‌ورز استان کرمان در عملیاتی نمودن نقشه جامع علمی کشور برگزار گردید.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقل از روابط عمومی دانشگاه کرمان، نخستین جلسه هیئت اندیشه‌ورز استان کرمان در سال 1403 با حضور دکتر غلامرضا سلیمی معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیران و نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان كرمان ، پارک علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و بنیاد نخبگان استان کرمان در محل سالن کنفرانس مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

دکتر غلامرضا سلیمی در این جلسه با تسلیت شهادت رئیس جمهور و همراهانش با اشاره به سالروز تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ انقلابی را با رویکرد حکمرانی شبکه‌ای در تمام عرصه‌های حکمرانی راهبری می‌کند و ستاد علم و فناوری بر حکمرانی دانش بنیان و فرهنگ پایه متمرکز است.
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ستاد انقلاب فرهنگی سال ۱۳۵۹ تاسیس شد ۴ سال به فعالیت خودش ادامه داد تا اینکه با درخواست مقام معظم رهبری(رییس جمهور وقت) و موافقت حضرت امام (ره) ستاد به شورا ارتقا پیدا کرد، تاکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی گام اول خودش را طی کرده است وارد گام دوم و دوران تحولی خودش شده است.
دکتر سلیمی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره چهل ساله اسناد مهمی نظیر سند مهندسی، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب کرده و برای اجرایی‌سازی آن در حوزه آموزش عالی نقشه راهی شامل سند جامع روابط علمی بین المللی، سند راهبردی کشور در امورنخبگان، سیاست‌های آمایش آموزش عالی، اصول حاکم بر آیین‌نامه ارتقاء ،ایجاد فرهنگستان‌ها، ایجاد پایگاه استنادی جهان اسلامی، ایجاد بنیاد ملی نخبگان، اساسنامه برخی دانشگاه ها، تایید روسای دانشگاه ها، مصوبه اصلاح سنجش و پذیرش دانشجو، افزایش ظرفیت پزشکی و... داشته است، اما این شورا با چشم انداز اصلی خود یعنی اینکه قرارگاه علم و فرهنگ باشد فاصله دارد، به همین دلیل سند تحولی در ۱۴۰۱ تصویب شد تا متمرکز به مسئولیت حکمرانی و قرارگاهی باشد.
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در ستاد علم پدیده محوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه و تجاری سازی علم و تبدیل به علم نافع مدنظر داریم.
دکتر سلیمی گفت: در تحول ساختاری راه اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز مدنظر قرار گرفته است. مسائل حوزه علم و فناوری استان‌های مختلف متفاوت است، نقشه جامع علمی باید برش استانی داشته باشند، هیئت‌های علمی و نخبگان و دانشگاه‌ها باید این برش‌ها را تدوین کنند و هیئت‌های اندیشه‌ورز امتداد ستاد علم در حکمرانی علم هستند. هیئت‌های اندیشه ورز در روزآمدسازی نقشه جامع علمی نیز به ستاد علم و فناوری کمک کنند، در مسیر علمی برخی از رقبا از ما پیشی گرفتند. همچنین میزهای تخصصی تشکیل شود، در سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، همایش علمی خواهیم داشت، هیئت های اندیشه ورز استانها در این زمینه مشارکت داشته باشند.

دکتر حسین اکبری‌فرد رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید و هیئت همراه، فرآیند شکل‌گیری هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی را ذیل ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب‌ فرهنگی را تشریح نمود.
دکتر اکبری‌فرد براساس آیین‌نامه هیئت اندیشه‌ورز استانی، توجه به تنوع مسائل، ظرفیت‌­ها، فرهنگ‌ها، قومیت‌ها، زبان‌ها در استان‌های مختلف و شناخت درست از مسائل و شناسایی و بهره‌­مندی حداکثر از ظرفیت‌های موجود در کشور و نیز پرهیز از تمرکزگرایی در حکمرانی را امری مهم و تعیین‌کننده برشمرد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7