هویت سازی هایی که توسط شهادت در جامعه توسعه می یابد ، هم اکنون ابعادی فراملی گرفته و فراتر از کشور، تاثیر گذار است که این موضوع ریشه در هویت فرهنگی جهان اسلام و در نقطه مقابل آن چیزی است که در جهان مدرن در قالب سکولاریسم در حال رخ دادن است.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی ، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا در ویژه نامه شبکه چهار با اشاره با اهمیت شهید و شهادت در فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت : بسیاری از ترورها در اوایل انقلاب، با هدف از پا انداختن انقلاب اسلامی صورت گرفت. جنگ تحمیلی نیز با همین هدف آغاز شد اما تاریخ نشان داد که تداوم انقلاب اسلامی، مرهون همین جنگ و دستاوردهای آن است. این حوادث منجر به این شد که بسیاری از پرده ها کنار رود به گونه ای که بسیاری از شخصیت های نظام، بعد از شهادت شان شناخته شدند و حتی برخی از شبهات و ابهامات، با شهادت این افراد، در اذهان پاسخ مناسب خود را یافت.
وی افزود: این هویت سازی ها، که توسط شهادت در جامعه توسعه می یابد ، هم اکنون ابعادی فراملی گرفته و فراتر از کشور ، تاثیر گذار است که این موضوع ریشه در هویت فرهنگی جهان اسلام و ادیان الهی دارد که این موضوع درنقطه مقابل آن چیزی است که در جهان مدرن در حال رخ دادن است.
رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مرگ آگاهی در فرهنگ اساطیر و باروهای مذهبی ایرانیان قابل دنبال کردن است، گفت : فرهنگ ایران قبل از اسلام، یک فرهنگ به شدت دینی است و دنیا را آخرت جدا نمی کند و دنیا را صورتی از عالمی بزرگتر می بیند ، مثلا در یشتها که شباهت زیادی با دعای جوشن کبیر است، با یک سری از اسمای الهی مواجه می شود که با عالم دیگری پیوند می خورد.
وی افزود: آما آنچه که در ایران امروز است و آن را با بخش های دیگر جهان متمایز می کند، حضور مکتب اهل بیت علیه السلام در ایران است و تاثیراتی که این مکتب در ایران داشته است. بسیاری از جریان ها و مکتب های جهان اسلام، یا توسط ایرانیان به وجود آمده یا توسط آنان، توسعه یافته است و هویت ایرانی با این مکاتب اعتقادی، در طول تاریخ تعاملات فراوانی داشته است که البته این تفکرات، بی آنکه گسستگی با آن مکاتب داشته باشد ، رنگ و بوی خاص خود را دارد و شاخص ترین نماد آن نیز عاشوراست.
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا با اشاره فرهنگ عاشورا و مهدویت گفت: در ایران هم عاشورا و هم مهدویت در قالب مقاومت و امید نقش داشت و اصولا هم مقاومتی بدون امید، هیچ گونه تاثیر اجتماعی در پی نخواهد داشت. باور نسبت میان مقاومت و امید نیز یک باور قرآنی است و بسیاری از آیات این کتاب آسمانی، در حال توصیف و تبیین این موضوع برای بیان روش های مقاومت و روش های امید در جامعه است.
وی افزود: در مفاهیم حکمتی، موضوع مرگ و نسبت آن میان خیر و شر بارها بررسی شده است اما براساس معارف دینی و آیات قرآنی، مرگ هیچ گاه شر نیست بلکه انتقال از یک دار به دار دیگر است و یک افق گشایی به سوی حقیقت هستی است و عبور از غفلت برای رسیدن به حقیقت عالم است. این مفاهیم در تقابل با دنیای مدرن و مفاهیم سکولاریسم است که مبنایی آن براساس دنیاطلبی تعریف شده است. به گونه ای که می توان همه هنر دنیا مدرن، ایجاد روش هایی برای فراموش کردن مرگ است، از خوردنی ها و پوشیدنی ها تا نوع آهنگ ها و هر چیزی دیگر در غرب اینگونه است.
استاد پارسانیا گفت : در مکتب تشیع ، علاوه بر اشنایی عمیق تر با مرگآگاهی، اسوه ها و الگوی های آن وجود دارد. تجسم و نمادش در امام حسین علیه السلام دیده می شود و بیان واضح آن در نهج البلاغه امیرالمومنین ع به خوبی دیده می شود.