معاون ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور افزایش تعداد تعاونیها را کمک حال رفع مشکلات استانها برشمرد و گفت: رفع مشکلات و دغدغه تعاونیها در عین حال نیز باید در دستور کارها نیز قرار بگیرد.
دکتر محمدرضا باقری روز سه شنبه در جلسه کارگروه برش معماری فرهنگی استان قزوین با موضوع کمیته اقتصاد فرهنگی که در سالن جلسات سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، افزود: تعاونی ها که کمک کننده در حوزه بازسازی ها هستند به طور ذاتی یک نوع مشارکت محسوب می شود و به همین جهت یکی از برنامه های برش معماری فرهنگی کشور باید کمک به تسهیلگری و پویایی تعاونی ها باشد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی اقتصاد فرهنگی تعریف می شود هر کم و کاستی باید در برنامه های هنری دیده و رفع شود.
دکتر باقری با تاکید بر ایجاد برند استانی و اعمال نوآوری و خلاقیت، ادامه داد: برای پویایی اقتصاد و فرهنگ در زمانی که درآمد فرهنگی پایین است، باید تغییر ذائقه مصرف کالاهای فرهنگی در جامعه ایجاد کرد.
طیبه دهقان پور، کارشناس علمی و اجرایی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت و اهمیت اجرای این طرح، تشریح کرد: پنج گام این طرح می تواند حداقل ظرف مدت پنج سال بسیاری از مشکلات را حل کند.
وی ضمن مذمت مصرف گرایی که بین ایرانیان رایج است، ادامه داد: تلاش استان باید بر این باشد که اقدامات کلان فرهنگی بیشتری صورت بگیرد، همانطور که اقتصاد فرهنگی به این معناست که فرهنگ می تواند خود را در زمینه اقتصادی هم اداره کند.
برش های استانی، نقشه مهندسی فرهنگی تا پایان سال به سرانجام میرسد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: تهیه برش های استانی نقشه مهندسی فرهنگی در بعضی استانهای کشور انجام شده و در قزوین نیز گام هایی در این خصوص برداشته شده و دستاوردهایی هم به همراه داشته اما باید تا پایان سال جاری آن را به سرانجام برسانیم.
سعید وکیلی تصریح کرد: موضوع فرهنگی یکی از اولویت های اصلی استان به شمار می رود و قرار است به صورت ویژه به آن پرداخته شود.
وکیلی با اشاره به اینکه در جلسات مختلف تبادل افکار در این خصوص انجام شده است، افزود: پنج کمیته اقتصاد فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده، امور دینی، فرهنگ، هنر و رسانه و کمیته تعلیم و تربیت در این راستا تشکیل شده است.
وی در ادامه با اعلام این موضوع که بودجه فرهنگی در کشور ما کمتر از پنج درصد است، اظهار کرد: بودجه فرهنگی متاسفانه متناسب با این اولویت بندی ها نیست و ما باید از اهرم های اقتصادی مختلف استفاده کنیم.
وکیلی تاکید کرد: در اقتصاد فرهنگی باید به ۲ موضوع توجه کرد، نخست آنه در هر حرکت یا تصمیم اقتصادی پیامدها و نتایج فرهنگی را در نظر بگیریم تا خدشه به آن وارد نشود و دوم اینکه نگاه اقتصادی داشته باشیم و منابع را از بخش دولتی یا خصوصی تامین کنیم.
منبع:ایرنا