مراسم شب قدر ۲۱ ماه مبارک رمضان با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در مسجد علی بن ابی طالب(ع) بندرعباس برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه در سخنانی با موضوع مهارتهای زندگی اظهار کرد: شبهای قدر آنقدر عظمت دارد که مقدّرات یکسال در این شب نوشته میشود خوشا بهحال آنهایی که این شبها را درک میکنند و آن را زنده نگه میدارند و خداوند را با قلب و جانشان صدا میزنند.
وی ادامه داد: در این شب توصیه شده که برای مؤمنان و فرزندانتان دعا کنید تا عاقبت به خیر شوند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر مظلومیت امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد: ما حق حضرت علی(ع) را ادا نکردیم، گاهی مجالسی برای بزرگداشت و مظلومیت و شهادتشان برگزار میکنیم اما اینکه چقدر با کلام و منش امیرالمؤمنین انس داشته باشیم مهم است.
استاد خسروپناه با اشاره به برگزاری جلسات گفتگوهای ادیان در کشورهای مختلف که وی نیز به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در آنها حضور داشته است، ادامه داد: جلساتی با حضور کاردینالهای واتیکان برگزار شد، نگاه پاپ بندیکت شانزدهم به اسلام با شنیدن این گفتگوها و مجموعه مباحثات پیرامون بیانات امیرالمؤمنین(ع) از نهجالبلاغه ارتقاء پیدا کرد و در خطبهای رسما اعلام کرد که اسلام و به خصوص شیعه دین عقلانیت است.
وی افزود: همپنین در یکی از جلسات یکی از کاردینالها با فریاد گفت که علی(ع) کیست که مدام از او سخن میگویید؟ ما حضرت علی(ع) را معرفی کردیم و بعد وی نهج البلاغه فرانسوی را طلب کرد و واقعا اثرگذار بود چراکه کلام امیر(ع) معجزه میکند و روی رهبران دینی جهان اثرگذار است.
حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه با تأکید بر خواندن نهجالبلاغه گفت: در پی نشستی در دانشگاه کاتولیک فیلیپین بسیاری از استادان ترغیب شدند که با اسلام بیشتر آشنا شوند و در جلسهای سؤال کردند که نظر اسلام درباره حقوق بشر چیست؟.
وی اضافه کرد: رساله الحقوق امام سجاد(ع) و نامه 53 نهج البلاغه را برایشان توضیح دادم، خواستند که نهجالبلاغه را مطالعه کنند، نهجالبلاغه انگلیسی را به آنها دادیم، همه در فاصله یکسال و نیم کل نهج البلاغه را خواندند، آیا در حوزههای علمیه نهجالبلاغه بهصورت کامل خوانده میشود؟ بنابراین این انتقاد فقط به جامعه عمومی وارد نیست بلکه به حوزههای علمیه نیز وارد است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجهه حِکمی أمیرالمؤمنین(ع) گفت: کسانی که به زیارت مقبره ایشان میروند یا اینکه این شبها را زنده نگه میدارند از ایشان حکمت بخواهند چراکه وقتی ابنملجم خبیث به ایشان ضربت میزند میگویند «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه». اگر بدانیم که شهادت چه نعمت عظیمی است، همه آرزوی شهادت خواهند داشت. برخی نمیدانند چه نعمتی است. شهادت مطلوب أمیرالمؤمنین(ع) و اولیای الهی است.
استاد خسروپناه با بیان اینکه در شبهای قدر باید از معارف امیرالمؤمنین(ع) استفاده کنیم، اضافه کرد: یکی از مهارتهای زندگی مهارت مقابله با چالشهای زندگی است. همه ما با چالشهای متعددی نظیر شکست، افسردگی، تنهایی، اضطراب، خشم، درد، رنج، بیماری، ضربه روحی، پیری و غیره مواجه میشویم اما مهارت مقابله با این چالشها مهم است. مهارت مقابله با چالش یعنی مهارت در فرآیند برنامهریزی برای حل این چالشهاست. باید چالش حل شود نه اینکه منحل شود.
وی افزود: روانشناسان برای حل چالشها توصیههایی دارند که از جمله آنها کمک گرفتن از دیگران است اما در کنار این راهکارها باید از راهکارهای دینی نیز استفاده شود. یکی از راهکارها تقویت ایمان و توحید است. اگر انسان ایمانش را تقویت کند آرامش پیدا میکند و میتواند چالشها را رفع کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شعرا و ادبا نیز همواره به ایمان تأکید داشتند، مثلا حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه رمز موفقیت پادشاهان را یکتاپرستی عنوان کرده است، فردوسی در شاهنامه نوشته که اولین پادشاه جهان کیومرث بود، وی فرهنگ و تمدن مردم خود را توسعه داد بعد دیوان و اهریمنها با وی جنگ به راه انداختند، سیامک پسرش به جنگ دیوان رفت و کشته شد، یکسال کیومرث و مردم ایران عزادار بودند، بعد پسر سیامک؛ هوشنگ بزرگ شد و اهریمنها را شکست داد و با کشف آهن و آتش توسعه فناوری به راه انداخت. هوشنگ پسری به نامه طهمورث داشت و او هم توسعه ایجاد کرد و بعد جمشید فرزند طهمورث آمد، فردوسی موفقیت کیومرث، رشادت سیامک، پیشرفت هوشنگ و طهمورث را معلول ایمان و توحید میداند چون آیین یکتاپرستی داشتند.
وی اضافه کرد: در این میان جمشید مغرور بود البته زود فهمید غرور خوب نیست و به مردم نزدیک شد و توسعه جامعه شناختی را ایجاد کرد و گفت بالاترین مرتبه را به ترتیب عالمان و روحانیون، نظامیون، کشاورزان و صنعتگران دارند، حتی عید نوروز ابتکار جمشید بود. اما دوباره غرورش برگشت، گفت من این همه توسعه ایجاد کردم چرا خدا را بپرستید من را بپرستید همین رویکردش باعث شد که شکست بخورد و ضحّاک حاکم شد که با شیطان همنشین بود، حکیم فردوسی میگوید هر پادشاه با یکتاپرستی و مردمداری عمل کرده است پیشرفت کرده اما وقتی که با کبر و غرور بوده با چالش مواجه شده است و این داستانها مملو از حکمت و آموزههای یکتاپرستی و ایمان است.
استاد خسروپناه مهارت شناختی را دیگر راه برای حل چالشهای زندگی عنوان کرد و گفت: شناخت در اینجا به معنای باور و اراده انسان برای حل مسئله است و یعنی معرفت و شناخت که با همراه بوده و به اراده و تسلیم منجر میشود. یعنی شناخت به ما میتوانیم در انسان منجر میشود.
وی با تأکید بر راهبرد «ما میتوانیم» در جمهوری اسلامی ایران گفت: چهل سال است که تحریم حداکثری شدهایم اما دانشمندان کشور تمام تلاششان را به کار گرفتهاند که به بالاترین پیشرفتها دست یافتهایم در حل چالشهای زندگی بین جوانان نیز رویکرد «ما میتوانیم» باید مورد توجه باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان به مهارت "برنامهریزی برای تبدیل تهدید به فرصت" تأکید کرد و ادامه داد: همانطور که صدف میتواند ماده بیارزش را به مروارید گرانبها تبدیل کند باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. برخی غربزدهها شبهاتی را مطرح میکنند بعد خودشان آن شبهه را کم کم میپذیرند و غربی میشوند در حالی که در مواجهه با شبهات باید رویکرد تبدیل آنها به فرصت را داشت.
استاد خسروپناه با اشاره خطبه هفتم نهجالبلاغه بیان کرد: در این خطبه آمده است که «اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً، فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِي صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِي حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِأَعْيُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ، فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّيْطَانُ فِي سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِه. یعنی منحرفان شيطان را ملاك كار خود قرار دادند و شيطان نيز آنان را شريك خود ساخت. پس، در دلهايشان، تخم گذاشت و جوجه برآورد و وقتی روى دامنشان جنبيدن گرفت و به راه افتاد. از راه چشمانشان مىنگريست و از زبانشان سخن مىگفت، به راه خطايشان افكند و هر نكوهيدگى و زشتى را در ديدهشان آراسته کرد و در اعمالشان شريك شد، و سخن باطل خود بر زبان ايشان نهاد.» بنابراین وقتی شکست و چالش ایجاد شد نباید ناامید شد بلکه باید ادامه داد، بسیاری از عرفا و فلاسفه نیز چنین رویکردی داشتند. و یکی از مهارتهای زندگی تبدیل تهدید به فرصت است.