کد خبر: 22685| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۴:۳۰:۰ | تعداد بازدید: ۴۸۱

سومین گردهمایی منطقه‌ای ائمه جمعه کشور با عنوان «عهد حضور» با حضور دبیر شورای انقلاب فرهنگی، رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، و ائمه جمعه استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و لرستان به‌میزبانی استان همدان برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درجمع ائمه جمعه استان‌های همدان، خوزستان، مرکزی، ایلام، لرستان، کردستان وکرمانشاه با اشاره مسئولیت ائمه جمعه در شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان به ماموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی و ارتباط با فعالیت شورای فرهنگ عمومی با این شورا پرداخت.
وی به شکل‌گیری شورای عالی اشاره نمود و  احکام صادره و چهار ماموریت علم ، فناوری،  فرهنگ و اجتماع را که در چهار ساحت راه بینی، راهبردی یعنی تدوین سیاست‌ها و سوم راهبری یعنی هدایت‌گری دستگاه‌ها و چهارم راه‌سنجی به معنای رصد فعالیت‌های دستگاه‌هاست.
وی افزود: دبیرخانه دارای چهار ستاد است، ستاد تعلیم و تربیت، ستاد علم و فناوری، ستاد زنان و خانواده و ستاد فرهنگی. اجتماعی و هر ستاد یک شورای اندیشه‌ورز نیز دارد.
استاد خسروپناه افزود: در این دوره مرکز رصد راه‌اندازی شد و از حدود چهل مرکز رصد کشور، مجموعه دست‌آوردهای آنها را مورد استفاده قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: قرارگاه ستادی رصدی در اصل راه اندازی شده است و همچنین نظارت بر اسناد تهیه شده و مصوب شورا جایش خالی بود، که این بخش نیز فعال شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جبهه های مردمی اعم از جبهه مردمی بقیه الله و بسیج  سازندگی و قرارگاه های جهادی را در شوراهای اندیشه‌ورز دعوت می‌کنیم و عضو هستند. در سفرهای استانی نیز جلساتی با ائمه جمعه، استاندار با هیئت رئیسه دانشگاه‌های کشور و .. داریم، که در این جلسات به مسائل مختلف پرداخته می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه گفت: ذیل ستادها میزهایی تعیین شده و مسائل بررسی می‌شود مثل میز امنیت غذایی، میز هوش مصنوعی، میز کوانتوم که حضرت آقا توجه دارند و توصیه فرمودند . همچنین سند امینت عذایی اهمیت بالایی دارد که درحال تدوین است و ۷۰ درصد واردات غدایی را می تواند حل کند.
وی تصریح کرد: مهمترین بخش ارتباطی شورا با ائمه جمعه شورای فرهنگ عمومی است که در هر استان و شهرستانی امام جمعه مسئول آن شورا است. باید تدبیری کرد که امام جمعه فرمانده قرارگاه فرهنگی استان و شهرستان باشد و همه دستگاه‌ها باید بپذیرند.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه ادامه داد: بعضی اسناد مثل سند نقشه جامع علمی کشور، سند تحول آموزش و پرورش  و سند مهندسی فرهنگی اسناد اصلی هستند که امیدواریم با حضور وزیر جدید حرکت‌های خوبی صورت گیرد و کم‌کاری‌های چهل ساله جبران شود. خواهش بنده این است این اسناد را دقیق بخوانید و با مسئولین استان مباحثه کنید.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ باید عمق بخشی داشته باشد و تحول ایمانی و عقلانی ایجاد کند، اضافه کرد: سند مهندسی فرهنگی کشور برش‌های استانی دارد که باید توسط شما بررسی شود. برش‌ها باید تبدیل به پروژه شود، ده‌ها پروژه در حوزه آموزش، فیلم و تصویر، مسائل مختلف فرهنگی... باید تدوین و اجرا شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: الگوی حکمرانی فرهنگی بر گرفته از منظومه فکری امامین انقلاب دارای هشت ویژگی است که عبارتند از فرهنگ بنیانی و اصالت به فرهنگ، وابستگی غیرفرهنگ به فرهنگ، مردمی بودن فرهنگ، مردم‌سالاری دینی در فرهنگ، مردمی بودن فرهنگ رکن اساسی است، ویژگی گفتمانی فرهنگ، گفتگوسازی و مخالفت آمرانگی بودن فرهنگ، ویژگی تبدیل مفاهیم به الگو.مثل شهید سلیمانی، شهید باغانی جوانان ما باید این ها را الگو قرار دهند، بروز رسانی مفاهیم اسلامی و انقلابی.ترجمه عملیاتی معارف اسلامی و انقلابی مثل راهیان پیشرفت، راهیان نور، راهپیمایی روز غدیر خودش یک  فناوری است، امیدافرینی از طریق نقاط ضعف دشمن و نقاط قوت نظام در حوزه هسته‌ای، فضایی، علوم مختلف و..چه بودیم چه شدیم، کیفی بخشی فرهنگی، کار ترویجی و روابط عمومی کار فرهنگی نیست باید حکمی‌سازی کنید.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7