دبیر شورای فرهنگ عمومی کشوز در برنامه تلویزی.نی «خط سوم» گفت: اگر زن و خانواده ایرانی در زمینه تولید و توزیع کمک کند و کمکاریهای دولت جبران شود و تعاونیهای بزرگ از تولیدکنندگان کوچک حمایت کنند، پوشاک ایرانی ظرفیت ملی شدن دارد.
برنامه «خط سوم» مجلهی تلویزیونی تخصصی برای بانوان است، در قسمت شانزدهم این برنامه با حضور دکتر سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و رئیس کارگروه مد و لباس به بررسی عوامل موثر بر تولید پوشاک بانوان پرداخته شد.
صنعت مهمی که نادیده گرفته شده است
امامی با بیان اینکه صنعت پوشاک یکی از سه صنعت مهم در دنیا است، گفت: با توجه به این درجه اهمیت، نظام صنعتی کشور به آن بی توجه است. در بخش ساماندهی مد و لباس تنها پنج سمت وجود دارد که در قانون اخیر به تازگی قرار است کارشناس مد و لباس برای آن مشخص شود.
تولید پوشاک مربوط به همه زمینهها است
رئیس کارگروه مد و لباس با اشاره به اینکه تولید پوشاک مناسب، همه جانبه است بیان کرد: تولید پوشاک مناسب موضوعی بین اقتصاد و فرهنگ است، اگر بخواهیم این موضوع را از یک بعد نگاه کنیم، موضوع پوشاک و ذائقه اجتماعی تقلیل پیدا خواهد کرد. در دوران قاجار ایران از لحاظ نساجی بسیار برتر بود، بهطوری که در آن زمان اصفهان به «منچستر شرق» شهرت داشت اما رفتهرفته با تغییر ذائقه صنعت پوشاک و نساجی در ایران از بین رفته است.
رسانهها در صنعت مد تاثیرگذار هستند
وی افزود: صنعت مد در هرکشوری یک صنعت پایدار است. در تمام دنیا این صنعت یا ترندسازی توسط رسانهها، مجلات مد، تبلیغات محیطی مثل بیلبوردها صورت پذیر است.
مجید امامی با توضیح این موضوع که تاثیرگذاری در پوشاک و ذائقه اجتماعی غیرمستقیم است، اذعان کرد: در بحث ذائقهسازی باید برنامه مدون در اختیار رسانهها قرار بگیرد و «سواد پوشاک» افزایش پیدا کند و براساس «تناسبات اجتماعی» ما باشد. این سواد با زبان رسانه و آموزش بالا میرود، در ترندسازی باید به سبقه هزارسالهایی که داریم رجوع کنیم و با مد و ترند خارجی نمیتوانیم سبک زندگی ایرانی را رواج دهیم.
احیای خانواده اصیل ایرانی راه نجات پوشاک است
وی در پایان با اشاره به هزینه بالای تولید پوشاک با کیفیت گفت: راه نجات پوشاک، احیای خانواده ایرانی است و کارآفرینان و تولیدکنندگان پوشاک باید نقطههای کوچک را مدنظر قرار دهند تا به هدفهای بزرگ برسند. اگر زن و خانواده ایرانی در زمینه تولید و توزیع کمک کند و کمکاریهای دولت جبران شود و تعاونیهای بزرگ از تولیدکنندگان کوچک حمایت کنند، پوشاک ایرانی ظرفیت ملی شدن دارد.
منبع:فارس