کد خبر: 21606| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۲ آذر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۷:۴۳:۰ | تعداد بازدید: ۳۷۲

مدیر حوزه های علمیه کشور در نشستی با مسئولان استان فارس، گفت: اکنون وضعیت مساجد آن چیزی که شایسته نظام اسلامی است، نیست؛ در واقع باید هر هزار نفر یک مسجد و هر مسجد یک روحانی فعال و دارای منابع پایدار که بودجه نخواهد، باشد.
آیت الله علیرضا اعرافی در نشست با نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار فارس، نمایندگان مجلس، مسئولان نهادهای حوزوی و فرهنگی استان، مدیر و معاونان حوزه علمیه استان که در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه برنامه های فشرده و بسیاری در این سفر برای استان فارس داشتیم، اظهار کرد: در بررسی مسائل حوزه استان فارس مصوبات بسیار مهمی وجود دارد.
وی در خصوص احیای موقوفات و منابع پایدار حوزه های علمیه اظهار کرد: موقوفات و منابع پایدار حدود ۲۷ محور دارد، اگر منابع پایدار درست اجرا شود حوزه فارس می تواند روی پای خود بایستد.
مدیر حوزه های علمیه کشور به طرح های هجرت و امین اشاره و خاطرنشان کرد: این دو طرح جزو طرح های مهم است، در طرح هجرت باید به روستاها و مساجد نگاه ویژه ای شود، سقف طرح هجرت در چند استان از جمله فارس برداشته شده است؛ در این طرح حوزه و سازمان تبلیغات باید یدواحده باشند.
وی افزود: در طرح امین مدارس، امسال مبلغان از سه الی چهار هزار نفر به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است؛ سقف طرح امین نیز در استان فارس برداشته شده است؛ در واقع این طرح ها برای حوزه نیست بلکه برای نظام و انقلاب است، از این رو باید همکاری های لازم صورت گیرد.
آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه فارس تلاش شده و گام های رو به جلو داشته است اما باید تلاش بیشتری شود.
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: بخش دیگر مصوبات سفر مربوط به افزایش رشته های تحصیلی و تخصصی است؛ تقویت بنیای پژوهشی و تحقیقاتی نیز در دستور کار است.
وی اعلام کرد: یک برنامه ۵ ساله برای حوزه تدوین شده که ۴۲ مضمون و هزار شاخص دارد یک برش استانی نیز خورده است، استان فارس مانند سایر استان ها برنامه ۵ ساله دارد.
عضو فقهای شورای نگهبان نیز خاطرنشان کرد: حوزه سرآمد،پیشرو و پیشگام، در استان فارس نیاز به کارهای سنگین تری دارد و آنچه انجام پذیرفته گام هایی بوده که انجام شده و با آنچه که باید باشد فاصله دارد؛ این امر بدون هماهنگی و هم افزایی و همکاری همه بخش ها میسر نیست.
آیت الله اعرافی یادآور شد: حوزه تراز، حوزه ای است که هم مطالبه گر و هم پاسخگو باشد؛ اگر آسیب های اجتماعی وجود دارد یکی از کنشگرها حوزه است از این جهت که حوزه تراز وظایف سنگینی دارد. برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت ۱۰۰ طرح تحولی نیز دنبال می شود که در استان فارس هم برشی از این برنامه ها وجود دارد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور افزود: هم افزایی میان نهادی یکی از راهکارهای رسیدن به حوزه تراز است، اگر این نهادها با هم تصمیم بگیرند و عمل کنند، قطعا می توان جایگاه حوزه را ارتقاء داد.
عضو فقهای شورای نگهبان در خصوص مساجد نیز بیان کرد: اکنون وضعیت مساجد آن چیزی که شایسته نظام اسلامی است، نیست؛ در واقع باید هر هزار نفر یک مسجد و هر مسجد یک روحانی فعال و دارای منابع پایدار که بودجه نخواهد، باشد.

منبع:خبرگزاری حوزه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7