کد خبر: 21540| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲ آذر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۲:۴۳:۰ | تعداد بازدید: ۳۹۲

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست معاونین فرهنگی و اجتماعی منطقه ۶ کشور که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، بر ضرورت پذیرش تحول نسلی و استفاده از ظرفیت آنها در برنامه ریزی‌های فرهنگی تاکید کرد.
دکتر عبدالحسین کلانتری کم توجهی دانشگاه‌ها به مسائل فرهنگی را جبران ناپذیر دانست و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و دور شدن دانشگاه ها از برنامه ریزی های فرهنگی، فرصت‌های تعامل با دانشجویان کمرنگ شد.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۲ در خصوص سبک زندگی تصریح کرد: مقام معظم رهبری رهنمودهای بسیار خوبی در مورد سبک زندگی مطرح و تجویزهایی متفاوت از گذشته ارایه نمودند  ولی متاسفانه ادراک درستی از این بیانات از سوی جامعه، صورت نگرفت.
معاون وزیر علوم ضمن بیان اتفاقات و اغتشاشات اخیر در کشور اظهار داشت: در این وقایع بخشی از بدنه معترض، خواهان انتخاب گری بودند و نگرانی آن ها معطوف به آزادی اندیشه نبود بلکه نگرانی آن ها معطوف به انتخاب بود و لذا بر این اساس همه باید در بازنگری برنامه ها تلاش کنیم.
کلانتری افزود: خوشبختانه دانشگاه اصفهان این موضوع را بسیار خوب ادراک کرده و برنامه ریزی های مدونی معطوف به سبک زندگی انجام داده است.
وی تحولات نسلی را یک امر طبیعی در جامعه ایران دانست و افزود: این حوزه نیز همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است و توجه ایشان به بحث جوانان در عرصه های مدیریتی، سیاست گذاری ، اقدام و برنامه ریزی در برنامه های گام دوم انقلاب مشهود است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: این تحول نسلی را باید پذیرفت و از ظرفیت های آن در چارچوب انقلاب اسلامی استفاده و فضای فراخی برای کنشگری این افراد ایجاد نمود.
وی جمهوری اسلامی را از متن مردم دانست و مردم را سرمایه اصلی آن قلمداد کرد.
کلانتری بازنگری در سیاست ها و برنامه ها ی فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و تصریح نمود: علایق و سلیقه های دانشجویان باید پوشش داده شود و آن ها را درگیر حل مسائل و مشکلات نمود و به دانشجویان فرصتی داده شود تا در کارهای جمعی مشارکت نمایند.
وی افزود: بخش مهمی از برنامه های فرهنگی باید معطوف به استادان، یاوران علمی و دانشجویان شود و همه بتوانند با سیاست های اجرایی دانشگاه همراهی نمایند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه دستاوردهای دانشگاه ها ضریب رسانه ای پیدا نمی کند ولی یک اتفاق خارج از مدار قانون، چنان ضریب رسانه ای به خود می گیرد و تصاویر نامناسبی از دانشگاه به جهان مخابره می شود که حقیقت ندارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از استخدام کارشناسان فضای مجازی در دانشگاه ها خبر داد و افزود این مهم به منظور تقویت حضور در فضای مجازی و تعامل با دانشجویان برنامه ریزی شده است.
دکتر حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم، بالاترین واحد فرهنگی را بحث تمدنی در سطح فراملی دانست.
وی افزود: مشکل اصلی استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی ، بحث تمدنی است.
رئیس دانشگاه اصفهان انقلاب اسلامی ایران را انقلابی ضد استعماری و استبدادی و بر اساس مبانی دینی دانست که مهم ترین بحث آن عدالت، ایثار و فداکاری بوده و در نقطه مقابل تمدن غربی که مبتنی بر منفعت طلبی و فردگرایی است، قرار دارد.
هرسیج ضمن اشاره به فروپاشی شوروی به تشریح فرایند ستیز تمدنی در غرب پرداخت و افزود: بعد از انقلاب اسلامی، کشور ایران به عنوان قدرت منطقه مطرح بوده و  ارزش های ما نقطه مقابل ارزش های غربی محسوب می شود که دانشگاه ها پیشران این ارزش‌ها هستند.
وی در ادامه تلاش رسانه‌های غربی در تضعیف جمهوری اسلامی را نشان از قدرت جمهوری اسلامی دانست و افزود: ما ان شاالله به آن وعده الهی که جهانی شدن حکومت امام زمام (عج) است نزدیک هستیم و امیدواریم استادان دانشگاه  در حوزه های مختلف به ویژه جنگ شناختی، تحولات فرهنگی و تمدنی گام های موثری در بهبود شرایط موجود بردارند.
حجت الاسلام مستاجران نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه اصفهان، اغتشاشات اخیر را توطئه خارجی سنگینی بر علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح نمود: این مسئله یک تهدید ریشه دار فرهنگی بود.
وی اظهار داشت: دانشگاه های مختلف به لحاظ ویژگی های فرهنگی با یکدیگر تفاوت دارند و ان شاالله با همفکری هم بتوانند به یک مدل خوب در مسیر تمدنی گام دوم انقلاب اسلامی دست یابند.
گفتنی است در این مراسم دکتر محمد ربانی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان و دبیر فرهنگی منطقه ۶ کشور نیز گزارش مبسوطی از فعالیت های معاونت های فرهنگی ارایه کرد و گفت: هدف ما تشریک مساعی در منطقه ۶ کشور برای کمک به رشد فرهنگی دانشگاه ها و رسیدن به برنامه های مطلوب فرهنگی در دانشگاه های منطقه است.  
وی منطقه ۶ کشور را مهد تمدن دینی و فرهنگی کشور دانست که بسته های دینی به کمک وضعیت فرهنگی دانشگاه ها آمده است.
گفتنی است، نشست معاونان و مدیران منطقه ۶ کشور روز یکم آذر ۱۴۰۱ با حضور دکتر کلانتری معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار و در خصوص مسائل فرهنگی دانشگاه ها بحث و تبادل نظر شد.
در پایان با توجه به اتمام ماموریت دانشگاه اصفهان به عنوان دبیرخانه منطقه ۶،  ضمن قدردانی از معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه اصفهان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد با کسب اکثریت ارا دانشگاه های منطقه برای مدت یکسال به عنوان دبیرخانه شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای منطقه ۶ انتخاب شد.

منبع:اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7