کد خبر: 14938| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۸ مهر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۰:۴۹:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۴۰

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن‌ورز (فرصت‌سازی کرونایی) که به صورت مجازی در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، گفت: امروزه که درگیر یک معضل جهانی شده‌ایم، تمام مسئولان دانشگاهی و علمی با تمامی قوا باید برای حل آن گام بردارند؛ همان گونه که نظام آموزشی و پژوهشی کشور در این زمینه فعال شده است.
دکتر غفاری در این مراسم اظهار داشت: برگزاری این مسابقه از سوی دانشگاه فنی وحرفه ای، حرکتی در راستای مسئولیت اجتماعی است که امروزه متوجه جامعه علمی و دانشگاهی کشور است؛ خاصه دانشگاه فنی و حرفه ای که یک دانشگاه ماموریت گرا در جهت مهارت‌افزایی و تولید دانش است تا به نیازهای گوناگون کشور پاسخ داده و چرخ توسعه را سرعت بیشتری بخشد.
وی افزود: وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام اهتمام خود را در این زمینه به کار گرفته‌اند و با توجه به نیازهای موجود، تلاش‌های خود را به کار می گیرند. دانشگاهی مانند فنی وحرفه ای نیز فعالیت‌های مناسبی در این زمینه از خود نشان داده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: گذشته دانشگاه نیز نشان می‌دهد این دانشگاه در بحران و مسائل فراگیر همواره در کنار دانشگاه‌های دیگر و حتی بیشتر، به دلیل ویژگی‌های خود، حضور موثر داشته است.
وی عنوان کرد: دانشگاه فنی وحرفه ای و فعالیت‌هایی همچون برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها؛ از فعالیت‌های کارسازی است که به استمرار نیاز دارد و در دانشگاهی مانند فنی و حرفه ای که دانشجویان آن پیش قدم می شوند، بسیار ثمربخش است. همچنین، تنوع رشته‌های این دانشگاه نیز از دیگر مسائل مهم است که به مواجهه با بحران‌ها کمک می کند. کووید -۱۹ نشان داد که نیاز به هم افزایی بین رشته‌ای داریم.
دکتر غفاری با اشاره به نقش‌آفرینی دانشگاه فنی وحرفه‌ای تصریح کرد: برای دنیا و آحاد افراد مشخص شده که سلامت امر اکتسابی است. باید شناخت لازم را نسبت به سلامت داشته باشیم. از این رو نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات مبتنی بر دانش، حکمت، خرد، شناخت و معرفت هستیم که از طریق یک شیوه به دست نمی‌آید؛ بلکه باید شیوه‌های متنوع و نوین برای کسب آن‌ها به کار برد.
وی تاکید کرد: برای اینکه برنامه‌ای در یک جامعه صورت عمومی و فراگیر خود را بیابد، به طور طبیعی در یک شیوه و روش خلاصه نمی‌شود. اگر امروز درخصوص دانشگاه و آموزش از شیوه‌های نوین متعدد نام می‌بریم، باید برای انتقال دانش مورد نظر بر مبنای علائق و ذائقه ها نیز از شیوه‌های نوین استفاده کرد. به ویژه مسائلی که باید عمومیت جامعه نسبت به آن شناخت پیدا کنند، ما را وادار به استفاده از رویه و شیوه‌های مختلف وادار می کند؛ چه بهره‌گیری از هنر دیجیتال و چه خود هنر باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: برای دستیابی به این هدف باید، تمام شرایط محیطی را چه در حوزه فضای مجازی و چه واقعی هوشمند ساخت. به طور حتم، چنین جشنواره‌هایی به دلیل خلاقیت و نوآوری که در آنها وجود دارد در معرفی رویه‌ها، به شیوه‌های هوشمندسازی جامعه نسبت به مسائلی مانند کرونا کمک می‌کند.
دکتر غفاری گفت: اکنون همگی این اتفاق نظر را دارند که حل معضل کووید -۱۹ نیازمند همکاری تمام دستگاه ها و مجموعه‌ها است. تلاش دانشگاه فنی و حرفه ای و ارسال آثار متبوع و خوب به جشنواره مورد نظر، قدرت ترویج را دارند.
 
*دانشگاه فنی و حرفه‌ای، مهارت را در دل خود دارد
دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مراسم گفت: پرسنل و کادر بهداشت و درمان کشور روزهای سختی را در بیمارستان‌ها می گذرانند. در این شرایط وزارت بهداشت را تنها نگذارید، تمامی اداره و سازمان ها باید کمک کرده و بر اجرای دقیق پروتکل ها نظارت داشته باشند.
وی افزود: هشت ماه است همکاران بهداشت و درمان جوانمردانه پای کار ایستاده اند. تعداد زیادی از پرسنل درمان را از دست داده ایم. به نیروی تازه نفس نیاز داریم. در ابتدا همه به ما کمک می کردند، اما اکنون که ابتلا به بیماری بالا رفته، نیازمند همکاری بیشتر هستیم.
دکتر لاری تاکید کرد: وزارت بهداشت را نباید تنها گذاشت. ابتلای به بیماری بالا رفته و گام نخست این است که همه باید کمک کنند تا مردم بیمار نشوند؛ زیرا پس از بیماری و بستری قضایا پیچیده می شود. افزایش تعداد بیماران باعث کاهش مراقبت از آنان می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در خط مقدم رویارویی با این بیماری است؛ تا فرهنگ سازی صورت نگیرد نمی توان از بیماری جلوگیری کرد.
دکتر لاری با تاکید بر لزوم همکاری تمام سازمان و ارگان های کشور در کنترل و کاهش ابتلا به کرونا، تصریح کرد: تاریخ در باره عملکرد ما قضاوت می کند و ما در زمینه مرگ و رنج انسان ها دخیل هستیم. تمامی نهادها کمک کنند تا بتوانیم بیماری را مدیریت کنیم. آمار روزانه بهبودیافتگان نشان از تلاش بی وقفه و حماسه ساز کادر درمان و پزشکی دارد.
وی با اشاره به دشواری کنترل بیماری در شرایط تحریم های ظالمانه گفت: همه اداره ها و سازمان ها موظف هستند لحظه به لحظه سبک کرونایی برای خود تعریف کنند تا شور و نشاط به جامعه بازگردد. این بحران تمام می شود و آخرین بحران نیز نخواهد بود.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درباره مسابقات تولید محتوا فن ورز در سوی دانشگاه فنی وحرفه ای، عنوان کرد: این مسابقه را می توان گامی در راستای افزایش همکاری ها برای کمک به کنترل کرونا ارزیابی کرد.
دکتر لاری گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای با برگزاری این مسابقه، تهدید را به فرصت تبدیل ساخت. هر انسانی در هر بحرانی مسئولیت خود را باید متوجه شود و با دغدغه مندی آن را انجام دهد.
وی درباره نقاط قوت جشنواره عنوان کرد: دغدغه مندی و مسئولیت برگزارکنندگان از نخستین نقاط قوت این جشنواره است. همچنین استفاده از روش های نوین در اجرای مسابقات مانند موشن گرافی، پادکست، انیمیشن و اسلاید شو از دیگر ویژگی های این جشنواره است؛ چرا که نسل جدید با این شیوه ها به خوبی آشنا است و شاید بسیاری از اساتید دانشگاه با این فضا و روش ها بیگانه تر هستند. کرونا فرصت ارتباط با نسل جدید را به ما داد تا آنها را باور کنیم. کرونا نشان داد ابزار ارتباطی نوین بسیار ارزشمند بوده و شاید پس از کرونا نیز بیشتر از آن بهره مند شویم و آموزش ها را در بستر مجازی ببریم.
معاون فرهنگی وزارت بهداشت همچنین عناوین انتخاب شده و آموزش مهارت را از دیگر ویژگی های مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز دانست و اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای، مهارت را در دل خود دارد. ما در زمان شیوع بیماری کرونا به این نتیجه رسیدیم که به دوره های کوتاه مدت مهارتی نیاز داریم. در این شرایط افرادی متخصص و آموزش دیده در زمینه مهارت های کوتاه مدت لازم داریم تا به کمک ما بیایند.
*اهمیت فناوری های نوین در استقلال در یادگیری
رییس دانشگاه فنی وحرفه ای نیز در ادامه این مراسم گفت: دانشگاه فنی وحرفه ای با قدمت تاریخی خود، یکی از دانشگاه های حضوری و رایگان آموزش عالی کشور برای انتقال مهارت به دانشجویان است. این دانشگاه به عنوان دانشگاه ماموریت گرا به شمار می رود و به دنبال کمک به اشتغال و تولید است
صالحی عمران با اشاره به غلبه شرایط کرونایی و تغییر شرایط آموزشی گفت: این جشنواره ارتباط ما را نیز با وزارت بهداشت برقرار ساخت. دانشگاه فنی و حرفه ای پس از شیوع ویروس کرونا از همان روزهای نخست، برنامه های آموزشی را با شرایط جدید تطبیق داد و وارد آموزش الکترونیک و مجازی شد. این در حالی است که حدود ۷۰ درصد دروس به صورت عملی است. آموزش های الکترونیکی زمینه ای برای انتقال مسئولیت آموزشی از یاددهنده به سوی یادگیرنده برده و استقلال در یادگیری را ایجاد می کند.
رییس دانشگاه فنی وحرفه ای ادامه داد: یکی از چالش های اساسی نظام های آموزش عالی دنیا بهره برداری مناسب از فناوری و فضاهای مجازی است. بسیاری از سیستم های آموزشی در اثر ناآشنایی با فناوری های نوین به تعطیلی کشانده شده اند.
وی گفت: یکی دیگر از چالش های اساسی در تمامی آموزش ها تولید محتوا است. اگر دانشجو را به تولید محتوای آموزشی برسانیم به استقلال یادگیری و آموزش باکیفیت دست یافته ایم. از این رو چنین جشنواره هایی که می تواند باعث تغییر در نظام آموزشی شود، باید جدی گرفته شود.
صالحی عمران گفت: ارسال ۱۵۲۶ اثر به این جشنواره نشان از استقبال و اهمیت این حوزه در بخش فرهنگی و دانشجویی دارد.
مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز (فرصت سازی کرونایی) با حضور دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی وحرفه ای و جمعی از مسئولان این دانشگاه به صورت مجازی برگزار گردید و از مقام‌های برتر این دوره از مسابقات تقدیر شد.

منبع:اداره‌ کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7