کد خبر: 15674| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۳ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۶۸

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری سومین جشنواره زن و علم؛ یادواره مریم میرزاخانی با اشاره به اینکه زنان نقش غیرقابل انکار و تعیین‌کننده‌ای در دستاوردهای علمی، پژوهشی و تعالی جوامع دارند، از افزایش آثار علمی و فناورانه آنان در سومین جشنواره علم و زن امسال خبر داد.
دکتر غفاری در این نشست که با حضور دکتر زهرا جواهریان معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با حضور مجازی نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد، با اشاره به نقش مؤثر زنان در فرآیند تحولات جوامع انسانی گفت: تغییرات اتفاق افتاده در جوامع مختلف گواه این است که نقش زنان در تحولات امروز جوامع در ساحت‌های مختلف، چه به لحاظ فردی و چه سازمانی و در مقیاس اجتماعی و ملی بسیار بنیادی و اساسی است.
وی افزود: این تلاش‌های ارزشمند که جنبه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی نیز دارد، نقش‌آفرینی زنان در زمینه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و اقتصادی را نشان می‌دهد. در هر کجا که این نوع فعالیت‌های زنان بیشتر بوده، دستاوردهای ارزشمند بیشتری هم نصیب جوامع شده است؛ به ویژه در تغییرات سازنده و تحول‌گرایانه جوامع که موجب رشد و تعالی آنها نیز شده است.
دکتر غفاری با بیان اینکه تحولات اتفاق افتاده در حوزه علم و فناوری‌های نوین و تولید دانش بیشتر بوده است، اظهار داشت: بنا بر ظرفیت و توانی که در این حوزه وجود دارد، این بخش مبنایی و اساسی نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشرفت و تعالی جامعه دارد.
وی تصریح کرد: یکی از فعالیت‌هایی که می‌تواند قدرت و قوت بیشتری به این فرآیند ببخشد و بستری فراهم آورد تا افراد تلاش‌های خود را در معرض دید عموم و قضاوت صاحب‌نظران قرار دهند، برگزاری جشنواره‌ها و یادواره‌های مختلف در زمینه‌های متعدد فرهنگی، علمی و کارآفرینی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با ارائه گزارش جامعی از فرآیند برگزاری این جشنواره گفت: پس از اعلام فراخوان جشنواره که از ۲۷ مهرماه سال جاری آغاز شد، دریافت و ثبت آثار تا ۳۰ آبان‌ماه ادامه داشت که عموماً از طریق مراکز اصلی علمی کشور، موسسات، دانشگاه‌ها و نهادها دریافت شد و با استقبال ۶۱۹ شرکت‌کننده مواجه شد که علی‌رغم برگزاری این جشنواره به صورت مجازی، نسبت به دو جشنواره قبلی تعداد آثار دریافتی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت.
دبیر سومین جشنواره زن و علم ادامه داد: آثار در ۷ گروه دسته‌بندی شده بودند که ۳۶ مورد در گروه هنر و معماری، ۷۶ مورد فنی و مهندسی، ۹۰ مورد در علوم پایه، ۱۰۲ مورد در علوم انسانی، ۵۰ مورد در زمینه کشاورزی، دامپروری و محیط زیست، ۳۶ مورد در زمینه علوم پزشکی و ۲۲۹ مورد در گوه فعالان اجتماعی و شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت داشتند که امسال آثار بخش زنان فناور در شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور بسیار پررنگ دیده شد.
وی در ادامه با بیان اینکه آثار دریافتی پس از پالایش اولیه به داوران معرفی شد، اظهار داشت: داوران و اساتید دانشگاهی که داوری آثار برعهده آنان بود همه از داوران صاحب‌نظر و متخصص در زمینه‌های مختلف بودند و رتبه استاد تمام دانشگاه‌ها را داشتند و یا خود تجربه شرکت در این جشنواره را داشتند و با اشرافیت کامل به موضوع، داوری آثار را انجام دادند که در هر گروه سه اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب و معرفی شدند که روز ۶ دیماه طی مراسمی در دانشگاه شهید بهشتی تجلیل خواهند شد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در پایان از همکاری همه دستگاه‌های اجرائی مختلفی همچون موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی، شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت امور زنان و خانواده و همچنین اداره‌کل روابط عمومی، معاونت‌های پژوهش و فناوری و آموزشی وزارت علوم قدردانی کرد.

منبع:اداره کل روابط عمومی وزارت علوم‌

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7