کد خبر: 20576| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۲۳ خرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۲:۵۱:۰ | تعداد بازدید: ۴۷۹

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظام دانشگاه باید از آموزش حافظه محور به آموزش عمیق، تعالی بخش، کاربردی و فایده محور تحول یابد و کرسی های آزاد اندیشی راه حلی بسیار مناسب برای ایجاد این تحول است.
محمدمهدی طهرانچی در اختتامیه دومین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد افزود: بنده و داوران این دوره از مسابقات، از قدرت بیان، استدلال و رویکرد شرکت کنندگان و همچنین بلوغ و رشد یافتگی دانشجویان در این کرسی ها شگفت زده شدیم.
وی درباره بحث کرسی‌های آزاداندیشی از منظر آموزش اظهار داشت: نظام دانشگاه باید یک تحول را رقم بزند و آن تحول در آموزش است. این تحول شامل تحول از آموزش حافظه محور به آموزش عمیق، تعالی بخش، کاربردی و فایده محور است.
طهرانچی با طرح این سؤال که چگونه این تحول در آموزش رخ می‌دهد؟ گفت: واضح است که اگر صرفاً با روش های قدیمی و تنها با تغییرات کوچک در نحوه ارائه درس پیش برویم، مسلماً شاهد تحول نخواهیم بود. در واقع تکیه بر روش های قدیمی ما را به جایی نمی رساند و نیازمند روش های جدیدی هستیم که جوانان را برای ورود به عرصه های اجتماعی انسان مدار، پیچیده و چند وجهی با شدت تحول بالا، آماده کند. 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز فضای مجازی، اساساً آموزش را دگرگون کرده است، گفت: در این فضا به دست آوردن اطلاعات برای دانشجو دیگر سخت نیست و نیازمند روش جدیدی هستیم. نمی توانیم به روشهای سنتی این مسیر را طی کنیم. پس باید روش را عوض کنیم.
وی ادامه داد: امروزه در فراگیری دسترسی به اطلاعات مشکلات گذشته وجود ندارد و همگان به راحتی با انبوهی از داده‌ها مواجه می شوند و به همین نسبت بی نهایت کلاس درس در معرض افراد قرار دارد. در این فضا پادکست هایی نیز وجود دارند که فضای آموزشی را تسهیل کرده اند. فراگیری سهل شده و باید در این فضا قدرت درک و مشاهده دانشجویان را تقویت کنیم.
طهرانچی تأکید کرد: برگزاری کرسی های آزاداندیشی، راه حلی بسیار مناسب برای تربیت دانشجویی است که می خواهند از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش برسند. باید روشمندی، منطق یادگیری، منطق دسترسی به داده و منطق فکر کردن را به دانشجویان آموزش دهیم. 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تحول در آموزش رخ نخواهد داد، مگر اینکه روش هایی مبتنی بر بیان، گفت وگو، تحقیق و خردورزی ارایه شود. آنچه در کرسی های آزاداندیشی اتفاق می افتد، یک تمرین درک و خردورزی و بیان مؤثر داشتن است. 
طهرانچی با تأکید بر اینکه یک حلقه گمشده در نظام آموزش عالی داریم و آن حلقه فکر کردن است، افزود: در کنار علم آموزی، فکر کردن و خردورزی هم جایگاه خاص خود را دارد. در واقع کرسی های آزاداندیشی فرصت تفکر و یاد گرفتن چگونه فکر کردن است. امروز به عنوان یک معلم دانشگاه بیان می‌کنم که درست است که مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص کرسی های آزاداندیشی در گذشته به عنوان یک مطالبه به حق در عرصه فرهنگی دیده می شد، اما امروز این مطالبه، درمان نظام آموزشی از مدرسه تا دکتری است. باید به جایی برسیم که به جای ارایه مدرک، امتحان نهایی دانشجو، شرکت در یک کرسی آزاداندیشی باشد و دانشجو بتواند ممارست خود را که قدرت فراگیری، درک، خردورزی و بهره گیری از بیان است، نشان دهد.
اختتامیه دومین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش های کتابخانه زنده یاد دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد. 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7