کد خبر: 19700| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۳ بهمن سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۹:۰ | تعداد بازدید: ۹۶۳

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در خصوص پرورش نسل که یکی از اهداف ترسیم شده بیانیه گام دوم انقلاب می باشد، نقش ویژه ای دارد، گفت: جوانان بر اساس بیانیه گام دوم پیشران و محور حرکت کشور هستند.
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش امروز (شنبه ۲۳ بهمن) در نشست بیانیه گام دوم و جهاد تبیین؛ ضرورتها و راهبردها با بیان اینکه آموزش و پرورش گسترش پوشش نسلی را دربردارد و از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان با احتساب جمعیت معلمان با قشر زیادی از جامعه در ارتباط است، گفت: آموزش و پرورش در خصوص پرورش نسل که یکی از اهداف ترسیم شده بیانیه گام دوم انقلاب می باشد، نقش ویژه ای دارد.
 
وی با بیان اینکه حدود ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز واحد تعلیم داریم، گفت: بر اساس این رقم با ۴۰ میلیون از اقشار جامعه در ارتباط هستیم. اگر پیش از دبستان را نیز در نظر بگیریم با جمعیتی بالغ بر ۶۰ میلیون نفر در ارتباط خواهیم بود؛ بر اساس بیانیه گام دوم پیشران و محور حرکت کشور جوانان هستند. یکی از برکات انقلاب که از سوی رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برشمرده شده است ثبات، امنیت و حفظ تمامیت ارضی است که از معجزات نظام اسلامی به شمار می رود.
 
نوری با اشاره به اینکه دانش آموزان نیز در این عرصه با فرمان حضرت  امام از ۱۳ آبان سال ۵۷ نقش داشته و تا همین امروز نیز در صحنه بودند حتی در راهپیمایی روز گذشته نیز جوانان در همه جای شهر دیده می شدند، گفت: اقدامی که در این زمینه  در آموزش و پرورش می تواند صورت گیرد تقویت اردوهای راهیان نور، تقویت دروس آمادگی دفاعی از لحاظ عملی، تقویت تشکلهای دانش آموزی به ویژه بسیج دانش آموزی، تقویت انجمن اسلامی دانش آموزان و تعامل با کشورهای حوزه مقاومت در حوزه آموزش و پرورش است.
 
وزیر آموزش  و پرورش یکی دیگر از محورهای این بیانیه را روحیه کارآفرینی و بهره مندی از فناوری های نوین عنوان کرد و گفت:‌ آنطور که از بیرون به نظر می رسید می گویند ما وضعیت خوبی در این حوزه نداریم اما هر گاه در این بخش تمرکز کردیم نظیر خوارزمی شاهد شکوفایی بوده ایم. ما زمینه ایجاد باشگاه دانش پژوهشی جوانان را باید فراهم کنیم. کانونهای پژوهشی و اردوگاه های علمی باید در این زمینه به کار گرفته شود و در زمینه نوآوری از آنها استفاده شود.
 
نوری یکی دیگر از محورهای این بیانیه را به اوج رساندن مشارکت مردمی دانست و گفت: در این حوزه نیز ما در آموزش و پرورش انتخابات دانش آموزی، مجلس دانش آموزی، تشکلهای معلمان را داریم که باید تقویت شود. بخش دیگر نیز گروه های جهادی دانش آموزی هستند. بینش سیاسی آحاد مردم از دیگر محورهای این بیانیه است که باید در کتب و محتوای آموزشی به آن پرداخته شود.
 
وزیر آموش و پرورش با تاکید بر اینکه باید بازنگری در کتب درسی صورت گیرد و به این محور در کتب درسی توجه شود، گفت: توجه به عدالت در تقسیم امکانات از دیگر محورهایی است که در این بیانیه طرح شده و باید به آن توجه شود. نباید از مناطق کم برخوردار و محروم غافل شویم. اقدام هایی با تشکیل قرارگاه های عدالت تربیتی صورت گرفته است.
 
نوری با بیان اینکه تامین معلم ثابت ، بازسازی و نوسازی و احداث مدارس و تجهیز مراکز آموزشی در مناطق محروم باید با جدیت دنبال شود، گفت: از دیگر محورهای این بیانیه افزایش معنویت و اخلاق در جامعه است. باید به این موضوع توجه ویژه شده و از ظرفیتهای مردمی استفاده کنیم. یک قرارگاه نیز در این زمینه ایجاد شده است. در این حوزه باید به نماز توجه ویژه شود. قرارگاهی که ایجاد شده نیز قرار است به این موضوع بپردازد.
 
وی با اشاره به اینکه از دیگر محورهای کلیدی این بیانیه بحث اقتصاد است، گفت: برخلاف تصوری که وجود دارد آموزش وپرورش ارزش افزوده بالایی برای کشور دارد. بیش از ۶۵ درصد از دانش آموختگان هنرستانها وارد بازار کار می شوند ما دیپلم بیکار در کشور خیلی کم داریم و هر چه مشکل اشتغال است به مقاطع بالاتر باز می گردد.
 
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همانطوری که حضرت آقا فرمودند هر چه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم کم است و پرورش منابع پایداری در اختیار آموزش و پرورش قرار دهیم. این سیاست که بیش از ۹۷ درصد اعتبارات آموزش و پرورش به پرسنل باز می گردد باید تغییراتی کرده و امکانات آموزش و پرورش باید به سمتی برود که در راستای تربیت و پرورش نوجوانان و دانش آموزان کشور باشد.
 
وی با بیان اینکه در حوزه سبک زندگی نیز آموزش و پرورش می تواند نقش خوبی را ایفا کند، گفت: در قالب انجمن اولیا و مربیان با اعمال حکمرانی شایسته می توان زمینه را برای استقرار سبک زندگی اسلامی ایرانی فراهم کرد. به عنوان یک اقدام راهبردی باید به تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان کشور توجه ویژه ای داشت.
 
نوری با تاکید بر اینکه سازمان تعلیم و تربیت کودکان نیز که مدتی است رها بوده می تواند نقش ویژه ای در این حوزه ایفا کند، گفت: در خصوص عزت ملی و روابط خارجی نیز باید بگویم ما در ۳۶ کشور و ۵۰ شهر مدارس خارج از کشور داریم اما به دلایل مختلف این مدارس مورد قبول ایرانیان یا ایران دوستان خارج از کشور قرار نمی گیرد. باید روش حاکم در این مدارس تغییر کنند و در این خصوص با وزیر امور خارجه مکاتبه صورت گرفته؛ ما باید به سمتی برویم که این مدارس پایگاه هایی برای استقرار نظام اسلامی بوده و آموزش در این مدارس تقویت شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7