کد خبر: 7388| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۶ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۳۳:۰ | تعداد بازدید: ۳۵۴۷

آیت الله اعرافی گفت: حوزه علمیه با اعتقاد به پایه ها و مبانی انقلاب اسلامی در صدد فهم، هضم، تحلیل و برگرفتن نکته های آموزنده از بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب بوده و هست.
 آیت الله علیرضا اعرافی در نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وعلمای بلاد، اصفهان را این گونه توصیف کرد: اصفهان شهر تمدن ساز و از پایگاه های بزرگ علم و دانش است که باید به ارواح بزرگانی که از حوزه این شهر برخاستند و گنجینه دانش و معرفت را گران سنگ کردند، درود بفرستیم.
وی بیان کرد: جایگاه عظیم و رفیع اصفهان با آن  سابقه تاریخی امروز میزبان مسئولان حوزه های علمیه و علما و فضلا از چهار استان قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و اصفهان در این اجلاسیه است.
آیت الله اعرافی از بیانیه گام دوم به عنوان منشوری کلان و نقشه راه آینده انقلاب اسلامی یاد و تاکید کرد: مرزبان و رصدبان بزرگ انقلاب، چهل سال انقلاب را هم جمع بندی، هم تحلیل و هم آفاق بزرگی را به روی ملت و انقلاب اسلامی و بویژه جوانان گشودند.
وی ادامه داد:  حوزه علمیه با اعتقاد به پایه ها و مبانی انقلاب اسلامی در صدد فهم و هضم و تحلیل و برگرفتن نکته های آموزنده از این بیانیه راهبردی بوده و هست و این اجلاس به فضل الهی گامی به پیش برای فهم و تفسیر بیانیه برخواهد داشت.
آیت الله اعرافی درباره تحلیل بیانیه گام دوم، گفت: این بیانیه علاوه براینکه یک سطح و لایه رویی دارد که دستاوردهای انقلاب را برشمرده است و نهایتا در هفت محور کلیدی راه آینده را ترسیم کرده است، اما درکنار این لایه بیرونی، ما در عمیق بیانیه شاهد نظریات مهم راهنمای انقلاب اسلامی هستیم، نظریاتی که در فراز و فرود انقلاب اسلامی می تواند دست ما را بگیرد و چراغی فرا روی همه باشد، لذا حوزه های علمیه باید به این تحلیل ها که یک کلام فلسفی، اجتماعی و سیاسی از انقلاب اسلامی است واقف باشد.
آیت الله اعرافی اضافه کرد: قوانین و قواعدی در بیانیه آشکار و نهان در باب انقلاب اسلامی ارائه شده که توجه به آنها بسیار مهم است که بنده در این اجلاسیه تنها به چند نکته اشاره می کنم.
وی افزود: انقلاب اسلامی دوگانه دین و دنیا که مسئله بزرگ تمدن امروز غرب است را در درون خود حل کرد؛ همواره تقابل دین و دنیا یک مسئله بزرگ رویاروی اندیشه بشری بوده و در عصر جدید این تقابل برجسته شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همواره  تقابل دین و  و دنیا  یک مسئله است، گفت: ارائه الگوی عینی و عملی در تعامل دین و دنیا و جامعیت دین به همه زوایای زندگی بشر و قابلیت دین برای هدایت جامعه بشری یک سخن نو بود، نهضت های پیشین در ایران و جهان از جمع این دو و تفسیری جامع از جامعیت دین عاجز بودند؛ غرب هم در تفسیر غلط دیگری پیش رفت و ما به سکولاریسم غربی رسیدیم.
وی، جمع بین دوگانه دین، حکومت و سیاست را نکته دیگر دانست و گفت: «جمع بین واقعیت ها و آرمان های بلند»؛ ما کسانی داریم که واقعیات چنان گریبان آنها را می گیرد که آنان را از آرمان ها دور می کند و افرادی که آرمان گرایی شان مانع توجه شان به واقعیات می شود.
آیت الله اعرافی تصریح کرد:  به تعبیری انقلاب اسلامی یک آرمان خواهی بلندی بود که در عین حال واقعیت ها را می بینید.
وی در توضیح نکته چهارم، به ملیت و اسلامیت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: ما بارها دچار این تناقض بودیم و انقلاب اسلامی نشان داد که ملیت ایرانی می تواند در پرتو اندیشه ناب اسلامی تفسیر شود و اسلام می تواند هویت ملی ما را پاسخ داد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح نکته پنجم یادآورشد: «ملیت و امت»؛ ما می توانیم ملیت مترقی داشته باشیم، اما نگاهی به امت اسلام و بین الملل اسلامی داشته باشیم؛ شعار نه غزه نه لبنان شعار غلطی است، ایران در پرتو انقلاب شکوه پیدا کرده و بدون این که از نگاه امت اسلامی فاصله بگیریم می توانیم این شکوه را دوچندان کنیم.
وی افزود: ششم  اینکه ما ضمن آن که مدافعان قاطع از معارف روشن اهل بیت(ع) هستیم و به آن افتخار می کنیم، اما می شود مدافع سرسخت مذهب بود و اسلام را در خیمه وسیع آن دید.
آیت الله اعرافی اذعان کرد: کسانی به دروغ خود را مدافعان ولایت می نامند، اما نمی دانند که انقلاب اسلامی که در فلسطین حضور دارد و در کنار برداران اهل سنت به دفاع برمی خیزد؛ همین انقلاب در تحکیم مبانی مذهب و معارف مذهب حقه دریغ نداشته و دستاوردهای بزرگی از خود ارائه داده است.
وی ابراز کرد:  هفتم دوگانه نظام و انقلاب است که خیلی از افراد را به خطا واداشته است، بسیاری گمان می کردند که ما اکنون که به این نظام رسیدیم باید مبانی انقلاب را کنار بگذاریم.
مدیر حوزه های علمیه کشور بیان داشت:  اندیشه امام(ره)، رهبر معظم انقلاب و بزرگان حوزه های علمیه این است که ما نظام و منطق اداره کشور را داریم و روح انقلاب باید همچنان در ایران و جهان زنده و مواج آفرین باشد.
وی ادامه داد: ما ضمن این که منعطف هستیم و سنجیده و عقلانی حرکت می کنیم، بر اصول انقلاب و ارزش های خود پای می فشاریم. می توان بین آرمان ها و منافع ملی جمع کرد؛ ما در پرتو مقاومت و ایستادگی منافع ملی ما هم محفوظ خواهد ماند، سخن ما سخنی گویا و رسا در عالم معاصر است.
آیت الله اعرافی عنوان کرد: دهم؛ اداره زندگی جاری و رویکرد تمدنی است، بسیاری فکر می کنند ما اگر تمدنی فکر می کنیم باید از بسیاری از مسائل جاری زندگی باید چشم پوشی کنیم؛ اندیشه انقلاب اسلامی که برآمده از حوزه های علمیه است می گوید این دو قابل جمع است.
 وی، انقلاب اسلامی را برخاسته از حوزه علمیه قم دانست و بیان کرد: می توان به آفاق بلند تمدن سازی فکر کرد و به مسائل جاری زندگی توجه داشت و جمع این دو امکان دارد.
مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: یازدهم عداالت و توسعه است و این پارادوکس  حاضر در جامعه معاصر جهان است که اندیشه انقلاب اسلامی می گوید، لیبرالیسم و سوسیالیسم فرقی ندارد و گفتمان اسلام امکان جمع بین دو و مبارزه با فساد وجود دارد.
وی متذکر شد: دوازدهم اینکه انقلاب اسلامی دو گانه جدیدی ایجاد کرد که اسلام و استکبار بود؛ انقلاب اسلامی مبدا دوگانه نو بر مبنای اسلام و استکبار شد، در حالی که ما تجربه نداشتیم، اما کارهای بزرگی را کردیم.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: ما و روحانیت در برابر بیانیه گام دوم مسئولیت های سنگینی داریم، نخست اینکه در درون حوزه از فهم عمیق نسبت به این منشور برخودار شویم و و دوم اینکه پرچمدار گام نو با آن آفاق بلند باشیم.
 آیت الله اعرافی اذعان کرد: دیگر طبقات در برابر بیانیه گام دوم انقلاب، یک رسالت دارند و حال آن که خود به بیانیه توجه کنند، ولی روحانیت درعین این رسالت باید پرچمدار این بیانیه باشند.
وی ابراز کرد: حوزه نسبت به طلاب جوان اهتمام ورزد و اساتید گران قدر آنها را حمایت و هدایت کند؛ دوم اینکه تولید علم و نظریه که ریشه در فقاهت و عرصه های علمی حوزه دارد بیشتر شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: سوم این که مفاهیم پایه انقلاب باید با رویکرد علمی و حوزوی در حوزه های علمیه تبیین شود؛ مردمی بودن حوزه باید صیانت شود و ریشه های ما با توکل بر خدا در اعماق دل مردم است، اخلاق و معنویت و توجه به آسیب هایی که اخلاق و علم ما را تهدید می کند و  مقاومت و صبوری و رویکرد جامع و کلان و نگاه بین المللی و رویکرد حامی و ناقد و ناصح ضروورت های روشنی در گام دوم  است که متوجه روحانیت  و حوزه های علمیه است.
وی در پایان گفت: با تمام توان در مسیر گام برخواهیم برداشت و در حد امکان به این نیازهای جدی و نو با تکیه بر اصالت های تاریخی پاسخ خواهد داد.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7