کد خبر: 7452| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۳ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۱۶:۰ | تعداد بازدید: ۳۲۶۵

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حیات آموزش و پرورش بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست، اظهارکرد: رسالت اصلی این وزارتخانه؛ تربیت دانش‌آموز پژوهنده است.
محسن حاجی میرزایی در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش دانش‌آموزی و تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده کشور که امروز شنبه ۲۳ آذرماه ۹۸ در دبیرستان نمونه‌دولتی پسرانه فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین کارکرد و ماموریت آموزش و پرورش، آماده کردن انسان‌ها برای یک زندگی شرافتمند است تا از هویت و باورهای خود دفاع کنند. پژوهش جزء تفکیک‌ناپذیر ماموریت و رسالت آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: حیات آموزش و پرورش بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست. در معرض تغییرات بسیاری هستیم که روابط و آرمان‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مواجهه هوشمندانه با این تغییرات و دوری از یاس و دلزدگی در گرو پژوهش است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آرمان‌های ما با فهم دقیق و روشن از محیطی که در آن هستیم ممکن می‌شود. پژوهش برای ما مانند اکسیژن است.
به گفته حاجی میرزایی؛ رسالت اصلی وزارت آموزش و پرورش؛ تربیت دانش‌آموز پژوهنده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان هم مترقی و هم پژوهنده هستند، به همین منظور باید او را از ابتدا پژوهنده تربیت کرد. کودکان ما در کودکی، ما را شگفت‌زده می‌‌کنند؛ اما در مدرسه با ایست روبرو می‌شوند.
وی افزود: باید استمرار دهنده مسیر پژوهشگری کودک باشیم و دیوارهای مدرسه و خانه را برداریم تا مناسبات خود را به‌درستی تعریف کند. نباید برخی از دانش‌آموزان، پژوهنده باشند؛ بلکه تمام دانش‌آموزان و معلمان باید پژوهندگی را یاد بگیرند.
وزیر آموزش و پروش تاکید کرد: باید ظرفیت دانش‌آموزی را به بزرگترین سرمایه کشور تبدیل کرد. باید بتوانیم روحیه پرسشگری را در تمام اجزای آموزش و پرورش، به جریان بیندازیم، این کار نیازمند فرهنگ‌سازی است و پژوهشگری یک فرهنگ محسوب می‌شود.
حاجی میرزایی یادآور شد: باید هیچ‌کاری جز از مسیر پژوهش، سامان نگیرد. در اختیار داشتن دانش‌آموزان، پیوند با مقوله تربیت و زندگی آینده و خلاقیت در مسیر زندگی، میدان بزرگی برای پژوهیدن است. هر کلاس و هر دانش‌آموز، موضوع یک پژوهش است و وزارت آموزش و پرورش باید این میدان را تقویت کند.
در انتهای این مراسم با حضور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برتر تجلیل شد.

منبع: مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7