وزیر آموزشوپرورش دربخش دوم نشست خبری با اصحاب رسانه که به پرسشهای خبرنگاران اختصاص داشت با اشاره به اینکه تغییرات گذشته در آموزشوپرورش منجر به تحول نظام تعلیم و تربیتنشده است، اظهار کرد: یکی از فعالیتهای اصلی ما یافتن مسیرهایی است که منجر به تحول نظام و تعلیم و تربیت شود.
محسن حاجی میرزایی صبح امروز دربخش دوم نشست خبری با اصحاب رسانه که به پرسشهای خبرنگاران اختصاص داشت با اشاره به فصل بودجهریزی و تخصیص بودجه آموزشوپرورش، اظهار کرد: بودجه آموزشوپرورش وضع خوبی ندارد و طی سالهای گذشته همگام با سایر افزایشهای بودجه که دولت در سایر بخشها اختصاص داده است بودجه آموزشوپرورش افزایش پیداکرده است و نسبت به گذشته، آموزشوپرورش در تخصیص اعتبار موقعیت بهتری داشته است اما این بودجه توان حمایت از آموزش مناسب را ندارد زیرا بخش بزرگی از بودجه صرف حقوق و مزایا میشود.
وی افزود: طی دهههای گذشته به دلیل کمبود بودجه،آموزشوپرورش کیفیت مناسبی نداشته است بنابراین نیازمند توجه عمیقتر هستیم هرچند تنگناهای بودجه سال آینده را میدانم اما پیشبینی ما برای بودجه سال 99 آموزشوپرورش ۷۳هزار میلیارد است و در حال حاضر رقم بودجه ۵۴هزار میلیارد مصوب شده است که با تلاش همکاران این میزان بودجه افزایش پیدا میکند.
افزایش جمعیت دانشآموزی و نرخ بازنشستگی؛ توجه جدی به وضعیت نیروی انسانی آموزشوپرورش را میطلبد
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به وضعیت نیروی انسانی، اظهار کرد : کمبود نیروی انسانی در آموزشوپرورش پیشبینیشده است و امیدواریم برای تأمین آن تمهیداتی صورت بگیرد چراکه تعداد بازنشستگان در حال افزایش است و از طرف دیگر جمعیت دانشآموزی نیز رو به افزایش است.
تصمیم گیران بودجه باید به درک روشنی از مقدار بودجه بر عملکرد آموزشوپرورش برسند
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: معوقات آموزشوپرورش مربوط به حقوق آموزشیاران و حقالتدریسیها بوده که تأمینشده است و بخشی از آن برای ماههای ابتدایی سال ۹۸تا خردادماه است که بهتدریج پرداخت میشود.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: بودجه هنوز در دولت نهایی نشده است و در دولت ارقام را واقعیتر خواهیم کرد و باید برای این منظور آثار بودجه را در تمام بخشهای آموزشوپرورش مشخص کنیم. همچنین تصمیم گیران بودجه باید با درک روشنی این تصمیمات را بگیرند و در تلاش هستیم این درک روشن را به تصمیم گیران برسانیم.
اساس رتبهبندی فرهنگیان ایجاد انگیزه برای کیفیتهای کاری متنوع است
وی با اشاره به طرح رتبهبندی معلمان، اظهار کرد: اساس رتبهبندی این است که برای کیفیتهای مختلف انگیزه ایجاد کنیم تا افراد باانگیزه برای کیفیت بهتر تلاش کنند و تناسب با بودجه سال ۹۸این رتبهبندی تدوینشده است.
حاجی میرزایی بابیان اینکه در این مدت، رصد رسانهای انجام شده و انتقادها و پیشنهادهای رسانهها بررسی میشود، گفت: نشستهای مختلفی با مدیران و کارشناسان داشتهایم تا از نظرات و پیشنهادهای آنان استفاده کنیم و در ادامه مسیر معینی مشخص میکنیم تا اگر کسی علاقهمند به طرح مسائل آموزشوپرورش است بتواند به این مهم دست پیدا کند.
تعدد سیاستگذاران در آموزشوپرورش آشفتگی ایجاد میکند
وی تأکید کرد: دخالت شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور آموزشوپرورش غیرتخصصی نمیدانم اما تعدد سیاستگذاران در آموزشوپرورش آشفتگی ایجاد میکند.
حاجی میرزایی در پاسخ به پرسشی درباره تنوع مدارس، گفت: مأموریت ما ارائه آموزش باکیفیت است و برخی مدارس مانند مدارس عشایری و استعدادهای درخشان در طول زمان شکلگرفتهاند که اقتضائات خاص خودشان رادارند.
وی افزود: گرایش اصلی ما بر دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی است و اگر تنوعی در برخی از سطوح ملاحظه میشود به خاطر اقتضائاتی است که تاکنون باقیمانده و نیازمند بررسی بیشتری است.
وی بابیان اینکه حال آموزشوپرورش خیلی خوب نیست، گفت: باید همه جریانهایی که به آموزشوپرورش فکر میکنند، جدیتر وارد این حوزه شوند لذا باید عرصه آموزشوپرورش را از سؤالاتی که در راستای ارتقای آموزشوپرورش و کیفیت نیست دور کرد تا مجال توجه به مأموریتهای اصلی آموزشوپرورش بیشتر شود.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به نظارت بر مدارس دولتی و غیردولتی، اظهار کرد: اگر به نسبت مدارس دولتی و غیردولتی توجه شود این مشخص میشود که ۸۹درصد مدارس دولتی هستند و مامتعهد هستیم تا به مدارس دولتی خدمات ارائه دهیم و خوشبختانه بررسی نتایج، نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین مدارس دولتی و غیردولتی نیست، البته نظارت و کنترلهای لازم را بر مدارس غیردولتی اعمال می کنیم.
قانون تعارض منافع در آموزشوپرورش را پیگیری خواهیم کرد
حاجی میرزایی با اشاره به قانون تعارض منافع در مورد برخی مسئولان آموزشوپرورش گفت: تمام کسانی که مشمول این قانون خواهند شد را در نظرخواهیم گرفت و اگر مسئولی مصداق تعارض منافع باشد با وی برخورد خواهد شد.
وی با اشاره به عدم برگزاری مسابقات ورزشی در روزهای آلوده گفت: طبق دستورالعملها، فعالیتهای ورزش درزمانی که استانها در شرایط آلودگی هوا هستند ممنوع است و اگر درجایی اتفاق افتاده گزارش داده شود تا پیگیری صورت بگیرد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به فعالیت کارگروه اقتصادی آموزشوپرورش بیان کرد: فعالیت این کارگروه از همان هفتههای اول کارم شروعشده و جلسات متعددی داشته است و برای تأمین سند مناسب املاک آموزشوپرورش در سراسر کشور که ۱۱۰هزار ملک است، اقدام شده است.
اجرای طرح بوم گردی با همکاری سازمان میراث فرهنگی
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: گفتوگوهایی با میراث فرهنگی درباره طرح بوم گردی برای تبدیل مدارس در مناطقی که دانش آموزان ندارند انجامشده است.
وی با اشاره به توزیع و تراکم دانش آموزان گفت: توزیع دانشآموز در مناطق مختلف متفاوت است بهطوریکه ۲۰ هزار واحد آموزشی کمتر از ۲۰دانشآموز داریم درحالیکه در برخی مناطق تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس ۴۰نفر است لذا باید نهضت مدرسهسازی را گسترش دهیم تا کلاسهای باکیفیتتری داشته باشیم.
حق تقدم استفاده از سالنهای ورزشی آموزشوپرورش در مواقع آلودگی هوا با دانش آموزان است
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ گفت: آلودگی هوا در این فصل سال پیش میآید و تمام سالنهای آموزشوپرورش به دانش آموزان اختصاص دارد و تقدم استفاده با آنان است تا زمانی که دانش آموزان به خدمات سالنها نیاز دارند این موضوع مورد تأکید مسئولان است.
حاجی میرزایی گفت: فعالیتهای کمکآموزشی بیش از هر چیز محصول تنظیماتی است که ما در آموزش و پروش ایجاد کردیم هرچند جهتگیری درستتر باشد مسائل پیرامون آنهم سنجیدهتر خواهد بود.
وی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر برای پایان ۱۲سال تحصیل، کنکور پیشبینیشده است که صلاحیتهای خاصی را موردسنجش قرار میدهد و فعالیتهای اقتصادی خارج از آموزشوپرورش بهگونهای است که این صلاحیتها را پوشش دهد.
تربیت دانش آموزان را باید کانون توجه قرار دهیم
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: در آموزشوپرورش از کرامت، مهارت و فضیلت صحبت میکنیم اما مجموعه را طوری تنظیم کردیم که روی ابعاد دیگری تأکید دارد و آموزشوپرورش باید به سمتی برود که این فضیلتها را تقویت کند و باید این فاصله پیموده شود و معتقدم که تا وقتی جهتگیریها اصلاح نشود حذف کنکور به این مسئله کمک کمی کند، بنابراین آموزشوپرورش باید تربیت را کانون توجه قرار دهد.
وزیر آموزشوپرورش بیان کرد: دغدغه جدیام این است که چگونه مفاهیم متعالی را اجرایی کنیم و اگر بخواهیم مفهوم موردتوجه ما تقویت شود باید زمینههای لازم را فراهم کنیم و آموزشوپرورش باید به سمتی سوق پیدا کند که افراد برای مسئولیتهای اجتماعی آماده شوند.
وزیر آموزشوپرورش بابیان این پرسش که آیا اگر اعتبارات پرورشی دو برابر شود اتفاق خاصی میافتد؟ گفت: جهتگیری در مسائل پرورشی و تربیتی نیازمند برنامهریزی جدیتری است و باید در همان مدتزمانی که دانش آموزان در مدرسه هستند، این آمادگی را برای آنان فراهم کنیم تا شناخت بهتری از خودشان پیدا کنند و اگر تربیت درست انجام شود آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه کاهش پیدا میکند، هرچند که تلاش میکنیم بودجه امور پرورشی نیز اصلاح شود.
حاجی میرزایی اظهار کرد: آموزش از مأموریتهای اصلی حاکمیتی است و برنامهریزی، نظارت و ارزیابی واگذاری نمیشود اما با حفظ استانداردها میتوان بخشی از مأموریتها را واگذار کنیم.
وی در ادامه اضافه کرد: در سالهای گذشته روش خرید خدمات آموزشی بر اساس مجوز مجلس شورای اسلامی جریان داشته است که برخی آن را موفق و برخی آن را با کاستی میدانند و به دلیل تردیدهایی که وجود داشت امسال آن را افزایش ندادیم.
از مهمترین مأموریتهای آموزشوپرورش آماده ساختن دانش آموزان در مواجه با تغییرات است
وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد: اعتقادداریم جامعه ما در معرض تغییرات سنگین و پرشتاب است و این تغییرات روح و ذهن نسل جوان را متأثر میکند و یکی از مهمترین مأموریتهای آموزشوپرورش تجهیز دانش آموزان به توانمندیهایی است که آمادگی مواجه با تغییرات را داشته باشند تا کنش مؤثر داشته باشند.
وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد: منحصراً جایی را به نام مدرسه میشناسیم که فعالیتهای آموزشی و پرورشی در آن انجام میگیرد و هرجایی خارج از این چارچوب کار انجام بدهد غیرقانونی است چراکه آموزش امری حاکمیتی است و هرکس میخواهد که مشارکت کند میتواند برای بررسی شرایط احراز و تأسیس مدرسه غیردولتی رجوع کند.
بهزودی جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی برگزار میشود
وی در ادامه اضافه کرد: اجازه تأسیس مدارس غیردولتی، قانون دارد و هرکس مجوز لازم را داشته باشد میتواند مدرسه را تأسیس کندو البته با قانون تعارض منافع هر جا مصداقی وجود داشته باشد حتماً برخورد خواهد شد.
حاجی میرزایی با اشاره به شهریه مدارس غیردولتی اظهار کرد: سازمان مدارس غیر دولتی استاندارد میزان شهریه را تعیین کرده است و اگر مدرسهای غیرازاین عمل کند، توبیخ خواهد شد و تذکر میگیرد یا لغو مجوز میشود.
وزیر آموزشوپرورش در پایان گفت: برای حذف مدارس خشتی و گلی تعهد کردیم و استان سیستان و بلوچستان روزهای پایانی این تعهد را میگذراند و بهزودی جشن برچیده شدن مدارس خشتی و گلی را برگزار میکنیم و البته در هر منطقه که گازرسانی انجامشده بخاریهای نفتی جمعآوریشده است.
منبع: معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش