کد خبر: 19246| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۴ دی سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۳۰:۰ | تعداد بازدید: ۸۵۷

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه فرهنگ حلال مسائل کشور است گفت: ما منتقد این هستیم که معضل آسیب‌های اجتماعی مستقل از فرهنگ کشور دنبال شود زیرا این آسیب‌ها معلول فرهنگی هستند که در کشور جاری است و حل معلول بدون توجه به علت‌ها ناممکن است.
سیدمجید امامی در جلسه شورای فرهنگ عمومی قم طی سخنانی افزود: ۴۰ سال در حوزه فرهنگ کم کاری کردیم و امروز باید بودجه زیادی را به مقابله با آسیب‌های اجتماعی اختصاص دهیم.
,وی همچنین ادامه داد: اگر امروز مشکل توسعه، اشتغال و معیشت داریم به‌خاطر مشکل در حوزه فرهنگ است چرا که بخش قابل توجهی از اشتغال و ثروت در جهان امروزی از دل فرهنگ، خلاقیت و صنایع نرم بیرون می‌آید بنابراین پرداختن به فرهنگ عممی کشور ضروری است.
دبیر فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه اگر کسب و کارهای فرهنگی مبتنی بر فرهنگ اهل بیت(ع) شکل می‌گرفت، اکنون مشکل اشتغال و معیشت نداشتیم بیان داشت: قم می‌تواند کانون صنایع فرهنگی در ایران آینده باشد بویژه که در سال آینده قرن ۱۵ هجری هم آغاز می شود و باید رویکرد بیانیه گام دوم بهانه‌ای باشد برای انتقال این پیام که قرن جدید قرن دیانت، امید و مهدویت است.
وی گفت: شورای فرهنگ عمومی اگر دبیرخانه قوی و هیات رئیسه عالم و مسلط داشته باشد می‌تواند پارلمان فرهنگی در استان باشد زیرا نیاز به مصوبه‌های جدید فرهنگی نداریم ولی چیزی که نیاز داریم برنامه‌ریزی و عملکرد هماهنگ بخش‌های مختلف فرهنگی در شهر و استان است که از کارویژه‌های شورای فرهنگ عمومی است.
امامی ادامه داد: وظیفه همه در نظام اسلامی ارتقا فرهنگ عمومی و رشد فضائل اخلاقی و پاسبانی از اصالت‌های جامعه است تا به سمت زندگی متشرعانه و ترویج حیات طیبه در جامعه حرکت کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور نماینده قم در مجلس شورای اسلامی  نیز با بیان اینکه بسیاری از مسائل از جمله تضمین نشدن شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی مرتبط است، تصریح کرد: هدف از شورای فرهنگ عمومی کار عملیاتی هماهنگ قرارگاهی بود اما اکنون این شورا به محل درد دل تبدیل شده و خروجی مشخصی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی بودجه‌ای برای اجرای مصوبه‌ها ندارد، جرم انگاری در ترک فعل نیز نشده و تضمینی برای حضور اعضا در این شورا هم وجود ندارد بنابراین چه توقعی از کارآمدی این شورا می‌توانیم داشته باشیم بنابراین نظرم این است که برخی از موارد باید قانون شود تا زمینه فرافکنی‌ها از بین برود و کارها تقسیم شود.
ذوالنور افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی باید خودش متحول شود و تضمین قانونی داشته باشد باید یک لایحه به مجلس بدهند تا ما به عنوان پادو در مجلس آن را به تصویب برسانیم و شاهد اقدام‌های جدی در این شورا باشیم و موضوع‌ها به صورت زیرساختی حل شود.
گزارش حاکیست: در پایان این جلسه استاندار قم نیز با اشاره به سفر رئیس جمهور به شهر قم گفت: قم به خاطر جایگاهی که دارد مباحث فرهنگی هم در این سفر مدنظر قرار گرفته و با وزیران ارشاد و میراث فرهنگی و معاون اجرایی رئیس جمهور جلسه‌هایی گذاشته شده و برخی از موضوع‌ها پیش.بینی شده که بی‌ارتباط با فرهنگ نیست و توافق‌هایی شده که آثارش به تدریج در شهر دیده می‌شود.
سیدمحمدتقی شاهچراغی جایگاه قم را ملی دانست و گفت: قوانین موجود در کشور بسیاری از دغدغه‌های فرهنگی را پاسخ می‌دهد ولی در حوزه اجرا نگاه دغدغه‌مند وجود نداشته است برای مثال در موضوع عفاف و حجاب در سازمان‌ها و نهادهای دولتی نیاز به چه قانونی دارد جز اینکه همین جمعی که اینجا حضور دارند به این مساله توجه کنند و با نگاه ایجابی عفاف و حجاب را در ادارهکها ترویج کنند.
همچنین تصریح کرد: اگر مدیر هر مجموعه بخواهد می‌تواند به راحتی این مسائل را در اداره‌ها دولتی حل کند ضمن اینکه برخی از مدیران گذشته کشور با اینکه متدین بودند ولی نگاهشان مقابله با این فرهنگ نبوده ولی وزیر ارشاد در حال حاضر محکم در حوزه دین ایستاده‌ و می‌شود پیگیری کرد.
وی ادامه داد: پیشنهادم این است که طبق برخی مصوبه‌های شورا در جلسه‌های قبل که یکی بحث زیارت است باید همه نیازمندی‌های زائر در این شهر فراهم شود و شورای شهر و شهرداری از عوامل موثر در این بخش هستند که به شدت آمار حضور زائران خارجی زیاد شده است و باید به این مسأله پرداخته شود.
شاهچراغی با بیان اینکه در بحث عفاف و حجاب نهادها و دستگاه‌های دولتی باید از خودشان شروع کنند و مدیر هر مجموعه باید پاسخگو باشد، گفت: مشکل این است که کسانی که باید خودشان پاسخگو باشند مطالبه‌گر می‌شوند.
وی با اشاره به موضوع امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: مقدمه‌های خوبی فراهم شده و گروه‌ها مردمی شکل گرفته‌اند و ما هم در خدمت شورا هستیم و اگر نگاه‌ها را به سمت رفع این آسیب‌های فرهنگی ببریم و به مصوبه‌ها عمل کنیم مشکل‌های فرهنگی برطرف می‌شود.
استاندار قم با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهور به شهر قم گفت: در سفر رییس جمهوری موضوع‌هایی در حوزه های فرهنگی از جمله زیارت، عفاف و حجاب و امر به معروف پیگیری می‌شود و امیدواریم که بتوانیم گام موثری در جهت رفع این دغدغه های فرهنگی برداریم.
بر اساس این گزارش، در این جلسه علاوه بر موضوع نقش شورای فرهنگی عمومی در حل مسائل فرهنگی استان و موضوع سفر رئیس جمهور به شهر قم به موضوع برنامه‌های دهه بصیرت در استان نیز پرداخته شد.

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7