کد خبر: 6621| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۰ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۲۸:۰ | تعداد بازدید: ۶۱۴۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه با توجه به ظرفیت های متنوع فرهنگی، هنری، دینی و رسانه ای که دارد می تواند نقش موثری در پیشگیری و درمان اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی داشته باشد، گفت: ارتقای سطح حساسیت گروه های مرجع در این حوزه از جمله گروه های فرهنگی و مولدان فرهنگی و هنری نسبت به آسیب های اجتماعی ضروری است طوری که حس کنند آسیب اجتماعی یک مساله شخصی است.
سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گام هایی در حوزه آسیب های اجتماعی با ستاد مبارزه با مواد مخدر برداشته است.
وی در عین حال تصریح کرد: با این حال گستره و فرصت های وسیع تری برای تعامل و همکاری وجود دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه های مختلف با هدف پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی از جمله مواد مخدر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تفاهم نامه همکاری این وزارتخانه با ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: باید مسیر این تفاهم نامه را جامع تر و عملیاتی تر دنبال کنیم زیرا مواد مخدر اجزا و حوزه های مخاطره ای سنگین اجتماعی برای کل جامعه دارد و دستگاه هایی که می توانند در این زمینه همکاری داشته باشند باید بیش از پیش از ظرفیت های خود استفاده کنند.
وی با اشاره به حوزه های ظرفیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: برخی از این ظرفیت ها جنبه مستقیم ندارند ولی می توان خط ارتباطی با آ ن ها برقرار کرد. حوزه سینمایی یکی از این ظرفیت های قابل توجه است. در سال بیش از ۷۰ فیلم بلند، چندهزار فیلم مستند، مجموعه ای از انیمیشن ها، سریال های خانگی و ... تولید می شود که می توان با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله مواد مخدر از این ظرفیت ها بهره کافی را برد.
صالحی افزود: می توان با تولید کنندگان، کارگردانان، تهیه کنندگان و دیگر عوامل این آثار خط های ارتباطی برقرار کرد و در جهت کاهش آسیب های اجتماعی گام برداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز کمک های مشارکتی در این زمینه داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیت های معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این حوزه نیز انبوهی از ظرفیت ها از جمله هنرهای تجسمی، نمایش و ... وجود دارد که می توان با نگاه مشارکتی و پیشگیرانه و درمانی گام های موثری برداشت.
صالحی به نقش حوزه فرهنگی به ویژه بخش ادبی و شعر و داستان اشاره کرد و گفت: حوزه کتاب و کتابخوتانی نیز نقش موثری در این زمینه دارد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشگاه های کتابخوانی برگزار می کند و از این طریق می توان اقدامات مناسب و پیشگیرانه ای داشت. تولید کتاب و تاکید بر خواندن آن  می تواند کمک بسیاری در این زمینه داشته باشد.
وی تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز نقش موثری خواهد داشت. در این دوره تاکید داشته ایم که کتابخانه های عمومی صرفا محل قرائت کتاب نباشد بلکه باشگاه فرهنگی اجتماعی باشد که در آن مشاوره های اجتماعی و فرهنگی وجود داشته باشد و با توجه به نگاه مسئولیت اجتماعی که دارد محلی برای رفع آسیب های اجتماعی هم باشد که موضوع مواد مخدر و روش های پیشگیری و درمان آن نیز می تواند در آن جا مطرح و دنبال شود.
عضو کابینه تدبیر و امید به ظرفیت های دینی و رسانه ای این وزارتخانه در جهت کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و امامزادگان و بقاع متبرکه از دیگر این ظرفیت ها است. با رسانه ها نیز خط ارتباطی داریم و کارگروه رسانه ای در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی داریم که می توان از ظرفیت های آن نیز در این زمینه استفاده کرد.
وی فضای مجازی، بازی های رایانه ای، دبیرخانه های مختلف، موسسات فرهنگی هنری و ... را از دیگر ظرفیت های این وزارتخانه در جهت کاهش آسیب های اجتماعی برشمرد و افزود: شورای فرهنگ عمومی به ویژه در استان ها از دیگر ظرفیت های موجود این وزارتخانه است که می توان بهره بسیاری در این زمینه از آن برد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه با نگاه مسئولیت اجتماعی این معضلات را پیگیری و دنبال می کند گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با نگاه پیشگیرانه و هم درمان گرایانه می تواند به کمک حوزه آسیب های اجتماعی به ویژه کاهش مصرف مواد مخدر بیاید.
وی با اشاره به آمار اعتیاد در کشور ادامه داد: این موضوع پیامدهای خانوادگی و اجتماعی دارد و راهبرد آن پیشگیرانه است. به این معنا که راهبرد اصلی ارتقای نظام حساسیت در میان گروه های مرجع است طوری که حس کنند این موضوع یک مساله شخصی است.
صالحی گفت: باید ارتقای نظام حساسیت گروه های مرجع را در چند سطح گروه های فرهنگی و مولدان فرهنگی و هنری انجام بدهیم. در ارتقای گروه های مرجع باید یک چارچوب مشخصی داشته باشیم که جوشش درونی در این زمینه اتفاق بیفتد و در این زمینه اطلاعات پایه و تحلیل های مبتنی بر اطلاعات پایه ضروری است و باید اطلاعات لازم در این زمینه به دست آن ها برسد.
وی ادامه داد: تحریک عواطف و احساسات گروه های مرجع در این زمینه نیز قابل توجه است.
صالحی گفت: حوزه اقدامات مرحله بعدی است که دارای ویژگی هایی باید باشد. این ویژگی ها شامل داشتن شاخص روشن، مبتنی بر اسناد بالا دستی، مبتنی بر یافته های علمی  و دارای راهبردهای قابل دفاع باید باشد.
در ابتدای این نشست مشترک محمدمهدی احمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی با اشاره به تفاهم نامه همکاری های مشترک بین این وزارتخانه و ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از سال ۹۶ جلسات مشترکی با ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد که نتیجه این جلسات ماهانه تخصیص اعتباری برای صد برنامه آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد بین اصحاب فرهنگ و هنرو رسانه، اختصاص بودجه ای برای اجرای آموزش ضمن خدمت ویژه کارکنان وزارتخانه و ... بود که این آموزش ها اجرا شد.
در بخش هنری نیز دو فیلم کوتاه سه دقیقه ای با موضوع کاهش اعتیاد و آسیب های اجتماعی تولید و در فضای مجازی منتشر شد.
در ادامه اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در پژوهش های داخلی و بین المللی نشان داده شده که تولید مواد مخدر به صورت صنعتی و سنتی رو به افزایش است.
وی ادامه داد: روش های مختلفی برای کاهش مصرف مواد مخدر صورت گرفته است ولی در این زمینه هیچ گریزی نداریم که مصون سازی دورنی کنیم و سطح فرهنگ عمومی را بالا ببریم.
مومنی در عین حال تاکید کرد: باید از ظرفیت های موجود در جهت پیشگیری از اعتیاد استفاده کنیم و بر مهمترین آسیب ها با هدف کاهش آن تمرکز داشته باشیم.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید برای کاهش این آسیب ایجاد حساسیت در جامعه را افزایش داد و بر روی جامعه هدف تمرکز کنیم تا بتوانیم آن را کنترل و درمان کنیم.
وی افزایش اعتماد به نفس، تغییر سبک زندگی و ... را از مولفه های پیشگیری اعتیاد برشمرد و توجه به آن ها را ضروری دانست.
مومنی با اشاره به ظرفیت های موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، گفت: این وزارتخانه با تعامل با گروه های مرجع و اولویت دهی این ظرفیت ها می تواند آن را به بالفعل تبدیل کند.
وی در عین حال تصرح کرد: در این حوزه نباید از هیچ ظرفیت فرهنگی، هنری، رسانه ای و دینی غافل شویم و در تولید آثار فرهنگی و هنری در این زمینه مخاطبان خود را شناسایی کنیم.
در این نشست برخی از معاونان و مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر به ظرفیت های موجود خود با هدف پیشگیری و درمان اعتیاد اشاره و درباره چگونگی هم افزایی با یکدیگر گفت و گو کردند.
 منبع:  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7