کد خبر: 18490| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۷ مهر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۰:۵:۰ | تعداد بازدید: ۷۳۵

نشست هم اندیشی رسانه و برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با حضور دکتر محمود حاجیلویی؛ معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی مدیران خبرگزاری‌ها در سالن فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمود حاجیلویی دستور کار این جلسه را همفکری و هم‌افزایی فضای رسانه‌ای در زمینه تدوین برش‌های استانی در ستاد فرهنگ عنوان کرد و گفت: ضرورت همراهی جریان رسانه‌ای با فضای اداره فرهنگی کشور امری روشن است لذا علاقمندیم به صورت عملیاتی و ناظر به نقطه‌های پیشران و اهرمی بحث کنیم. درحقیقت فضای رسانه‌ای می‌تواند همراهی موثری در ارتقاء سرعت و کیفیت کارها داشته باشد.
وی رویکرد غالب دبیرخانه و ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرایی سازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور دانست و افزود: ستاد فرهنگ، مکلف به اجرای نقشه مهندسی فرهنگی است و دارای دو بازوی اصلی است؛ یک بازو، خط مشی گذاری و راهبری اجرای اسناد و بازوی دیگر نظارت و ارزیابی است.
دکترحاجیلویی عنوان کرد: در حوزه معاونت خط مشی‌گذاری و هماهنگی ستاد فرهنگ هم مکلف به تدوین اسناد و بسته‌های سیاستی جدید و هم مکلف به اجرایی سازی اسناد هستیم. امروز به اسناد و بسته‌های سیاستی­ نیازمندیم که به اجرایی شدن نزدیک باشد. اجرایی‌سازی سندهای عالی مثل «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» به یک سری سندهای واسط نیازمندند، بنابراین به مجموعه تدابیری نیازمندیم تا سندهای عالی را به اجرا نزدیک کنیم.
معاون خط مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: از جمله چالش‌های اصلی در اجرایی سازی اسناد، آن است که «سندهای عالی و سیاست‌های کلی» با «برنامه‌های توسعه و قانون بودجه‌های سالانه» مسیری جداگانه طی می‌کنند؛ درحقیقت یک شکافی بین این دو وجود دارد که در این زمینه برای تامین «نقش آفرینی دبیرخانه شورا در امتدادیابی برنامه‌ای نقشه مهندسی فرهنگی کشور» کمیته تلفیق فرهنگ بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دبیرخانه تاسیس شده است.
دکتر محمود حاجیلویی افزود: در حوزه اجرایی سازی رویکرد محلی و منطقه ای را اتخاذ کرده‌ایم. عموما چرا یک سندی اجرا نمی‌شود؟ یکی از دلایل می‌تواند این باشد که سیاستگذار، میدان و کنشگران میدانی را به درستی نشناخته است لذا یکی از اقدامات اساسی برای اجرایی سازی نقشه را اتخاذ رویکرد استانی و محلی می‌دانیم.
وی افزود: در قالب تدوین برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به سراغ استان‌ها رفته‌ایم و از ظرفیت‌های مردمی و نهادی که وجود دارد برای تدوین برش‌های استانی نقشه بهره برده‌ایم.
دکتر حاجیلویی ادامه داد: فاز اول تدوین برش‌های استانی را شامل 12 استانِ؛ «همدان، گلستان، خراسان رضوی، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، زنجان، البرز، آذربایجان شرقی» است که در قالب چارچوبی که به تصویب ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور رسیده است دنبال می­شود. بر اساس این آیین نامه برش استانی یک برنامه عملیاتی است که از امتداد دادن اقدامات ملی نقشه در سطح استان ها به اقتضای مسئله‌های اولویت‌دارِ فرهنگی استان‌ها شکل می‌گیرد.
دکتر حاجیلویی با اشاره به نقش رسانه در زمینه برش‌های استانی گفت: همان­طوری که در تدوین بخش فرهنگی برنامه هفتم برای تامین همراهی و مشارکت نخبگان، خبرگان و مردم، به همراهی رسانه احتیاج داریم. در استان‌ها هم به واسطه اینکه قصد داریم برنامه برش‌های استانی، برنامه‌ای مورد توافق مجموعه کنش‌گران میدان باشد، به همراهی رسانه نیازمندیم.
وی تصریح کرد: ایجاد فضای همراهی، گفتگو، تعاطی فکر در استان‌ها و شکل گیری یک برنامه عملیاتی مشترک منتخب در نقشه مهندسی فرهنگی  در استان‌ها بدون همراهی رسانه، بسیار سخت اتفاق خواهد افتاد.
در این نشست مدیران خبرگزاری‌های ایکنا، مهر، ایرنا و شبستان نقطه نظرات خود را از دیدگاه رسانه در زمینه "برش‌ استانی مهندسی فرهنگی کشور و اجرایی سازی آن در استان‌ها" بیان کردند.
 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7