حجت السلام روح الله شاطری گفت: در حال حاضر سند ابلاغی شامل ۴ حوزه نظام برنامه ریزی فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است که مدل های عملیاتی هر یک در قالب مولفههای مشخص تعریف و قابل اجرا می باشد.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها در سمینار مجازی بررسی سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تدوین و بازنگری " سند دانشگاه اسلامی " در سه دهه اخیر انقلاب اسلامی گفت: این سند تخصصی که جزء نخستین اسناد ملی تدوین شده در شورای انقلاب فرهنگی کشور است، دارای ظرفیت های مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و مدیریتی بوده که مطابق با اقتضائات، ملاحظات و شرایط روز دانشگاه ها تهیه و ابلاغ شده است.
حجت السلام روح الله شاطری با اشاره به روند تدوین، ابلاغ و بازنگری سند دانشگاه اسلامی از سال ۱۳۷۶ تا کنون گفت: در طول سه دهه گذشته شخصیت ها و اساتید فرهیخته ای ( اعم از دانشگاهی و حوزوی) در رابطه با ساختارسازی، تهیه واجرای سند فوق خدمات شایانی داشته اند که از جملهی آنان؛ مرحوم ایت الله مصباح یزدی و آقایان دکتر گلشنی، دکتر معین، دکتر حداد عادل می باشند.
وی افزود: با توجه به کاستی ها، موازی کاری ها و مشکلاتی که در فرایند اجرای این سند مشاهده گردید، ضرورت بازنگری و آسیب شناسی محتوای سند با توجه به اقتضائات و ملاحظات و شرایط روز دانشگاه ها به شکلی ملموس احساس می شد که بر همین اساس از سال ۱۳۸۶ تلاش کردیم با نگاه و رویکردی آسیب شناسانه به بازنگری و شناخت نقاط ضعف و خلاء های این سند تخصصی بپردازیم و در سال ۱۳۹۲ نسخه بازنگری شدهی سند جهت اجرا به دانشگاه های کشور ابلاغ گردید.
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاهها اضافه کرد: در حال حاضر سند ابلاغی شامل ۴ حوزه نظام برنامه ریزی فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و مدیریتی است که مدل های عملیاتی هر یک در قالب مولفه های مشخص تعریف و قابل اجرا می باشد.
دکتر سقزچی معاون شورای اسلامی کردن دانشگاه ها نیز در این نشست مجازی با بیان اینکه سند مذکور، مبتنی بر تجربیات گذشته و آینده پژوهی و با طراحی و رویکردهای علمی و تحلیلی، به عنوان یکی از اسناد فرادستی، تدوین و به تصویب رسیده افزود: از مهمترین اقدامات پیش بینی شده در این سند که در جهت اسلامی شدن دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی مورد تاکید قرار گرفته؛ تهیه برنامه های مهیج و مخاطب پسند علمی و فرهنگی و ایجاد مطالبه و جریان سازی در صدا و سیما، راهاندازی بانک اطلاعات پشتیبان، تیپبندی دانشگاهها و تقسیم کار بر اساس مزیت های نسبی و رقابتی آنها، شناسایی و انتخاب چند دانشگاه برای طرحهای پایلوت می باشد.
وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت های مجلس شورای اسلامی، ترویج سند در اجلاس روسای دانشگاهها، تدوین نسخههای سند دانشگاه اسلامی با قابلیت اجرا بر روی موبایل و نرم افزار، تدوین متن توسعه متون علمی ترویجی در نظامات چهارگانه به منظور ترویج علمی سند، فراخوان اولویت های عملیاتی سند جهت واگذاری به دانشگاه ها و افراد خبره و مشارکت تشکیل ستاد راهبری تشکیل کارگروههای چهارگانه در ستاد راهبری با محوریت دستگاه ها و... نیز می تواند از اقدامات مهم و اثر گذار در جهت تحقق اهداف سند دانشگاه اسلامی باشد.
منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها