کد خبر: 19323| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۲ دی سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۵۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۳۳۶

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه اسلامی شدن دانشگاه‌ها اولویت و جایگاهی ندارد و برای اجرا شدن در اولویت‌های چندم قرار دارد که آسیب اصلی در این حوزه است.
حجت الاسلام شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به کارکرد شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: این شورا با رویکرد تحولی نسبت به نظام آموزش عمومی ابتدا تشکیل شد که هم آموزش عمومی و هم آموزش عالی با رویکرد تحولی و اسلامی با نگرش اسلامی به سمت سیاست گذاری و راهبری آن رفتند و در سال ۷۶ اولین سند ملی سیاست گذاری دستگاه‌های آموزش عالی کشوری در راستای کاربردی کردن و علمی کردن محیط‌های آموزشی طراحی و به اجرا گذاشته شد.


بازنگری کامل سند  دانشگاه اسلامی در سال ۹۲
وی افزود: این شورا ناظر بر نظامات چهارگانه موجود در ساختار دانشگاه‌ها، آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و فرهنگی طراحی شده است که تقدم نظام تربیتی و فرهنگی بر سایر نظام‌های دانشگاهی در سند  دانشگاه اسلامی لحاظ شده است. به دلیل ضرورت انطباق و به روز سازی بر مسائل دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این سند بازنگری و با رویکرد جدید به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.
 
دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در خصوص علت اجرا نشدن کامل سند  دانشگاه اسلامی و مطالبه رهبر انقلاب از مسئولان دانشگاهی و آموزش عالی گفت: از سال ۷۶ که این سند تصویب اولیه و ابلاغ را داشت شاید در دوره اول که شخصیت‌هایی مانند مرحوم آیت الله مصباح و سایر شخصیت‌های دانشگاهی حضور داشتند سند پس از مدتی پس از ابلاغ دچار یک نوع سکته اجرایی شد و بعد از آسیب شناسی به این نتیجه رسیدند که توقف در اجرا نشدن سند به ابهامات تئوری موجود در سند برمی گردد.

وی افزود: پس از بررسی‌های انجام شده سیاست‌های مصوب در سند  دانشگاه اسلامی مشخص شد که این سیاست‌ها می‌تواند رویکرد جدید و دقیق تری را در حوزه علم و فرهنگ در دانشگاه‌ها داشته باشیم که برخواسته از آموزه‌های علم و دین باشد که باید کار‌های نظری و تئوریک انجام می‌شد.
 
هنوز تعریف مشخصی از علم دینی و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نداریم
شاطری اضافه کرد: دانشگاه اسلامی آرمان مطلوبی برای نظام اسلامی بود که شاید رویکرد ساده و روند روانی را برای رسیدن به آن داشتیم، اما هر چه که جلوتر رفتیم مشخص شد که باید دقت‌های لازم را برای رسیدن به آن داشته باشیم. ما هنوز تعریف مشخصی از علم دینی و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نداریم به نظر من این مهم می‌تواند در کوتاه مدت با یک سیاست گذاری مشخص می‌تواند مبنای عمل قرارگیرد این به معنای این نیست که ما با حوزه علم بخشنامه‌ای و فرمایشی برخورد کنیم؛ بلکه با شناسایی دیدگاه‌ها در حوزه علم و با یک برنامه ریزی جامع آن را در ریل خودشان به حرکت دربیاوریم و به یک تعریف جامع از علم دینی برسیم، اما علی رغم تلاش‌های صورت گرفته این اتفاق نیفتاده است.
 
هنوز ساز و کار و برنامه علمی مشخصی بین حوزه و دانشگاه تا الان نداریم
وی ادامه داد: بعد از ۲۵ سال از طرح تعامل حوزه و دانشگاه، هنوز ساز و کار مشخص و برنامه علمی مشخصی بین حوزه و دانشگاه تا الان نداریم؛ در حالی که برنامه‌های اولیه فراهم شده، اما سیاست‌های اجرایی با تشخیص‌های مدیریتی همراه نمی‌شود. برای اینکه بتوانیم علم ودین را همراه کنیم و تعریف مشخص از علم دین داشته باشیم باید تعامل حوزه و دانشگاه که مصداق کامل وحدت است انجام شود.

اسلامی شدن دانشگاه‌ها به عنوان یک کار زینتی، ارزشی و فقط سمبلیک مطرح شده است
وی افزود: متاسفانه در دوره‌های مختلف شاهد این بودیم که اسلامی شدن دانشگاه‌ها به عنوان یک کار زینتی، ارزشی و فقط سمبلیک مطرح شده است، که اینگونه نگاه نمی‌تواند آورده‌ای داشته باشد در صورتی که باید از علم اسلامی در جهت حل مشکلات کشور استفاده شود که تاکنون این مهم صورت نگرفته است.

شاطری خاطر نشان کرد: اسلامی شدن دانشگاه‌ها اولویت و جایگاهی ندارد و برای اجرا شدن در اولویت‌های چندم است که آسیب اصلی در این حوزه است و بعد از چند سال مسئولیت به آن رسیدم که رسما آن را اعلام می‌کنم.
 
یکی از مسائل اصلی در اسلامی شدن دانشگاه‌ها، تحول در علوم انسانی است که هنوز در کشور برای تعیین استراتژی ها‌ی کشور تابع علوم انسانی غرب هستیم و بر این اساس هنوز مسائل و محتوا‌های مورد تایید شورای تحول علوم انسانی وارد کتاب‌های درسی و چرخه آموزشی کشور نشده است.

منبع:خبرگزاری دانشجو

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7