کد خبر: 16081| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۷ بهمن سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۵:۳۱:۰ | تعداد بازدید: ۱۹۶۸

وزیر آموزش‌وپرورش در نشست با مدیران مدارس آموزش‌وپرورش استان لرستان، گفت: نقش مدیران مدارس یکی از تأثیرگذارترین نقش‌ها ازنظر گستره، عمق و پایداری است.
محسن حاجی میرزایی در چهارمین نشست از سلسله نشست‌های ارتباط هفته که با حضور نزدیک به 5 هزار نفر از مدیران مدارس استان لرستان در بستر فضای مجازی و از طریق شبکه شاد برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر اظهار کرد: وجود 41 هزار شهید فرهنگی در دوران دفاع مقدس حاکی از سهم برجسته فرهنگیان در حفاظت از آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه راهبردی‌ترین نقش در نظام تعلیم و تربیت، نقش مدیران مدارس است، تصریح کرد: یکی از باارزش‌ترین نقش‌ها در نظام تعلیم و تربیت و در جامعه نقش مدیران مدرسه است. نقش مدیر مدرسه جذاب‌ترین، غنی‌ترین، مؤثرترین، خلاقانه‌ترین، جامع‌ترین آموزنده‌ترین و بااهمیت‌ترین نقش بوده و بدون شک یکی از پربارترین نقش‌ها در سطح جامعه است.
وزیر آموزش‌وپرورش با قدردانی از زحمات مدیران مدارس و معلمان در دوران کرونا گفت: مسئولیت مدیران مدارس و معلمان در نظام تعلیم و تربیت همیشه خطیر و سنگین بوده است و امروز باوجود شیوع کرونا این مسئولیت بسیار سنگین‌تر و پیچیده‌تر شده است و از همه‌کسانی که در این شرایط سخت تلاش می‌کنند، قدردانی کرده و برای آن‌ها آرزوی توفیق می‌کنم.
 
نقش مدیران مدارس یکی از تأثیرگذارترین نقش‌ها ازنظر گستره، عمق و پایداری است
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: نقش مدیران مدارس دارای دو محتوای ظاهری و باطنی است. در ظاهر این نقش مدیران باید  قادر باشند مدارس را ازنظر فیزیکی و تجهیزات برای ثبت‌نام دانش آموزان آماده کرده و پس از ثبت‌نام و کلاس‌بندی، برای معلمان و دانش آموزان برنامه‌ریزی کرده و بر امر آموزش نظارت و ارزیابی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که آموزش به‌درستی انجام خواهد شد.
وی افزود: نقش مدیران مدارس یکی از تأثیرگذارترین نقش‌ها ازنظر گستره، عمق و پایداری می‌باشد. هر رفتار، عملکرد و مواجهه مدیران مدارس با موضوعات و مسائل پیش‌آمده در مدرسه، برای همیشه در ذهن دانش آموزان ماندگار خواهد ماند و کمتر مسئولیتی در جامعه وجود دارد که به این اندازه دارای عمق باشد.
حاجی میرزایی بابیان اینکه شغل مدیران مدارس یک شغل غنی و زنده است که هیچ‌گاه از سرزندگی و شادابی دور نمی‌ماند، عنوان کرد: مدیران مدارس می‌توانند آثار رفتار، سیاست و عملکردهای مدیریتی خود را در سال‌های زندگی و رشد و تعالی دانش آموزان خود مشاهده کنند. این شغل با پرورش روح انسان‌ها از آن‌ها مراقبت می‌کند و درنهایت زندگی بهتری را برای افراد رقم می‌زند.
 
مدرسه مهمترین ظرفیت یادگیری را دارد
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: معتقدم خلاق‌ترین مجال در مدیریت مدارس دیده می‌شود و جایگاه آن در نظام تعلیم و تربیت به‌عنوان نقطه اصابت است. یعنی جایگاهی که حاصل تمام زحمات مسئولان و تصمیم‌گیرندگان به ثمر می‌رسد. اندازه و ارزش کار تمام مسئولان نظام تعلیم و تربیت که در امر تصمیم‌گیری در این نظام دخالت دارند با توجه به عملکرد مدیران مدارس تعیین می‌شود. تنها مدیران مدارس هستند که می‌توانند حاصل کارگروهی را به نتیجه برسانند و یادگیری در مدرسه را با برنامه‌ریزی صحیح و حمایت معلمان در ذهن دانش آموزان به پایداری برسانند.
وی با اشاره به اینکه مدیران مدارس بالاترین ظرفیت یادگیری را دارند، گفت: مدرسه مهمترین سازمان یادگیرنده است امروزه در ادبیات نظام تعلیم و تربیت؛ مدرسه پژوهی بسیار موردتوجه قرارگرفته است و مدرسه را موضوع پژوهش و بررسی قرار می‌دهند. یافته‌های آماری به‌دست‌آمده از برنامه‌های اجراشده و مرور تجربیات مدرسه در مدارس مقدمه بسیاری از تحقیقات و پژوهش‌های این حوزه است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: مدیران مدارس باید بر حفظ ارتباط حداکثری با معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها تأکید داشته باشند. خوشبختانه با توجه به شرایط امروز این ارتباط از طریق فضای مجازی به‌راحتی برقرار می‌شود که در آن محدودیتی ازنظر تعداد افراد وجود نداشته و مدیران می‌توانند به‌راحتی با تعداد زیادی از مخاطبان مدنظر خود ارتباط هدفمند برقرار کنند. هرچه در برقراری این ارتباط و عمق آن گسترده‌تر عمل کنیم و ارتباط ما بیشتر مبتنی بر گفتگو باشد در مدیریت خود موفق‌تر خواهیم بود.
 
مهمترین مسئولیت‌های مدیران مدارس مراقبت از دانش آموزان است
وزیر آموزش‌وپرورش یکی از مهمترین مسئولیت‌های مدیران را مراقبت از دانش آموزان دانست و عنوان کرد: مدیران مدارس باید اطلس آموزشی و یادگیری را در مدرسه تحت خود تشکیل دهد و به شیوه‌های مختلف کیفیت آموزش و یادگیری دانش آموزان و عملکرد معلمان را مورد نظارت، سنجش و ارزیابی قرار دهند. مدیری موفق است که از هیچ‌یک از دانش‌آموزانش بی‌خبر نباشد و در هر زمان بداند تک‌تک دانش‌آموزانش چگونه آموزش می‌بینند و تا چه حد در یادگیری موفق بوده‌اند؟
 
مدیران مدارس معلمانشان را قدردانی و تشویق کنند
حاجی میرزایی با تأکید بر قدردانی و تشویق معلمان توسط مدیران مدارس گفت: از معلمان مدارس مراقبت کنید و برای کارهای خلاقانه و مبتکرانه‌ی معلمان خود ارزش قائل شده و به آن توجه کنید. معلمان خلاق را حمایت کرده و مورد تشویق قرار دهید.
وی با اشاره به اهمیت جلب اعتماد خانواده‌ها در ارتقای سطح آموزش در سال کرونا اظهار کرد: به خانواده‌ها سخت‌گیری نکنید و با گفتگو اعتماد آن‌ها را در امر آموزش جلب کنید. از برگزاری باکیفیت ارزشیابی‌های انجام‌شده در پایان نیم سال اول تحصیلی، اطمینان حاصل کنید و از ابزارهایی که در اختیار شما قرار داده‌شده است، حداکثر بهره را ببرید تا کیفیت آموزش و ارزیابی را بالا ببرد.
وزیر آموزش‌وپرورش شیوع بیماری کرونا را دلیل ایجاد بزرگ‌ترین آزمون تاریخی در آرمان مدرسه محوری دانست و عنوان کرد: در کرونا دو نکته وجود دارد، اول اینکه هر کس در این سال می‌تواند توانمندی‌های خود را بسنجد و خود را مورد محک بزند و دوم اینکه کرونا توانسته است فرصتی  برای یادگیری  همه ما فراهم آورد تا بتوانیم ظرفیت خود را در تعلیم و تربیت بالا ببریم.
وی در پایان با اشاره به اعمال مدرک دوم فرهنگیان از جاری ماه و پیگیری مسکن فرهنگیانو لایحه رتبه بندی در هیات وزیران با جدیت بیشتر گفت: وظیفه‌داریم که شرایط کار را برای شما تسهیل کنیم و در این خصوص تلاش می‌کنیم تا بتوانیم  در سال 1400 شرایط بهتری را ازنظر کاری و ارائه خدمات رفاهی داشته باشیم.

منبع: مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7