کد خبر: 15775| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۰ دی سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۱:۲۴:۰ | تعداد بازدید: ۲۳۸۱

پژوهش «اخلاق علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران»؛ به‌کوشش علی‏‌جعفردهکردی (مجری طرح)، دکتر محسن ناظم بکایی (استاد ناظر) انجام شده که به‎وسیله دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1396 منتشر شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به تأکید ضرورت اخلاق‏‌مداری در تولید علم که همیشه مطرح بوده است، این پژوهش اهمیت و ضرورت «اخلاق علم و فناوری» که از یک‎سو به اخلاق و ازسوی دیگر به علم و فناوری برمی‏‌گردد و هم‏چنین، با توجه به طرح مفهوم اخلاق در اکثر مکاتب و نحله‏‌های بشری و غیر بشری، اهمیت و ضرورت آن در علم و فناوری را نیز، لااقل از ‏دو منظر «درون‏دینی» و «برون‏دینی» بررسی می‌کند.
همچنین رویکرد این پژوهش، پذیرش نظریه «ضرورت اخلاق در علم و فناوری» است. کارکرد این رویکرد در این تحقیق، در واقع وجود نوعی پارادایم؛ یا به تعبیر محقق، نوعی «چارچوب و فضای علمی حاکم» بر نظریه‏‌هایی است‏ که با استفاده از منابع معتبر اسلامی تولید خواهد شد.
این فضا که مشروعیت خود را از «قرآن کریم» و «عترت عظیم» دریافت می‏‌کند، چارچوب مطمئنی است‎ که در فرآیند نظریه‌‏پردازی، از بروز و ظهور یک نظریه التقاطی جلوگیری خواهد کرد.
پژوهش حاضر در پی تحقق هدف ذیل نگاشته شده است:
تدوین نظریه‏‌ها، رویکردها و روش‏‌های نیل به وضعیت مطلوب اخلاق علم و فناوری؛ به‏‌منظور تحقق آینده مطلوب جمهوری اسلامی ایران در بعد علم و فناوری، هدف اصلی تحقیق است.
همچنین اين تحقيق از نظر روش از نوع کیفی است که با استفاده از دو رویکرد روش «نظریه مبنایی» یا «گراندد تئوری» اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق، اشخاص، آثار و منابع معتبر در اختیار برای استخراج و تکمیل گزاره‏‌های اصلی مورد نیاز در نظریه مبنایی است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی: در «سند دانشگاه اسلامی» (مصوبه جلسه 735 مورخ 24/4/1392 شورای عالی انقلاب فرهنگی)، از جمله در فصل اول (ماموریت)، فصل دوم (اصول و مبانی) و راهبردهای ارائه شده در بخش‏‌های مختلف این سند، اهمیت و جایگاه اخلاق اسلامی بارز است و می‏‌توان آن‏ها را به‌‏صورت اختصاصی‏‌تری؛ به‏‌خصوص در بعد روش اجرایی، به موضوع اخلاق علم و فناوری نیز تسری و مورد استفاده قرار داد.
بسیاری از نظریه‏‌های دینی و غیردینی که تاکنون در خصوص اخلاق علم و فناوری مطرح شده، اولاً ناقص هستند؛ یعنی به علم یا فناوری پرداخته و در هریک از آن‏ها نیز، محدوده‏‌های مشخصی، مورد توجه قرارگرفته است؛ ثانیاً، اگرچه نظریه‏‌های غیر دینی مطرح شده در این منابع، از نظر انگیزه‏‌های اخلاق علم و فناوری، شباهت‏‌هایی با نظریه‏‌های دینی اسلام دارند، اما با یک نگاه اجمالی نیز روشن است که از نظر مبانی و روش، تفاوت‏‌های قابل توجهی دارند. ضمن این‏که اصولاً تأکید پژوهش‏‌های اصیل اسلامی بر پیشگیری از خطر التقاط، موجب می‏‌شود تا حتی با داشتن شباهت‏‌های ظاهری بین نظریه‏‌های اخلاق علم و فناوری دینی با غیر دینی اسلام، در استفاده از این نظریه‏‌ها، احتیاط لازم صورت گرفته و از این امر پرهیز شود.
ضمناً با توجه به این‏که در این تحقیق برای استخراج نظریه اخلاق علم وفناوری، رویکردها، از اسناد بالادستی دینی استفاده شده است، نظریه‏‌های مطرح شده در این پژوهش، خودبه‏‌خود پوشش داده شده و عملاً مورد استفاده قرار گرفته است.  
همچنین دو رویکرد «آینده‌‏نگری» و «ولایت‏‌مداری» که از یافته‌های تحقیق استخراج شد ضمن ارائه تحلیلی از رویکردها، با استفاده از مباحث و یافته‏‌های دیگر و هم‏چنین با استفاده از مدل‏‌های قیاسی ناشی از قرآن و عترت، تلاش شد تا رویکردهای منسجم، کامل‏‌تر و یک‏پارچه‏‌تری ارائه شود.
اما با توجه به غایت‏‌اندیشی و رویکرد قرآن کریم و عترت عظیم به آینده مطلوب اسلامی در دنیا و آخرت، روشن است‏ که رویکرد آینده‌‏نگری نیز، یکی از ابعاد رویکرد ولایت‏‌مداری است. روایات فراوان درخصوص اهمیت آینده‏‌اندیشی، آینده‏‌نگری و آینده‌‏نگاری نیز نشان‏‌دهنده اهمیت این رویکرد و زیرمجموعه ولایت بودن آن است.
همچنین، رویکردهای شناختی، اخلاقی، مدیریتی و سیاسی نیز، ابعاد دیگر رویکرد کلان ولایت‏‌مداری هستند.
می‏‌توان گسترده‏‌ترین، مهم‌‏ترین و اساسی‌‏ترین رویکرد اخلاق علم و فناوری را «رویکرد ولایت‏‌مداری» دانست و سایر رویکردها، ابعادی از این رویکرد کلان و مراتب آن محسوب می‏‌شوند.
همچنین بر اساس یافته‏‌های تحقیق و مباحث تحلیلی ذکر شده، رویکردهای اخلاق علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:
  1. رویکرد آینده‏‌نگری که مفاهیمی مانند غایت‏‌اندیشی، آینده‏‌پژوهی و آینده‏‌نگاری که در آن مستتر است.
  2. رویکرد ولایت‏‌مداری که در حکومت اسلامی، مباحث مدیریتی، اخلاقی نیز در ذیل رویکرد ولایت‏‌مداری قرار دارند.
برای نیل به هدف رویکرد ولایت‏‌مداری؛ که عبارت است از سعادت ابدی انسان، دو بعد ایمانی و عمل مبتنی بر آن، ضرورت دارد.
ایمان به ولایت الهی در پاسخ به «چیستی» ولایت و مباحث معرفت‏‌شناختی مربوط به آن است. عمل صالح نیز، در پاسخ به چگونگی ولایت‎مداری مطرح می‏‌شود.
از طرفی، یک نظریه در قالب‏‌های مختلف از جمله قالب مدل بیان می‏‌شود. بر این اساس، می‏‌توان گفت، ایمان و عمل صالح، یک مدل برای تبیین و تحقق نظریه ولایت‏‌مداری است.
به‏‌طورخلاصه، می‏‌توان گفت «چگونگی اخلاق علم و فناوری» مبتنی بر اسلام در «بعد فرآیندی» آن، تشخیص و عمل مبتنی بر مفاهیم ابعاد ایجابی اخلاق (فضائل اخلاقی اسلام) و پرهیز از عمل به مفاهیم ابعاد سلبی (رذائل اخلاقی) آن در علم و فناوری، با تلاش جهادی؛ که خود فضیلت اخلاقی برجسته‌‏ای است.
لذا مشخص شد هرچیزی (تفکر، علم، اقدام) زمانی‏که حسب شاخص‏‌های اخلاق علم و فناوری با ارزش‏‌های ایجابی اخلاقی اسلام عجین شود، تولید علوم و فناوری‏‌های الهی خواهد کرد و در صورت عجین شدن با ارزش‏‌های سلبی آن، علم و فناوری‏‌های غیر الهی تولید خواهد کرد.
لذا پس از جمع‌بندی یافته‌های تحقیق مشخص شد؛ هر علمی، اولاً منتظم و منظم است.
ثانیاً، فرآیند شکل‏‌گیری آن در ذهن؛ سپس انتقال آن به عین (نوشتار، گفتار، رفتار) نیز نیاز به کنش و واکنش‏‌های درونی، بیرونی یا هردو دارد.  
در ادامه هم  راهبرد عمل صالح که در همه ابعاد و عرصه‏‌های زندگی انسان کاربرد اساسی و تعیین‌کننده‏‌ای برای نیل به اهداف اخلاق علم و فناوری دارد نیز بخش‏‌هایی که به‏‌طورخاص این راهبرد در آن‏ها کارکرد دارد به‏‌شرح ذیل نگاشته شده است: همچنین این پژوهش می‌افزاید: راهکارهای کلان اجرایی کردن راهبرد عمل صالح در بخش استفاده از تهدیدها و فرصت‎های جهانی لازم است در تدوین سیاست‏‌ها، موارد زیر نیز گنجانده شود:
  • مطالعه و ظرفیت‏‌شناسی فرصت تکثرگرایی جهانی برای طرح مبانی اسلامی اخلاق علم و فناوری،
  •  مطالعه و ظرفیت‏‌شناسی فرصت‌ قوانین بین‌المللی برای طرح مبانی‌ و ترویج اخلاق علم و فناوری،
  • مطالعه و ظرفیت‏‌شناسی قاعده و فرصت «انصاف» در بسیاری از گروه‏‌های انسانی برای ترویج اخلاق علم و فناوری،
  • مطالعه و ظرفیت‏‌شناسی فناوری‏‌های نوین و پیشرفته برای برای‌ ترویج اخلاق علم و فناوری،
  • مطالعه و ظرفیت‌‏شناسی فرصت‌ مشترکات ادیان برای‌ ترویج اخلاق علم و فناوری.
این پژوهش همچنین موارد ذیل را نیز به‌عنوان «پيشنهاد تحقیق اخلاق علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران» به‎ترتیب و به‎شرح زیر ارائه کرده است:

       فایل پژوهش مذکور را می‌توانید از اینجا دانلود کنید:

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7