کد خبر: 15583| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۵ آذر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۵:۲۲:۰ | تعداد بازدید: ۲۸۹۲

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه ای به مناسبت هفته پژوهش تصریح کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی برای تخصیص بودجه مناسب به حوزه پژوهش در راستای تحقق منویات رهبر حکیم انقلاب «مدظله‌العالی» و رشد و پیشرفت کشور برنامه‌ریزی لازم را اتخاذ کنند.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیِم
«یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ، وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»

 خداوند كسانی را كه ايمان آورده‌اند و كسانی را كه علم به آنان داده شده درجات عظيمی می‌بخشد. (مجادله،۱۱)

در دین مبین اسلام علم و پژوهش از جایگاه والایی برخوردار است و در قرآن کریم نیز که معجزه جاوید رسول مکرم اسلام(ص) است، جامعه انسانی مکرراً به کشف حقایق هستی دعوت شده‌اند و جهان هستی مالامال از اسرار و حقایق کشف نشده است که انسان کاوشکر همواره در مسیر دستیابی به این حقایق سعی و تلاش داشته است.
اهمیت و جایگاه دانش و پژوهش در اسلام تا جایی است که حضرت محمد(ص) مداد علما را افضل از خون شهدا دانسته‌اند و در حدیثی دیگر علما را چراغ‌های روی زمین و جانشین انبیاء خوانده‌اند. به حق دانشمندان مسلمان توانستند در ادوار مختلف تاریخ منشاء خدمات ارزشمند برای بشریت باشند و تاریخ و تمدن اسلام و ایران مملو از دانشمندان و مفاخری چون ابوعلی سینا، خوارزمی، بیرونی، فارابی، جابربن حیان و... است که پیشرفت‌های علمی در جهان و بشریت مرهون این دانشمندان است. نام دانشگاه و شهر علمی در جهان با جندی‌شاپور و ربع رشیدی آغاز شد و نظامیه، دارالفنون، بیت‌الحکمه‌ها و .... نیز بخشی از این میراث تمدنی اسلام و ایران است.

امروز نیز این تلاش توسط دانشمندان ایرانی و مسلمان برای شکوفایی در علم و فناوری و تحقیق و پژوهش ادامه دارد و اهمیت پژوهش در ایران اسلامی بعد از انقلاب چندین برابر شد و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی توسعه فراوان یافت و امروز شاهد مشارکت انبوه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی در نوآوری علمی هستیم که به این واسطه شاهد رتبه‌های چهارم در رشد علمی و رتبه شانزدهم در مقالات علمی بین‌المللی و افزایش کم نظیر تعداد دانشمندان پر استناد و قرار گرفته بیش از 60 دانشگاه کشور در ذیل دانشگاه‌های برتر جهان هستیم.
قطعاً این پیشرفت‌ها مرهون توجه خاص مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» به پژوهش و علم و فناوری بوده است که همواره این موضوع را با جدیت دنبال کرده‌اند و جنبش نرم‌افزاری و نهضت تولید علم، جهاد علمی، نقشه جامع علمی کشور و مأموریت‌های جدی دیگری توسط معظم‌له همواره برای پیشرفت نهضت علمی در دهه‌های مختلف مطرح شده است و در سال‌های اخیر نیز رهبر حکیم انقلاب «مدظله‌العالی»  با صدور بیانیه گام دوم راهبردهای راهگشا برای آینده کشور را ترسیم کرده‌اند که خوشبختانه علم و پژوهش مطلع و سرآغاز توصیه‌های ایشان در این بیانیه است و بر اساس آن دانش،‌ آشکارترین وسیله عزّت و قدرت یک کشور است که باید برای رسیدن به توانایی از مسیر دانایی گذشت.
باید قدرشناس نعمت این رهبر دانا و حکیم بود که چه زیبا به این مقوله واقف هستند و فرموده‌اند که “در دفاع از جامعه نخبگان و از حرکت علمی کشور، تا نَفس دارم ذرّه‌ای کوتاه نخواهم آمد” و ایشان در سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری تأکیده کرده‌اند که سهم بودجه تحقیق و توسعه باید به حداقل 4درصد توليد ناخالص داخلي تا پايان سال ۱۴۰۴ برسد که شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدیت بر آن است تا این مطالبه رهبر حکیم را عملیاتی کند. در این راستا باید علاوه بر توجه به سهم بودجه تحقیق و پژوهش در دستگاه‌های دولتی و عمومی به نقش مهم بخش خصوصی برای دسترسی به این هدف مهم توجه کرد و راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور از این مسیر می‌گذرد و ضروریست که کشور با داشتن این حجم بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گام‌های محکم‌تری برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان بردارد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا در سال اخیر مصوبه “سیاست‌ها و برنامه‌های اقدام علمی، فناورانه و فرهنگی جهش تولید” را به تصویب رساند که در آن علاوه بر دستگاه‌های اجرایی برای قوه قضائیه و قوه مقننه نیز تکالیفی مشخص شد لذا باید به سمتی حرکت کنیم که خلق ثروت در کشور مبتنی بر دانش و پژوهش باشد.
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هفته پژوهش را به تمام تلاش‌گران حوزه پژوهش و فناوری اعم از حوزویان و دانشگاهیان، فعالان پژوهش در شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر فعالان این عرصه مهم و راهبردی کشور تبریک عرض داشته و از دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی تقاضا دارد که برای تخصیص بودجه مناسب به حوزه پژوهش در راستای تحقق منویات رهبر حکیم انقلاب «مدظله‌العالی» و رشد و پیشرفت کشور برنامه‌ریزی لازم را اتخاذ کنند.
در پایان درود و سپاس خود را تقدیم می‌کنیم به شهدای علم و فناوری و به طور خاص شهدای هسته‌ای و شهید اندیشمند دکتر فخری‌زاده، روحشان شاد و راه و حکمتشان پر طنین باد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7