کد خبر: 14640| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۶:۰ | تعداد بازدید: ۲۸۰۹

وزیر آموزش‌وپرورش در آیین بازگشایی دانشگاه شهید رجایی بابیان اینکه اختلال آموزشی، پایه‌های اجتماعی را سست می‌کند و به مهارت‌های اجتماعی آسیب می‌زند، اظهار کرد: دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان اهداف متفاوتی با سایر دانشگاه‌ها دارند و باید در پی تربیت‌معلم باشند.
صبح امروز محسن حاجی میرزایی در آیین بازگشایی دانشگاه‌های شهید رجایی و با اشاره به آغاز سال تحصیلی در ابتدای پاییز این روز را بسیار مهم خواند و افزود: مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مخاطره‌ای که براثر شیوع کرونا در کنار مخاطره سلامت به وجود آمد، موضوع آموزش است.
وی بابیان اینکه در شرایط کرونایی جامعه با تکیه‌بر نیروهای توانمند موقعیت‌های خودش را پیدا کرد و کسب‌وکار رونق گرفت، اظهار کرد: گاهی اوقات این روزها در فضای رسانه‌ای در خصوص بازگشایی مدارس موردنقد قرار می‌گیریم که چرا سال تحصیلی را آغاز کردیم، آیا آموزش‌وپرورش نگران سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان نیست؟ آیا نگرانی خانواده‌ها برای ما مهم نیست؟
اختلال آموزشی پایه‌های اجتماعی را سست و به مهارت‌های اجتماعی آسیب می‌زند
حاجی میرزایی ادامه داد: با مسئله بزرگ اجتماعی مواجه هستیم، بنابراین اگر کرونا در جریان آموزش اختلال ایجاد کند، آثار روانی آن روی دانشجویان و دانش‌آموزان و آینده سرزمین تأثیرات پایداری خواهد داشت لذا افرادی که علاقه‌مند به حل مسئله هستند و در این خصوص دغدغه دارند باید راه‌حل ارائه دهند تا به استمرار آموزش کمک کند.
وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده در دنیا، اختلال آموزشی پایه‌های اجتماعی را سست می‌کند و به مهارت‌های اجتماعی آسیب می‌زند، ضمن آنکه با بیماری‌های جسمی و روحی همراه است، درواقع این هم یک نوع بیماری است و حتی با اثرات عمیق‌تری نسبت به کرونا همراه است.
عضو کابینه تدبیر و امید، تأکید تمام دنیا را بر آموزش‌های حضوری دانست و عنوان کرد: افزود: در تمام دنیا کشورها تأکید بر شروع سال تحصیلی دارند و ما هم ‌سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم، به نگرانی و دغدغه خانواده‌ها اهمیت می‌دهیم و هیچ الزامی به خانواده‌‌ها نداشتیم بلکه خود را موظف کردیم که آموزش را در دسترس همه افراد جامعه قرار دهیم و شرایط انتخاب را بر ای آن‌ها مهیا کنیم و به انتخاب خانواده‌ها احترام می‌گذاریم.
وی با تأکید بر آموزش‌های حضوری به‌عنوان یک اولویت، اظهار کرد: آموزش‌های حضوری کارکرد گسترده‌تری دارند اما چون امکان آموزش حضوری در همه‌جا نیست، شرایط استفاده از آموزش‌های غیرحضوری را نیز فراهم کردیم و بر اساس پیش‌بینی‌های ما هیچ دانش‌آموزی محروم از آموزش نخواهد بود و مجبور نیست روشی را خلاف نظر خانواده‌اش در دریافت آموزش‌ها انتخاب کند.
وزیر آموزش‌وپرورش حفظ سلامت دانش آموزان را اولویت اصلی برشمرد و خاطرنشان کرد: در موضوع سلامت، معیار ما فرماندهی سلامت کشور است، مثل هر موضوع دیگری ممکن است نظرات گوناگون وجود داشته باشد اما ما به مسئولان سلامت و وزارت بهداشت اعتماد داریم و بر اساس نظرات آن‌ها عمل می‌کنیم.
وی از ابلاغ دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت به مدارس خبر داد و عنوان کرد: در سطح دانشگاه‌ها هم امکاناتی فراهم کردیم و تمهیداتی را اندیشیده‌ایم تا دانشجو معلمان در محل تحصیل خود حضورداشته باشند.
حاجی میرزایی بابیان اینکه اگر اختلال در فراگیری آموزشی ایجاد شود، جامعه توانایی مقابله مؤثر با پدیده‌های نو را از دست می‌دهد، اظهار کرد: جامعه‌ای که با اختلال مواجه است دچار آسیب خواهد شد.
وی تمرکز بر یادگیری را عامل کارآمدی جامعه و موجب تفاوت جوامع از یکدیگر برشمرد و اظهار کرد: بنیادین‌ترین شکل عدالت در بستر فراگیری شکل می‌گیرد و دسترسی باکیفیت همه اقشار به آموزش زمینه نابرابری در قدرت، ثروت و منزلت را اصلاح می‌کند، بنابراین اخلال در این موضوع، نابرابری‌ها و استیصال را شکل می‌دهد، پس اگر می‌خواهیم جامعه کارآمد داشته باشیم باید بیش‌ازپیش روی یادگیری تمرکز داشته باشیم.
عضو کابینه تدبیر و امید اذعان کرد: به همان میزان که یادگیری عمیق‌تری داشته باشیم می‌توانیم از استقلال و ارزش‌های خود دفاع کنیم، نمی‌توان آموزش را تعطیل کرد و آن را کم‌اهمیت دانست لذا تلاش می‌کنیم تا جریان یادگیری در جامعه قوت بگیرد و جامعه شادابی خود را بیابد.
وی با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب به دانشگاه‌های شهیدرجایی و فرهنگیان اظهار کرد: گاهی اوقات از اینکه موردتوجه قرارگرفته‌ایم شگفت‌زده می‌شویم و فراموش می‌کنیم چرا موردتوجه بودیم.
دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان در پی تربیت‌معلم باشند
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: ساختار و ساختمان این دانشگاه‌ها با سایر دانشگاه‌ها تفاوتی ندارد، این دانشگاه‌ها به وجود آمده است تا معلم تربیت کند درصورتی‌که سایر دانشگاه‌ها دانشمند تربیت می‌کنند، لذا بین عالم و معلم تفاوت است و این تربیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.
در اجرای سند تحول؛ مطالبه گری باید توأم با مسئولیت‌پذیری باشد
وی برقرار گرفتن موضوع مطالبه گری درکنار مسئولیت‌پذیری تأکید و عنوان کرد: انتظار داریم و فکر می‌کنم توقع رهبر معظم انقلاب نیز از شما این است برای بررسی اجرای سند تحول اول از خودمان شروع کنیم و ببینیم برای اجرای سند تحول چه‌کاری کرده‌ایم و چه قدمی برداشته‌ایم. همه ما در این امر مسئول هستند، مطالبه‌گری امر پسندیده‌ای است اما در فرهنگ دینی ما در کنار مطالبه گری مسئولیت‌پذیری هم از اهمیت بالایی برخوردار است.
وزیر آموزش وپرورش خطاب به مسئولین دانشگاه‌های شهید رجایی و فرهنگیان اظهار کرد: خود را از قیدوبند راه و روش سایر دانشگاه‌ها رها کنیم و طرحی نو و جدید ارائه دهیم.
عضو کابینه تدبیر و امید اتصال این دو دانشگاه به آموزش‌وپرورش را موهبتی بزرگ برشمرد و افزود: نمی‌توان هیچ‌کس را در آموزش‌وپرورش به کنار گذاشتن سند تحول بنیادین متهم کرد. همه وزرا برای اجرای سند تحول تلاش کرده‌اند اما نظرات و مسیرها متفاوت بوده و شاید برخی نیز مسیر را اشتباه رفته باشند اما کسی سند را کنار نگذاشته است.
وی ادامه داد: مسیرهایی که تاکنون پیمودیم نیازمند نقد عمیق‌تری است اما معتقد هستم در همین موضوع سند تحول بنیادین، تربیت‌معلم موضوع مهمی است و معلم جانشین تمام نداشته‌ها است.
وزیر آموزش‌وپرورش اظهارکرد: باید راندمان دانشگاه‌های تربیت دبیرشهیدرجایی و فرهنگیان بر اساس تأثیرشان در تربیت‌معلم باشد، هیچ نهادی بار سنگینی که بر دوش این دو دانشگاه‌ است را ندارد زیرا بهترین سرمایه خانواده‌ها در اختیار ما قرار دارد.
وی در پایان گفت: اعتقاددارم که با اهداف خود فاصله‌داریم و باید طرحی نو دراندازیم و آرایش جدیدی به خود بگیریم، دانشجویی که وارد دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌شود پس از فراغت از تحصیل باید همواره ارتباطش را با این دانشگاه‌ها حفظ کند و دانشگاه نیز عملکرد او را ارزیابی کند لذا زمینه ارتباط دائم با دانشگاه باید برای دانشجو معلم فراهم باشد.

منبع: مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7