کد خبر: 14503| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۸ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۸:۱۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۰۵

در پیام وزیر آموزش‌وپرورش به مناسبت روز جهانی سوادآموزی تأکید شد: سوادآموزی زیربنای توسعه پایدار و تلاشی ارزنده برای حفظ و ارتقای حقوق و اعتلای کرامت انسانی است.
محسن حاجی میرزایی در این پیام با اشاره به افزایش نرخ باسوادی بزرگ‌سالان از 47،5 درصد در سال 1355 به 89 درصد در سال 1398 بر شاخص بودن جمهوری اسلامی ایران در آموزش‌وپرورش بزرگ‌سالان در جهان تبریک و کسب جایزه بین‌المللی سواد سال 2018 را یکی از افتخارات این سازمان نام برد. متن پیام به مناسبت روز جهانی سوادآموزی به شرح زیر است:
نامگذاری یکی از روزهای سال در تقویم جهانی به عنوان روز سوادآموزی نشان دهنده آن است که این مهم زیربنای توسعه پایدار و تلاشی ارزنده برای حفظ و ارتقای حقوق و اعتلای کرامت انسانی است. گرامی داشت این روز طی 54 سال گذشته، نشانگر توجه و اهتمامی است که می تواند دستیابی به آموزش کیفی عادلانه و مداوم را برای همه آحاد جامعه فراهم کند. در دین مبین اسلام وسیره پیامبر اعظم، حضرت محمد مصطفی(ص) علم آموزی ابزار دانایی و خواندن نخستین کلمه و فرمان قرآن کریم است؛ از این روز خواندن و نوشتن برای آموختن و رهنمون شدن به پاکی و نیل به حیات طیبه از اهداف دین اسلام به شمار می‌آید.
باعنایت به اینکه پیروی از رهنمودهای دین مبین اسلام و سیره نبوی همواره یکی از ارکان حکمرانی در کشور اسلامی ماست. حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که به لزوم سوادآموزی برای همگان تأکید داشتند، موضوع آموزش برای همه را با شعار ایران را سراسر مدرسه کنیم، ده سال پیش از اجماع جهانی مطرح نمودند و به مرحله عمل رساندند.
همچنین، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش همواره بر ریشه کنی
بی­سوادی تأکید ویژه‌ای داشتنه‌اند؛  از این رو کشور ایران شاهد دستاوردهای مهمی در سازمان نهضت سوادآموزی به عنوان متولی امر سوادآموزی بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش نرخ باسوادی بزرگسالان از 47،5درصد در سال 1355 به 89 درصد در سال 1398 شاخص بودن جمهوری اسلامی ایران در آموزش و پرورش بزرگسالان در جهان و کسب جایزه بین المللی سواد سال 2018 اشاره نمود.
اکنون با وجود همه‌گیری کووید-19 و بحران ناشی از آن، این سازمان در راستای تحقق عدالت آموزشی فعالیت‌های خود را افزایش داده و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی، یادگیری سوادآموزان را تنوع بیشتری بخشیده است. اینجانب فرارسیدن روز جهانی سوادآموزی را به همکارانم در سازمان نهضت سوادآموزی، کارشناسان استان‌ها و شهرستان‌ها به ویژه پیشکسوتان میدان مبارزه با بی‌سوادی و آموزش دهندگان پرتلاش، تهنیت می‌گویم و برای خدمتگزاران صدیق این عرصه، آرزوی توفیق روزافزون دارم.

منبع:مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7