کد خبر: 8664| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۹ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۳۰:۰ | تعداد بازدید: ۲۱۷۰

وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی بابیان اینکه وابستگی به برنامه‌هایی که از گذشته بوده است، ممکن است در زمان حال جذابیتی نداشته باشد را به‌عنوان یکی از چالش‌های فعالیت‌های پرورشی در مدارس برشمرد و افزود: باید به دنبال برنامه‌های جدید، کاربردی، ایده‌های نو و سلیقه روز دانش آموزان مطابق با نیازهای زمانه خودمان باشیم.
دکتر حاجی میرزایی در نشست با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی که در ساختمان علاقمندان برگزار شد، اظهار کرد: بین پدیده و محیط آن‌ها رابطه‌ای وجود دارد لذا هر پدیده‌ای در هر محیطی رشد نمی‌کند و هر محیطی نیز مستعد پذیرش هر پدیده‌ای نیست لذا باید به این مسئله فکر کرد که چگونه می‌توان محیطی مناسب و مستعد برای انجام کار به وجود آورد.
وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه برای انجام فعالیت‌های پرورشی در مدارس باید انگیزه را به‌صورت درونی در دانش آموزان به وجود آورد زیرا در صورت عدم انگیزه درونی فعالیت‌های پرورشی پایدار نخواهند بود، اظهار کرد: درحالی‌که اولویت فعالیت‌ها در نظام تعلیم و تربیت و بر اساس سند تحول بر تربیت دانش آموزان متمرکز است اما در آموزش‌وپرورش به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اولویت و ارجحیت با برنامه‌های آموزشی شده است و تربیت دانش آموزان به حاشیه رفته است.
وی ادامه داد: انجام مسابقات فرهنگی و هنری بسیار مهم است و باید ادامه یابد اما سیاست‌گذاری در حوزه تربیت باید فعال باشد و ظرفیت‌های مدرسه را فعال کنیم.
دکتر حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: در مدرسه به‌اندازه ظرفیتی که ایجاد می‌کنیم می‌توان فعالیت کرد لذا باید ایده‌های عملی و عمیق ارائه کرد تا بتوان ظرفیت‌های لازم در حوزه پرورشی را به وجود آورد.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اینکه بهترین بستر فعالیت در جهان خلقت به معلمان داده ‌شده است پس نباید غلبه‌کارهای اجرایی ذهن شمارا از اهداف اصلی دور کند، اظهارکرد: رفع مشکلات حوزه پرورشی تنها به دست مدیران و کارکنان این حوزه است لذا باید روی این موضوع متمرکز شوند.
توجه به اثربخشی برنامه‌ها ضرورتی است که مورد غفلت واقع‌شده است
وی بابیان اینکه وابستگی به برنامه‌هایی که از گذشته بوده است، ممکن است در زمان حال جذابیتی نداشته باشد را به‌عنوان یکی از چالش‌های فعالیت‌های پرورشی در مدارس برشمرد و افزود: باید به دنبال برنامه‌های جدید، کاربردی، ایده‌های نو و سلیقه روز دانش آموزان مطابق با نیازهای زمانه خودمان باشیم.
وزیرآموزش‌وپرورش تصریح کرد: در حوزه اردوها نیازمند کار بیشتری هستیم اعتبارات و نیروی انسانی مشکل اصلی اردوها نیست بلکه نیازمند طرحی در این زمینه هستیم تا بدانیم دانش آموزان هر سطح و پایه به چه اندازه و چه نوع اردوهایی نیاز دارند.
وی با اشاره به اینکه بر اساس تجارب چهل‌ساله مدیریت پس از انقلاب، توجه به اثربخشی طرح‌ها از ضروری‌ترین مواردی است که همواره مورد غفلت واقع‌شده است، گفت: اغلب تاکتیک‌های مدیریتی که تاکنون به کار گرفته‌شده است خروجی لازم را نداشته است لذا باید در این زمینه ایده ها‌ی کارساز ارائه داد.
مشکلات مزمن؛ انگیزه حل آن‌ها را از بین می‌برد
وی ادامه داد: هیچ‌گاه با مشکل کنار نیایید زیرا به‌مرور مشکل مزمن می‌شود و به وجود آن عادت می‌کنید و انگیزه‌ای برای حل آن نخواهید داشت. لذا اگر مشکلی در یک دستگاه مزمن شود نشانه بیماری آن دستگاه است.
وزیرآموزش‌وپرورش بابیان اینکه در حوزه آسیب‌های اجتماعی باید استراتژی داشت و کار در این زمینه بسیار حیاتی است و باید ابتدا افراد را تجهیز کنیم و مهارت‌ها را در این زمینه بیاموزیم، افزود: به‌عنوان محور اصلی فعالیت‌های پرورشی باید به آسیب‌های اجتماعی توجه شود و این امری حیاتی برای کشور است.

منبع:مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7