کد خبر: 7076| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۱۹ آبان سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۱۸:۰ | تعداد بازدید: ۳۷۴۲

جلسه بررسی اساسنامه فرهنگستان‌های کشور روز سه‌شنبه 98/8/14 به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ‌دکتر علیرضا اسماعیلی سرپرست فرهنگستان هنر در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی با تبریک آغاز امامت حضرت مهدی (عج) و با اشاره به سابقه عملکرد فرهنگستان­‌ها در کشور خاطرنشان کرد: بررسی امکان به‌روزرسانی اساسنامه فرهنگستان­‌های کشور مسئله­‌ای است که اخیراً مورد توجه قرار گرفته و یکنواخت کردن وظایف عملکردی فرهنگستان­‌ها در عین توجه به وظایف اختصاصی هر کدام از آنها موضوعی است که می­تواند مورد مطالعه کارشناسی قرار گیرد.
وی با اشاره به ماده 75 قانون اساسی کشور یادآور شد:  اساساً هیئت امناء و نهادهای سیاست‌گذار نباید تعهدات مالی برای دولت ایجاد کنند مگر با تأمین و تأیید اعتبارات مربوطه، به همین خاطر است که مصوبات به نهادهای مالی و منابع انسانی ارجاع می‌شود.

دکتر عاملی: گزارش عملکردها و فعالیت­های فرهنگستان­‌ها در اختیار عموم قرار گیرد
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ‌برای ایجاد تلقی مناسب از عملکرد فرهنگستان­ها در سطح عمومی، شایسته است گزارش عملکردها و فعالیت­های فرهنگستان­ها در اختیار عموم قرار گیرد. وجود اتاق فکر دانشمندان برتر کشور موجب آرامش مردم است و یک سرمایه بزرگ ملی برای تضمین سلامت مسیر راهبردی کشور در حوزه‌های مهم علم است.
وی تصریح کرد: همین‌که فحول علمی و دانشمندان برجسته کشور در کنار هم اقدام به همفکری می­کنند، همان انتظاری است که توسط فرهنگستان به خوبی محقق شده است و باید توجه داشت که در کنار اقدامات مذکور شأن فاخر و علمی فرهنگستان و اعضای آن حفظ شود.
دکتر عاملی تأکید کرد: تغییر در اساسنامه فرهنگستان­ها نباید در ثبات این نهاد مهم و برجسته خدشه وارد کند بلکه باید با حفظ جایگاه این نهاد ملی تغییرات مفید و مؤثر را دنبال کرد.
 

دکتر مرندی: فرهنگستان علوم پزشکی آمادگی کمک به نظام سلامت کشور در عرصه‌های راهبردی است
دکتر مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: چند سال قبل روی اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی طی هفته‌ها کار فکری و جمعی گسترده‌ای صورت گرفته است که می‌تواند به عنوان یک اساسنامه الگو مبنای کار قرار گیرد و نیاز به هیچ‌گونه تغییری در آن مشاهده نمی‌شود. ایشان اضافه کرد ما به دنبال کمک به نظام سلامت کشور در عرصه‌های راهبردی هستیم. مناسب است نسبت به تقدیر سالیانه از اساتید و دانشمندان برتر که سنت فرهنگستان‌ها بوده است، اقدام شود.
 

دکتر داوری اردکانی: بررسی و اصلاح اساسنامه­ها با مشورت فرهنگستان­ها صورت گیرد
دکتر داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم گفت:‌ از آنجا که اساسنامه فرهنگستان­ها بایستی توسط شورای عالی انقلاب تصویب نهایی شود مناسب است تا بررسی اساسنامه­‌ها با مشورت خود فرهنگستان­‌ها صورت گیرد.
وی افزود: همه فرهنگستان­ها اساسنامه پیشنهادی خود را تهیه کرده­‌اند و آمادگی دارند با بررسی آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی فرآیند اجرایی را پیگیری کنند.
 

دکتر حداد عادل: شایسته است بررسی اساسنامه فرهنگستان­‌ها مورد بررسی کارشناسی و جامعی قرار گیرد
دکتر حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: در بررسی اساسنامه نهادهایی چون فرهنگستان­‌ها شایسته است فارغ از رویه­‌های معمول، بررسی کارشناسی و جامعی صورت گیرد و اساتید و دانشمندان باید برای آن اظهار نظر کنند.
وی افزود:‌‌ از ابتدای تأسیس فرهنگستان­ها هماهنگی لازم میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با فرهنگستان علوم از یک جهت و هماهنگی لازم میان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با فرهنگستان علوم پزشکی از جهتی دیگر صورت نگرفته و مأموریت‌­های لازم توسط این دو وزارتخانه به فرهنگستان­‌ها ارائه نشده است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه‌ قرار شد تا با هماهنگی ریاست محترم جمهور و  ریاست جمهوری نسبت به تشکیل جلسه هیئت امناء فرهنگستان‌ها و همچنین ملاقات اعضاء پیوسته فرهنگستان با رئیس‌جمهور و اقدام لازم در خصوص فرآیند اصلاح اساسنامه فرهنگستان‌ها از مسیر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نظر اعضاء محترم هیئت امناء فرهنگستان‌ها اقدام لازم صورت گیرد.
همچنین مقرر شد موضوع بررسی اساسنامه فرهنگستان­‌ها برای بررسی در اختیار ستاد علم دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد و در جلسه‌­ای با حضور رؤسای فرهنگستان­‌ها به بررسی اساسنامه­‌های آن­ها پرداخته شود.
دکتر عاملی تأکید کرد با هماهنگی که با رئیس دفتر رئیس‌جمهور جناب آقای دکتر واعظی به عمل آمده، بازنگری در اساسنامه فرهنگستان‌ها به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع خواهد شد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7