کد خبر: 6528| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۴:۵۲:۰ | تعداد بازدید: ۵۹۹۵

وزیرآموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: معلمان جزو معتمدترین گروه‌های مرجع در جامعه هستند و باید این مرجعیت را حفظ کنیم.
محسن حاجی میرزایی در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما با تبریک سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: با تلاش همکارانم در سراسر کشور فضاهای آموزشی با شروع سال تحصیلی آماده شده است، معلمان آموزش داده شده‌اند، 142 میلیون جلد کتاب در1000 عنوان منتشرشده است وزحمات و تلاش همکارانم باعث شده تا آغاز سال تحصیلی باشکوهی را داشته باشیم.
وی افزود: اگرحال آموزش‌وپرورش خوب باشد حال جامعه خوب خواهد بود، به طوری که همه از فراررسیدن ماه مهر، امید و حس خوبی خوهند داشت.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه درچند دهه گذشته آموزش‌وپرورش با تقاضای گسترده رو به‌رو بوده است، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش چتر پوشش تحصیلی خود را تا 98.5 درصد افزایش داده است و این توجه به کمیت باعث شده است تا کیفیت کاهش یابد در حالی که استانداردهای آموزشی باید افزایش یابد لذا تمام تلاشم را خواهم کرد تا انتقالی از توسعه کمی به توسعه کیفی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه همواره باید فعالیت‌ها را ارزیابی کرد که آیا به اهداف آن رسیده است یا نه؟ گفت: باید با مشاوره تحصیلی بتوانیم با توجه به شرایط جامعه، استعدادهای فرد در زمان تحصیل و علاقه دانش آموزان، هدایت تحصیلی خوبی را داشته باشیم. البته همه عوامل در اختیار آموزش‌وپرورش نیست به طوری که رشته‌هایی که درآمد بیشتری دارند دانش آموزان تمایل بیشتری دارند تا به آن رشته‌ها ورود کنند لذا جهت‌گیری‌ها خیلی اوقات از بیرون به آموزش‌وپرورش وارد می‌شود.
حاجی میرزایی کنکور را تنها هدفی دانست که برای پایان تحصیلات دانش آموزان در نظرگرفته شده است، خاطرنشان کرد: ما نیاز به تعیین اهداف بیشتری در پایان راه آموزش‌وپرورش داریم، لذا باید مجموعه عواملی دیگری مانند بخش‌های صنعت، کشاورزی و... تقاضاهای دیگری باشند تا دانش آموزان را به سمت خود بکشاند و پایان راه آموزش‌وپرورش کنکور و دانشگاه نباشد .
وی در ادامه اضافه کرد: باید اتصال ارگانیک آموزش‌وپرورش با بخش‌های دیگر جامعه وجود داشته باشد تا از اعتبار کنکور کاسته شود و بخش‌های دیگر کشور متقاضی افرادی که در پایان راه آموزش‌وپرورش هستند، باشند.
وی با اشاره به  بهبود معیشت معلمان و فرهنگیان، تصریح کرد: معلمی کلیدی‌ترین عنصر و رکن اصلی آموزش‌وپرورش است؛ لذا معلم توانمند و با انگیزه می‌تواند همه مشکلات را برطرف کند و معلم جانشین همه نداشته‌ها است. نظام منابع انسانی در آموزش‌وپرورش آسیب دیده است که با توجه به سند تحول بنیادین باید در این نظام چرخش جدی اتفاق بیافتد، به طوری که در ابتدای سال تحصیلی 107 هزار معلم کسری نداشته باشیم، لذا درباره نیروی موردنیاز آموزش‌وپرورش باید تصمیم واحدی در مورد نیروی انسانی بین سازمان‌های کشور اتفاق بیافتد.
وزیرآموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: معلمان جزو معتمدترین گروه‌های مرجع در کشور هستند و باید این مرجعیت را حفظ کنیم.
حاجی میرزایی با بیان اینکه در مورد معیشت معلمان نظام رتبه بندی پیش بینی شده است، گفت: نظام رتبه بندی باتوجه به صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان می‌تواند تا حدی برطرف کننده مشکلات باشد. درحال حاضرآیین نامه رتبه بندی در کمیسیون اجتماعی دولت است و تا دو سه هفته آینده به صحن دولت خواهد رسید و با تصویب دولت رتبه بندی فرهنگیان اجرا خواهد شد اما زمان اجرای رتبه بندی از ابتدای مهر خواهد بود.
وی تاکید کرد:85 درصد مدارس کشور دولتی است و مدارس دولتی حق ندارند بابت خدمات آموزشی از مردم پولی دریافت کنند، اما اکنون شروع سال تحصیلی است و ما نتوانسته‌ایم سرانه دانش آموزان را به مدارس پرداخت کنیم و اولیایی که با مدرسه ارتباط دارند از مشکلات مالی مدارس آگاه هستند و باتوجه به این مشکلات به مدارس کمک می‌کنند.
منبع:  معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت‌آموزش و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7