کد خبر: 5086| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۲ مرداد سال ۱۳۹۸ | ساعت ۲۱:۴۶:۰ | تعداد بازدید: ۷۲۲۰

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌ها و شاخصه‌های مهم و حساس فضای مجازی در روزگار امروز، گفت: جهان سایبر کوچک و بی‌اهمیت نیست بلکه آینده کودکان و نوجوانان ما در آن خلاصه می‌شود.
دکتر سیدعباس صالحی سه‌شنبه شب در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در تالار وحدت، افزود: در دوران خاصی قرار گرفته‌ایم و ورود به جهان سایبری جدید تعاریف خاص خودش را دارد و نوع مواجه ما را و از طرفی عمق برخورد افراد را با این جهان متفاوت می‌کند.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دوره‌های مختلف تاریخی اعم از پیشا تاریخی، عصر مدرن و پسا تاریخی و مدرن یعنی عصر و جهان سایبری، اظهار داشت: عصر سایبری در واقع یک ورق جدید از تاریخ بشریت است.
به گفته صالحی اگر جهان را به پیشا تاریخ و پساتاریخ تقسیم کنیم پس می‌توان بشریت در فضا مجازی را نیز به پیشا سایبر و پسا سایبر تقسیم کرد.
فضای سایبری یک آخرالزمان و یک جهان تازه
عضو کابینه دولت دوازدهم در عین حال تصریح کرد: عصر سایبر یک مقطع جدید در تاریخ بشریت به شمار می‌آید که با سرعت در حال تحول و گذر به جهانی جدید و تحولات نو است که انسان را با سرعت تحولات و تغییرات خود وارد جهانی تازه می کند.  
به گفته صالحی در جهان تازه سایبری اشیاء معنای تازه پیدا کرده و روابط انسان با انسان و با اشیا نیز تعاریف خاص خودش را پیدا خواهد کرد.  
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز در فضای وجودی انسان یک خود سایبری در حال شکل گیری است، تاکید کرد: اگر خود را با تحولات و سرعت آن در فضای مجازی هماهنگ نکنیم و با آن به روز نشویم به طور یقین از  سرعت تحولات در این فضا عقب مانده و دچار زیان خواهیم شد بنابراین باید خود را با سرعت تحولات این فضا باید هماهنگ شویم.  
از انقلاب دیجیتالی در این گذر تاریخ چه تصویری داریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در یک دوره خاص تاریخی قرار گرفته و به نوعی ورود به جهان سایبری تعریف خودش را پیدا کرده و بسته به تصویری که از آن داریم، مواجهه ما با آن نیز می‌تواند متفاوت باشد، تاکید کرد: اینکه ما از انقلاب دیجیتالی در این گذر تاریخ چه تصویری داریم، در عملکرد ما نیز تاثیرگذار است.
دکتر صالحی اضافه کرد: تاریخ به دوره‌هایی تقسیم می‌شود. اما باید پرسید که آیا عصر سایبری در عصر مدرن قرار دارد یا اینکه جهان سایبری دوره‌ای جدید از جهان است که ورق تازه‌ای را در تاریخ بشریت ثبت کرده است. اگر جهان را به دو دوره پیش از تاریخ و پس از تاریخ تعریف کنیم، جهان بشریت را نیز باید به دو بخش پس از سایبری و قبل از سایبری تقسیم کرد. به نوعی ما وارد جهان تازه‌ای شدیم، نه دوره‌ای تازه. فضای سایبری یک آخرالزمان و یک جهان تازه است.
دکتر صالحی یادآورشد: غفلت از انقلاب صنعتی و علمی منجر به عقب ماندگی‌ها شد و اگر نجنبیم و همراه و همگام با تحولات فضای مجازی و سایبری نشویم در این مقطع هم دچار عقب ماندگی شده و دیگران گوی سبقت را از ما می‌ربایند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان‌های حکومتی ما باید خودشان را با شرایط تازه هماهنگ کنند، گفت: وزارتخانه‌های ما باید به این طرف بروند که در اتفاق‌های مختلف به صورت تازه‌ای برخورد کنند. به این ترتیب ما در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دومی هستیم که برای آن برنامه ۳ ساله در نظر گرفته شده که ۷۱ اقدام دارد. به نوعی ساختارهای ما باید متناسب با این نگاه تازه تغییر کند و در این راستا اقداماتی در حال انجام است.
دکتر صالحی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر ما این است که حرکت‌ها باید رویکرد ملی پیدا کنند. به این ترتیب با همکاری مرکز فناوری فضای مجازی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که براساس آن ما در همه استان‌ها تولید محتواهایی داشته باشیم. امیدوارم این جشنواره مایه برکت برای مردم و کشور عزیزمان باشد و بتوانیم در کنار هم اتفاق خوبی را ایجاد کنیم.
 
فضای سایبری در رابطه انسان با حکومت اتفاقات بسیاری را ایجاد کرد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به اینکه بسته به تصویری که ما از جهان سایبر داریم، نوع مواجهه ما نیز با آن متفاوت می‌شود، اظهارداشت: هر چقدر که این غول مجازی بیرون‌تر آمد، به نظر می‌آید که دیگر نمی‌توان آن را بخشی از دوره مدرن دانست و به نوعی یک جهان دیگر است. در واقع به نظر می‌آید که ما وارد جهان تازه‌ای شدیم که حتی اشیاء در آن تعریف تازه‌ای پیدا می‌کنند. همچنین در این فضا ارتباط انسان با خود تعریف دیگری پیدا می‌کند و ساحت پنجم به نام ساحت سایبری ایجاد می‌شود. به نوعی اگر در ادامه عصر مدرن ما به ۴۰ تکگی هویت می‌رسیدیم، امروز باید از ۴۰ تکگی هویت در فضای سایبری صحبت کنیم. به بد و خوب آن کاری نداریم، اما در فضای سایبری از حریم‌های وجود پرده‌برداری می‌شود.
وی با بیان اینکه فضای سایبری در رابطه انسان با حکومت نیز اتفاقات بسیاری را ایجاد کرده، بیان کرد: ما در حال ورود به مرحله جدیدی از حکومت هستیم.
ایجاد وزارت فرهنگ ۲ دستور کار است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری این نکته که اگر عصر سایبری عصر تازه و دنیای تازه‌ای است، قطعا نیاز به مسائلی برای آن است. اگر ما تاخیر زمانی در این موضوع داشته باشیم، عقب‌ماندگی‌مان هم به مراتب زیاد خواهد بود. ولی اگر به این فکر کنیم که چطور باید با این پدیده مواجه شد، شاید بتوان بسیاری از عقب‌ماندگی‌های گذشته را نیز جبران کرد. اینکه چگونه بتوان با این اتفاق مواجه شد، موضوع مهمی است که باید به آن فکر کرد.
دکتر صالحی افزود: سازمان‌های حکومتی ما باید خودشان را با شرایط تازه هماهنگ کنند. ما نیازمند هستیم که وزارتخانه‌های ما به این طرف بروند که در اتفاق‌های مختلف به صورت تازه‌ای برخورد کنند. به این ترتیب ما در پی ایجاد وزارت فرهنگ دومی هستیم که برای آن برنامه ۳ ساله در نظر گرفته شده که ۷۱ اقدام را در بر می گیرد که به نوعی ساختارهای ما باید متناسب با این نگاه تازه تغییر کند و در این راستا اقداماتی در حال انجام است.
وی ادامه داد: اقدام دیگر ما این است که حرکت‌ها باید رویکرد ملی پیدا کنند. به این ترتیب با همکاری مرکز فناوری فضای مجازی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که براساس آن ما در همه استان‌ها تولید محتواهایی داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ابراز امیدواری کرد: این جشنواره مایه برکت برای مردم و کشور عزیزمان باشد و بتوانیم در کنار هم اتفاق خوبی را ایجاد کنیم.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، جعفر پور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، فیروز ابادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور و از محمد رضا بهمنی مشاور وزیر و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال از جمله مسئولان حاضر در این آیین بودند.
منبع: ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7