جلسه 118 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
دکتر عاملی: افزایش انس با قرآن کریم و اهل بیت «ع» از برکات ماه رمضان است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه دکتر عاملی ضمن تبریک میلاد حظرت امام حسن مجتبی «ع» گفت: یکی از برکات و فیوضات مهم ماه مبارک رمضان، افزایش انس ما با قرآن کریم و معارف اهل بیت «ع» است.
تفکر عامل اصلی رفع تاریکیهاست
وی با اشاره به حدیث حضرت علی «ع» که می فرماید: بالتفکر ینجلی غیاهب الامور افزود: بر اساس این حدیث تفکر منشاء و عامل اصلی رفع تاریکها و پیچیدگیهای زندگی فردی و جمعی ماست و امروز که جامعه و کشور ما با مشکلات ناشی از تحریم و... مواجه است با استناد به این حدیث میتوانیم تفکر را حلال این مشکلات بدانیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته به استناد یک حدیث دیگر از حضرت علی که فرمودند: الهوا یمنع العقل؛ مانع عمده خروج از عقلانیت را هواپرستی و خود خواهی های شخصی دانستند.
مواظب باشیم تا گفتار و کردارمان موجب آزار مردم نشود
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: براساس فرمایش منقول از پیامبر اعظم «ص» که فرمود دو نیکی هست که برتر از آن نیست، توحید و گره گشائی از مردم و دو بلدی و پلیدی هست که بدتر از آن نیست، شرک و آزار دادن مردم.
وی افزود: باید مواظب باشیم تا گفتار و کردارمان موجب آزار مردم نشود.
برای تشکیل منظم جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تمهیدات لازم اندیشیده شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اخبار مطرح شده در رسانهها در مورد تشکیل یا عدم تشکیل جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برای تشکیل منظم جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تمهیدات لازم اندیشیده شده و افراد زیادی در حال فعالیت و تدبیر امور هستند و نباید فضای کشور را مشوش کنیم.
ارائه گزارش پیرامون وضعیت علمی و فناوری کشور
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان دکتر عاملی؛ گزارش تهیه شده پیرامون وضعیت علمی و فناوری کشور توسط دکتر عموعابدینی ارائه شد.
دانشگاه تهران رتبه 301 تا 400 را در میان دانشگاههای جهان دارد
در این گزارش و با استناد به آمار منتشر شده در پایگاههای معتبر علمسنجی بین المللی اعلام شد دانشگاه تهران در حوزه رشته هنر و علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم اقتصادی رتبه 301 تا 400 را در میان دانشگاههای جهان دارد.
همچنین و بر اساس همین آمار، دانشگاه کاشان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شریف در علوم مربوط به حوزه فیزیک مانند اختر فیزیک، فیزیک کوانتوم و... در رتبه 401 تا 500 دانشگاههای جهان قرار دارند.
در بخش دیگری از این گزارش و ذیل عنوان "ارزیابی و ارائه راهبردها "موارد ذیل مورد تاکید قرارگرفته است:
- تقویت سیاستهای تشویقی برای پوشش و ارسال اطلاعات و دادههای مرتبط با حوزه علم و فناوری،
- ارتقاء کیفیت مستندات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به منظور افزایش ضریب تاثیر و میزان استنادات،
- ایجاد و تقویت نظام استاندارد و کیفی سازی مجلات علمی داخلی.
در ادامه جلسه و در بخش مربوط به پایش وضعیت علم و فناوری در جهان، موضوع "فناوری جنگافزارهای نظامی مبتنی بر رباتها و هوش مصنوعی" ارائه شد.
در این گزارش ضمن اشاره به رقابت کشورهای جهان در این زمینه، بر لزوم توجه به این حوزه به عنوان یک حوزه تاثیرگذار در اقتدار نظامی کشورها در سالهای آینده نیر تاکید شد.
تاکید بر صیانت از سرمایههای علمی کشور
پس از ارائه گزارشهای تدوین شده در دبیرخانه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، اعضای ستاد با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای تعدادی از دانشمندان و محققان کشورمان در بعضی کشورهای غربی، تسریع در اجرایی شدن "سند جامع روابط بینالمللی علمی" به منظور صیانت و حفاظت از سرمایههای علمی کشور را خواهان شدند.
بررسی بخشهایی از"سیاستهای اشتغال دانشآموختگان"
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه 118 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور؛ بررسی بخشهای باقیمانده از "سیاستهای اشتغال دانشآموختگان" در دستور کار قرار گرفت.
تاکید بر لزوم پوشش کامل بیمه برای کارکنان شرکتهای دانشبنیان
در این بخش اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در بررسی مواد باقیمانده بر لزوم پوشش کامل بیمه برای کارکنان شرکتهای دانشبنیان تاکید کردند.
در ادامه بررسی "سیاستهای اشتال دانشآموختگان" اعطای تسهیلات در زمینه خدمت نظام وظیفه، حمایت از شرکتهای داخلی از طریق محدود کردن واردات و ارائه گزارش مستمر از روند اجرای این سیاستها به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسید.
وزیر علوم: ایجاد اشتغال تنها وظیفه دانشگاهها نیست
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد این سیاستها گفت: برخی موارد مطرح شده در این سیاستها با ماموریتها و وظائف دانشگاهها چندان تطابق ندارد.
وی افزود: این موضوع که وظیفه آموزش عالی را صرفا منحصر به تربیت افرادی برای شاغل شدن بدانیم و به سایر ابعاد آموزش عالی توجه نکنیم با ذات و اساس نهاد دانشگاه تعارض دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به موضوع بودجه اشاره کرد و ادامه داد: در تخصیص بودجه برای اجرای این سیاستها با همکاری سازمان برنامه و بودجه مشکل قابل حل است.
بسیاری از افراد تنها به دلیل علاقه به علم به دانشگاه میروند
وی افزود: بسیاری از افراد تنها به دلیل علاقه به علم به دانشگاه میروند و قصد اشتغال را ندارند و باید این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.
دکتر جاسبی: بالابردن سطح علمی جامعه وظیفه اصلی نهاد آموزش عالی است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عبدالله جاسبی هم در این زمینه گفت: بالابردن و ارتقاء سطح علمی جامعه وظیفه اصلی نهاد آموزش عالی است.
وی افزود: نباید وظائف دانشگاهها به "اشتغالآفرینی" محدود شود.
دکتر عاملی: کارکردهای دانشگاه متنوع و متکثر است
دکتر سعیدرضا عاملی هم در این زمینه گفت: کارکردهای دانشگاه متنوع و متکثر است و نمیتوان یک قالب واحد برای همه دانشگاهها طراحی کرد.
وی افزود: به همین دلیل کارکردهای رشتههای دانشگاهی هم متنوع و متکثر است و به عنوان مثال نمیتوان در رشتههای علوم پایه چندان موضوع اشتغال آفرینی را مورد تاکید قرارداد.
دکتر مخبر دزفولی: تنها 15 درصد از دانشجویان کشور از بودجه دولت بهره میبرند
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی هم در این جلسه با اشاره به وضعیت بودجه آموزش عالی کشور گفت: بر اساس آمار تنها 15 درصد از دانشجویان کشور از بودجه دولت بهره میبرند و 85 درصد بقیه هزینه تحصیل خود را میپردازند.
وی افزود: باید به این موضوع توجه شود که اکثر فارغالتحصیلان دانشگاهی از دولت توقع اشتغال دارند و عدم توانایی دولت در این زمینه مشکلساز شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید "آمایش آموزش عالی" محور و مبنای سیاستهای اشتغال دانشآموختگان باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به توجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موضوع "آمایش آموزش عالی" گفت: به دلیل این توجه آمار بیکاری در حوزه پزشکی و... کم است.
وی افزود: البته در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به گستردگی رشتهها و دانشگاهها موضوع فرق میکند.
دکتر مخبر دزفولی گفت: باید فارغالتحصیل دانشگاه محیط کسب و کار و بازار اشتغال را به خوبی بشناسد.
حجت الاسلام و المسلمین رستمی: تجربه دانشگاه فنی و حرفهای در زمینه اشتغال مورد توجه قرار گیرد
حجت الاسلام و المسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در دانشگاهها نیز گفت: تجربه دانشگاه فنی و حرفهای می تواند در زمینه اشتغال دانشآموختگان مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در این دانشگاه با مهارت آموزی و توجه به بازار کار تا حدودی مشکل اشتغال فارغالتحصیلان برطرف شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته با توجه به عوامل مختلف تقاضا برای ورود به این دانشگاه کم شده است.
ارائه آمار دقیق فارغالتحصیلان شاغل و جویای کار
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه اعضاء به بیان نظرات خود پرداختند؛ که اهم آن این موارد است: توجه به تفاوت علوم انسانی در حوزه اشتغال با علوم تجربی و فنی و مهندسی، آیندهنگری و رصد مستمر تحولات فناوری و تاثیر این تحولات در آموزش عالی و ارائه آمار تفکیکی بر اساس مقطع تحصیلی دانشآموختگان شاغل و فاقد شغل توسط مرکز آمار ایران.
دکتر عاملی: اشغال دانشآموختگان وضعیت مناسبی ندارد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه نظرات اعضاء، دکتر عاملی در جمعبندی مباحث طرح شده گفت: اشتغال دانشآموختگان و همچنین ارتباط رشته تحصیلی با زمینه کاری وضعیت مناسبی ندارد.
وی افزود: خوشبختانه دراین سیاستها به این دو موضوع توجه مناسبی شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در مورد بودجه اجرایی این سیاستها باید ضمن تعامل با سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه سالانه کشور، تابع منابع بودجه ای در برنامه های پنج ساله و سالیانه دولت بود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پایان جلسه با رای مثبت اعضاء بخشهایی از "سیاستهای اشتغال دانشآموختگان" به تصویب رسید و ادامه بررسی بخشهای باقیمانده به جلسه آینده موکول شد.