کد خبر: 20664| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱ تیر سال ۱۴۰۱ | ساعت ۹:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۸۹۹

دکتر ابراهیم معظمی گودرزی مدیرکل راهبری و هماهنگی اجرای سیاست‌های فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از رونمایی برش استان خراسان رضوی در پایان هفته جاری خبر داد.
دکترابراهیم معظمی گودرزی مدیرکل راهبری و هماهنگی اجرای سیاست‌های فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اعلام رونمایی برش استان خراسان رضوی در پایان هفته جاری به عنوان ششمین استان دارای سند بالادستی حوزه فرهنگ، اظهار داشت: برش استانی نقشه در استان‌های فارس، سیستان وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر و آذربایجان شرقی رونمایی و وارد مرحله اجرایی شدند و خراسان رضوی نیز در پایان این هفته در فرایند اجرا قرار خواهد گرفت.

متن این گفتگو تقدیم محضر مخاطبان گرامی می شود:

آیا همه استان ها در سال 1401 دارای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خواهند شد؟
گودرزی: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تعداد دوازده استان درسال 1400 تا پایان تیرماه سال 1401 رونمایی و وارد اجرا خواهند شدکه به جز استان‌های ذکر شده، استان های البرز و لرستان در هفته آینده و استان‌های گلستان، همدان، زنجان و کهکیلویه و بویراحمد در هفته‌های آتی رونمایی خواهند شد. فرایند تدوین نوزده استان دیگر نیز از ابتدای تیرماه شروع و تا پایان مهرماه سال جاری اتمام خواهد یافت.

اهمیت و جایگاه این برش‌های استانی نقشه در توسعه و پیشرفت هراستان چیست؟
گودرزی: موضوع را از زاویه دیگری طرح می کنم وآن این است که توسعه استان‌ها چه نیاز به برش‌های استانی نقشه دارند؟ همه می‌دانیم که برای توسعه یک منطقه نیاز به برنامه‌ریزی داریم. مهمترین مواد اولیه نظام برنامه ریزی در یک منطقه مثلا استان مرکزی‌، وجود نقشه راه و سند توسعه بومی است. متاسفانه دربسیاری از شرایط تدوین کنندگان سند توسعه استان بدون مشارکت ذینفعان در خارج از استان تدوین وبرای تصویب و اجرا دراختیار نهادهای مسئول قرار می‌گرفت. مهمترین متغیر عدم اجرای کامل و منسجم اسناد توسعه منطقه‌ای و ملی را شاید بتوان در دوعامل خلاصه کرد: فقدان مشارکت ذینفعان در برنامه‌ریزی و دوم عدم توجه به مسایل و اولویت‌های استان یا منطقه. بسیاری از هزاران طرح های نیمه تمام، عدم جایابی آنها براساس مسایل و اولویت  استان بوده است.اولویت و مسایل استان هم که گفته می‌شود یعنی ارایه و گفتگوی مسایل در میزهای شناسایی و تبیین مساله است.

آیا اسناد برش استانی پشتوانه حقوقی و قانونی دارد؟
گودرزی: خوشبختانه آیین‌نامه تدوین واجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور مصوب 23 بهمن 1399 ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است و چهاردهم فروردین 1400 از سوی معاون اول محترم رئیس جمهور  ابلاغ شد. براساس تبصره بند ب ماده 6 تدوین برش، شورای فرهنگ عمومی هر استان موظف است مبتنی بر بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی، سند چشم انداز، اسناد و سیاست‌های فرادستی و سند آمایش استان، ضمن احصاء مسائل فرهنگی استان، مسائل اولویت دار استان را تعیین کند.برش استانی رویکرد درونی به استان دارد و ما خط مشی گذاری فرهنگی استان را از استان تنظیم می کنیم. پیش بینی تشکیل 5 کارگروه تخصصی برای شناسایی و احصای مسایل، اقدامات و برنامه وفعالیت‌ها دیده شده است. انسجام درونی برش استانی از نظر محتوا به همبستگی بالای رویکرد تخصصی سازمان‌های حرفه‌ای استان مانندسازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان در کنارنهادهای موضوعی استان، موجب غنای محتوایی و نیز ضمانت اجرای برش استانی را تقویت می‌کند. سند برش استانی مطابق با چارچوب برنامه-فعالیت‌های مبادله موافقت نامه‌ها از سوی شورای برنامه ریزی و توسعه تصویب خواهند شد که بالاترین مرجع اجرایی سازی مصوبات استانی است.

برش استانی خراسان رضوی چه ویژگی‌های قابل توجهی دارد؟
سند برش های استانی ازیک چارچوب ساختاری یکپارچه از نظر شکلی تبعیت می‌کنند ولی از نظر محتوا شامل مسایل، اهداف ،اقدامات و برنامه-فعالیت استانی، بایکدیگر متفاوت ومبتنی بر زیست بوم فرهنگی واجتماعی خاص خود تدوین شده اند. مهمترین مسایل فرهنگی اولویت‌دار استان براساس برش استانی نقشه شامل مواردی مانند ضعف و بی‌توجهی به سبک زندگی ایرانی اسلامی در جامعه، ضعف در فرهنگ ميزبانی و مجاوری و ضعف برنامه‌ریزی و انسجام در امر زیارت، توانمند نبودن فرهنگی و اجتماعی حاشيه نشينان ، سامان‌مند نبودن فعاليت‌های نوین فرهنگی (از قبیل ضعف ساماندهی فضای مجازی و ضعف سوادرسانه ای با تأکيد بر توليد محتوا) و نبود مدیریت یکپارچه فرهنگی با تأکيد بر اقتصاد فرهنگ و هنر در استان از مسایل است که شناسایی شده‌اند.که در سند با پیش بینی بیش از 140 برنامه وفعالیت، تحقق و اجرای آن هدفگذاری شده است. نرخ باروری برنامه‌های مسرفانه و تجملاتی توليد محتوا رسانه‌ای مهارت‌های زيست عفيفانه برگزاری جشن‌های مردمی کتاب خوانی کتابخانه‌های سيار، مروجين فرهنگ ايثار و شهادت، سند ملی زيارت، پيوست فرهنگی طرح‌ها، خرده فرهنگ‌ها،کارآفرینی فرهنگی، نوآوری‌های فرهنگی و... حوزه‌هایی هستند که برنامه و فعالیت‌ها پوشش دهند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7